Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för att skaka mindre...

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Med sådana linser rekommenderar jag stativ.

Jaja såklart. Men visst skall man kunna handhålla dem.
Att Nikon bommat på några av sina feta telen är ju konstigt. Folk handhåller ju andra typ EF600 4 i timmar varje dag utuan bekymmer. Men visst är stativ bra åsså.

Mvh Niclas,

Ett mycket gammalt "trick", för få AS på kroppen, är 2-10 groggar, alternativt hela flaskan!
Manuell kamera, utan AF, kan vara lite svår att hantera efter "tricket", men moderna automat kameror, med AF, brukar inte vara något problem.
Det gäller bara att hitta avtryckaren!

Och efter det antalet groggar eller flaskor har man tappat så mycket av respekten för brännvidder att man kan köra 600mm handhållet utan några som helst problem. Man har ju vart med i fotoschvängen förr ;)

Menar du verkligen att man inte kan handhålla dessa linser?

Behövs faktiskt inga magiska trix,, i vissa lägen är inte stativet ngt alternativ.

/Vh Niclas,

Hehe, ja nu fotar jag faktiskt mycket "oskarpa bilder" medvetet då,,, Oskarp Skärpa kallar jag det. Som nykter dessutom. Smakar inte sprit, huff.

Niclasfoto skrev:
Menar du verkligen att man inte kan handhålla dessa linser?

Behövs faktiskt inga magiska trix,, i vissa lägen är inte stativet ngt alternativ.

/Vh Niclas,

Jag har en oerhörd respekt för brännvidder och jag använder stativ och spegeluppfällning så fort jag har en chans. Jag gillar skarpa bilder, och en förutsättning för att jag skall handhålla 600mm är att jag kan ha exponeringstider på typ 1/1000... och vem vill fota i så hårt ljus? ;)

Jag kommer nu att testa om VR kan vara något, men det är en annan historia.

Arleklint skrev:
och vem vill fota i så hårt ljus ;)

Säkert varken du, jag eller ngn annan;)

Tror det går finfint på typ 1/250 sec,, utan spegeluppf, sådant använder jag aldrig, (nästan,,,jag har testat funktion i kameran;).
Men visst, jag har absolut en sund respekt för långa brännvidder jag också.
**

Jag har testat. En lins på ca 5kg (500 4) med huset, höll det hela uppe vid ögat utan paus i 30min. Sedan så fotade jag skarpt på 1/250 utan ngn form av stabilisator. Så, så svårt är det nog inte med ett tre kg till även om det börjar å bli tungt då såklart. Helt säkert kunde jag stå 30 min till men tyckte att det var lite slöseri med tid å bevisa det,, min flickvän Maritha tog tiden;)

Mvh Niclas,

Om du fixar det är du osedvanligt stark, men om man kollar bilderna på dig själv är du ju det ;) Själv är jag klen och väger 58 kg

/Janne - som tror du har överseende med att jag lånade din bild som du lagt i en annan tråd ;)

Bilagor

• x.jpg
    x.jpg
    29.7 KB · Visningar: 144
hehe går fint d Janne.

Jag tror nog inte att det behövs stor styrka,,

Men IS menar jag att ett handhållet 500mm helt klart fixar skarpt 5 av 10 bilder vid 1/60sec. Har inte testat i dessa långa tider själv dock.

Sedan så är ju dessa test i/under helt perfekta förhållanden. I skogen ser det ofta annorlunda ut, som bekant;)/Vh Niclas,

Jag köper med nöd och näppe 1/60 IS med 500mm. Men snackar vi utan IS/VR som var ursprunget hamnar vi då på 1/500 - minst. Jag kommer som sagt testa VR.

Trevligt!
Det är fin teknik det där IS&VR! Speciellt om det kombineras med bra fotografteknik, men det var ju ingen nyhet såklart;)

Mvh Niclas,

Jo jag skall testa det, men man kan ställa sig en fråga angående VR/IS

Vilket stillastående motiv, som du kan göra skarpt med VR/IS, kan du inte ta med stativ?

Den frågan oroar mig över nyttan med VR/IS....

Jag fick frågan exakt sådan som jag skrivit den av en känd FS-profil.

Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Jo jag skall testa det, men man kan ställa sig en fråga angående VR/IS

Vilket stillastående motiv som du kan göra skarpt med IS/VR kan du inte ta med stativ?

Den frågan oroar mig över nyttan med IS/VR....

Bra fråga.

För mig så handlar det ofta om smidighet.
Trebenaren är det som sagt inget som slår, men den kan också vara ett hinder i vägen. När man traskar i sämre terräng är det skönt att slippa stativet. Håller man linsen i handen så är man helt klart snabbare än på stativ.

Allt har ju sina nackdelar och fördelar, beanbag har fördelar framför trebenare och enbenare har fördelar mot trebenaren osv,, handhållet har då också sina egna fördelar, med eller utan VR.

/vh Niclas,

Jo, VR ger möjlighet till snabbare skott när svanen plötsligt lyfter tvärs över sjön.... om man inte stod där med kameran på stativet.

Men oftast vet man ju vad man väntar sig? Oftast står man ju där med kameran på stativet, är tyst, och inväntar vad fåglarna skall hitta på...... eller hur gör du?

Roligt att du frågar!

Jo det är väldigt olika bereoende på hur det ser ut där, vilket motivet är, hur kännsligt motivet är just där man är osv. Det bästa är helt klart att ha stativet med sig, sitta lungt och stilla. Röra sig lite enligt planen och stanna igen. Många gånger så tar det en timme att gå 100m inne i i ett intressant område.
jag lägger ned mycket energi i att hitta rätt plats och att sedan lista ut när ljuset är som bäst i förhållande till motivets sannolikhet att dyka upp. Ofta så handlar det ju om tidiga mornar eller kvällar och då kan mycket annat intressant dyka upp.

Ett ex,,
Jag fotade i våras en Strömstare längs en mindre älv vid Ö-vikskusten,
Strömstaren skyggade tydligt för stativet.
Det enda jag kunde göra var att lämna stativet hemma och smidigt och mindre trumpetande närma mig fågelns inre cirkel. Utan stativ så kom jag nära väldigt fort utan att störa fågeln till flykt.
En bild därifrån ligger i min portfolie just nu.

Men det är ju bara ett exempel jag kom på nu på momangen;)

Mvh Niclas,

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto