Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tips för att skaka mindre...
- Trådstartare museo12
- Start datum
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Javisst! Men det gör det ju inte möjligt att hålla linsen i handen med samtidig möjlighet att focusera manuellt med fingrarna,, det är viktigt.
/vh Niclas,
/vh Niclas,
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
För att kunna fokusera manuellt med ett så tungt objektiv så måste man ha ett avstånd till focusringen samtidigt som den vilar i handen, då behövs ett stativfäste som inte ligger för långt ifrån objektivtuben.
/Niclas,
/Niclas,
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Efteresom viktetn är tung,, det är inte lätt att focusera med fingrarna noggrannt om man har objektivet liggande i handflatan,, dessutom så är man mycket strkare att hålla linsen i handflatan på fästen än på fingertopparna.
Den som endast fokuserar AF kanske det inte spelar så stor roll, förståss
Mvh Niclas,
Den som endast fokuserar AF kanske det inte spelar så stor roll, förståss
Mvh Niclas,
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Arleklint skrev:
Om fokuseringsringen sitter bra placerad - på yttre delen av gluggen - kan du fokusera utan stativfäste överhuvudtaget. Håll i själva gluggen!
hur håller du då focusringen i handen? På fingeropparna eller en den öppna handflatan?
Arleklint
Aktiv medlem
Niklas: Jag körde oftast manuellt med min nu sålda AF 300/4 Den var inte supertung, men stativfästet vred jag upp. Jag antar jag kommer göra samma på AF-S 300/4 och 70-200/2.8
Jag håller gluggen i handen bakom (mot huset till) fokusringen och vrider med tumme och pekfinger typ.
Jag håller gluggen i handen bakom (mot huset till) fokusringen och vrider med tumme och pekfinger typ.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
dumbo skrev:
Jag förstår ärligt talat inte vad du jiddrar om Niclas.
Fotar du mycket med sådana linser?
det jag skriver är ytterst logiskt. jag vet folk som valt canon eftersom nikons är så svåra att handhålla;/
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
dumbo skrev:
Jag förstår ärligt talat inte vad du jiddrar om Niclas.
Edit:
Man lägger ju lämpligen objektivet i handflatan och fokuserar med tumme och pekfinger.
hehe, ja om det vore så lätt att göra det med precision,,,
/Niclas
Arleklint
Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
hehe, ja om det vore så lätt att göra det med precision,,,
/Niclas
Ja faktiskt!
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Ok ni vet ju kanske bättre än jag då
Huvudsaken är ju att ni hanterar era stora linser så att det fungerar
Men vi bör inte blanda mindre linser som 70-200 eller 300 f4,, de blir allt för lätta för att det skall spela stor roll, även om jag ser fördelen där åsså!
Jag menar helt klart att en lins som du kan vila i handflatan och så har fingnrarna fria för största rörlighet och precision är det i särklass bästa, men det är ju det jag menar
Mvh Niclas
Huvudsaken är ju att ni hanterar era stora linser så att det fungerar
Men vi bör inte blanda mindre linser som 70-200 eller 300 f4,, de blir allt för lätta för att det skall spela stor roll, även om jag ser fördelen där åsså!
Jag menar helt klart att en lins som du kan vila i handflatan och så har fingnrarna fria för största rörlighet och precision är det i särklass bästa, men det är ju det jag menar
Mvh Niclas
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Niclasfoto skrev:
en 300 2,8 än en 300 4,, ballansen med 2,8,an på ett motorhus är fenomenal.
70-200 2,8 har också en finfin vikt. Viktigt är ju att linsen har ett stativfäste som ligger fint i handen dock!
Mvh Niclas,
Ahaa, jag trodde de var här vi började prata om större linser,,,
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Jag har betraktat fotografer som håller linsen typ 400 5,6 eller liknande i handlfatan och det ser ju inte ut som det mest kontrollerade sättet att focusera manuellt, om man nvill behålla en stabil och stilla position.
Om ni tänker er att ni siktar mot ett objekt,, enligt mig så är det bästa sättet att jobba då att hålla linsen helt stilla eller i den flytande takt man vill. Om jag håller linsen i handflatan och vill focusera manuellt så riskerar jag att linsen inte hålls stilla.
DÅ är det en konknret fördel att linsen befinner sig vilande i en mer fast position som tex handflatan. När man då fokuserar med fingertopparna så kan man göra det med största precision, krutstilla alltså. Bättre än så har jag svårt att försklara det hela
Mvh Niclas,
Om ni tänker er att ni siktar mot ett objekt,, enligt mig så är det bästa sättet att jobba då att hålla linsen helt stilla eller i den flytande takt man vill. Om jag håller linsen i handflatan och vill focusera manuellt så riskerar jag att linsen inte hålls stilla.
DÅ är det en konknret fördel att linsen befinner sig vilande i en mer fast position som tex handflatan. När man då fokuserar med fingertopparna så kan man göra det med största precision, krutstilla alltså. Bättre än så har jag svårt att försklara det hela
Mvh Niclas,