Annons

Tips för att skaka mindre...

Produkter
(logga in för att koppla)
Axelstativ

Köpte ett för några veckor sen på nätet, det hör till ett 400mm Novoflextele.

Axelstativ ger visst extra stöd. Ungefär som skillnaden mellan pistol och gevär i skytte för dom som provat båda.

Man ser dock ut som en kpistbeväpnad terrorist så det har sina nackdelar. Jag har inte vågat använda anordningen annat än ute i naturen.

Ett såntdär axelstativ är alltså någontig i stil med en stock till ett gevär som man sätter fast kameran på?

Jag har faktiskt tänkt i de banorna, men inte brytt mig för att det skulle kunna upplevas obehagligt av en del och dels för att skulle se löjligt ut. :)

De flesta axelstativ om inte alla har en avtryckare i ett pistolgrepp. Därifrån en trådutlösare till huset,, att sköta kontrollerna på ett nyare slr hus så blir det nog lite bökigt,,

Axelstativ var vanligt för runt 40 år sedan,,fram runt 15 år sedan,, nu är de sällsynta.

Jag tror personligen inte att de bidrar med så mycket.. speciellt om man vill växla handhållet med stativ.

Mvh Niclas

fredrik_hedman skrev:
Hade en lumparpolare som var juniormästare i skytte i Sverige (om jag minns rätt :)
Han sa att det gick mycket bättre att panga när man var bakis. Var lixom lite stadigare och mindre nervös då ;)

Har inga erfarenheter själv av det, men ändå ;)

Vet att den svenska skytten, och OS-medaljören, Ragnar Skanåker brukade dricka lättöl (en halv om jag inte minns fel) för att bli stadig på handen när han tävlade. Vet dock inte om det funkar i fotosammanhang.

/Joakim

olofsilfverdal skrev:
Klassas inte alkohol som dopning i skyttesammanhang?

Visst gör det! Sverige förlorade en OS-medalj pga pilsner. OS i Mexico City 1968, grenen modern femkamp (lag) och valören brons vill jag minnas. Den olyckliges namn utelämnar jag hänsynsfullt. :)

Anders

När jag ska fotografera blommor brukar jag gå ner i spagat för att komma i rätt nivå. Det känns jättestabilt faktiskt. Att jag sedan inte kommer upp igen är en annan femma.

axelstativ kanon

Använder själv ett enkelt axelstativ som jag gjort av ett par täljda enegrenar och en avlagd stativskruv. Gjorde den så att storleken passar mig bra. Har inga problem att fota handhållet med 420mm (300 + konverter). Skärpan brukar klara sig även ner mot 1/125 s. Är det sol och jag kan fota med 1/500 s blir 9 av 10 bilder knivskarpa. Bild kommer (för inspiration till förbättringar) om några minuter!

så här

Så här ser min ut... Själva fästet har jag gjort så här.
1. borrat ett hål genom träet
2. förstärkt med en bit Al-plåt
3. därefter limmat dit en bit läder
4. garnerat med härlig silvertejp

Bakre delen är fastskruvad i själva pinnen (hittade ingen gren så att jag kunde göra den i ett stycke)

Själva stativet är böjt så att stativet når högeraxeln medan kameran är framför mitt vänsteröga (skjuter med vänster öga och höger axel - lite ovanligt) Det här är lätt att anpassa när man täljer sin pinne. Det är förmodligen det fulaste axelstativet ni sett men jag har använt det i 10 år med lyckat resultat.

Bilagor

• axelstativ.jpg
    axelstativ.jpg
    44.6 KB · Visningar: 661
Graylingman skrev:
Visst gör det! Sverige förlorade en OS-medalj pga pilsner. OS i Mexico City 1968, grenen modern femkamp (lag) och valören brons vill jag minnas. Den olyckliges namn utelämnar jag hänsynsfullt. :)

Anders
Njae

Sverige var tvungna att återlämna medaljerna i efterhand, laget hade redan hunnit hem till Sverige. Doping var det sagt men det handlade mer om politik.

Svenskarna drack inte mer öl än andra lag och vi pratar om alla länder.

Jag har haft en i femkampslaget som lärare.

Men idag är det förbjudet med alkohol.

Prova att vira axelremmen hårt runt handleden och handen så kameran sitter hårt fast mot handen. Funkar för mej iaf för att hålla stadigare

Tack för alla svaren!

Betablockerare kan man väl säkert få tag på Möllevången här i Malmö...

Nej, skämt åsido, jag får väl träna lite mer på olika tekninker när det blir aktuellt med de större pjäserna!

1) Andas in - andas ut, klicka precis när du andats ut färdigt.
2) Sitt ner och stöd armbågar mot knäna
3) Håll västerarmen tillräckligt långt ut på objektivet
4) Håll in armarna mot kroppen
5) Prova ett VR/IS ;)

Jag har ofta med mig ett litet "bordsstativ" till Minox som jag skruvar fast på systemkameran. 1 ben mot axeln och 1 mot bröstet och man får ett fantastiskt bra stöd.

Ett väldigt allmänt tips är väl att använda lagom tynga prylar. Tyngd ger stabilitet upp till en viss gräns (då armarna börjar skaka..).
En F5 med 70-200/2.8, motor etc. blir för tungt för många.
För frihandsplåtande är min Canon 10D med batterigrepp (med batterier) och ett 70-200/4L är ganska perfekt för mig personligen . Tyvärr har väl de flesta problem att styra tyngden med att bara välja utrustning hur som helst.

"Vikten är viktig"

Bra att det kom upp. Vikten är viktig;)

Tex så fotar jag personligen betydligt lättare skarpt med en 300 2,8 än en 300 4,, ballansen med 2,8,an på ett motorhus är fenomenal.

70-200 2,8 har också en finfin vikt. Viktigt är ju att linsen har ett stativfäste som ligger fint i handen dock!

Mvh Niclas,

Ett sådant fäste är bara glömma å ha i handen.
Obegriplig konstruktion;)!

Mvh Niclas,

Bilagor

• produktbild_mittel.gif
    produktbild_mittel.gif
    3.6 KB · Visningar: 222
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto