I alla år har man ju läst om att en av de funktioner före detta Pentaxfotografer brukar sakna är hyperprogram. Själv har jag alltid fotat Av, och ibland M eller Tv. Hypermanuellt har man ju kört när man fotar manuella objektiv, och det funkar ju bra.
Jag kanske skall tillägga att Hyperprogram INTE är nytt på K-7, utan även finns på K10 och K20. Jag har dock aldrig använt de på de tidigare kamerorna.
Den här veckan bestämde jag mig i alla fall för att ha kameran ställd på Hyperprogram. Det kändes väldigt ovant första gångerna, men nu när jag börjar vänja mig tror jag att det kommer att bli en vana framöver, och troligen kommer vredet sällan eller aldrig stå på Av eller Tv igen. (TAv använder jag ibland vid foto med teleobjektiv eller vid panoreringar då jag vill ha full kontroll på skärpedjup och slutartid).
För de som nu inte vet vad Hyperprogram är så skall jag förklara;
För det första tror jag mig förstått att Pentax har patent på detta och att det inte finns på någon annan tillverkares kameror.
OK, så här funkar det. Ställ kameran på P, klart !
OK, känns väl kanske inte så spännade eller? Jo, det är precis det det är. Nu väljer kameran både tid och bländare (samt ISO om man även köra Auto ISO) enligt det program kameran är inställd på (K-7 har 6-7 stycken, medan K10 och K20 hade 3). Så här långt är det samma som för alla andra tillverkare (även om många andra kameror inte verkar kunna välja AutoISO-intervall, eller vaälja vilket program P skall använda). Men nu kommer det fina, antag att du inte är nöjd med det förslag kameran ger dig. Säg att du till exempel vill ha större bländare för att få ett mindre skärpedjup, då rattar du bara på bakre hjulet tills du får den bländare du vill ha. DÅ tänker kanske en del att det kan ju alla andra kameror också. Ja, men det funkar inte på samma sätt som på Pentax, för på Pentax så kör kameran nu Av (eftersom du ställt in bländaren). Det innebär att kameran behåller den bländaren (som du valt) även om ljussituationen ändras. Du kan alltså byta från P till Av utan att ta kameran från ögat. På samma sätt kan man byta till Tv, genom att ändra tiden. Om man t.ex panorerar och vill fota på 1/60 så rattar man in det, och kameran är direkt med på noterna. Hur, undrar då den oinitierade, byter man då tillbaka till program? Det är det den GRÖNA knappen är till för. Varför finns det inte en grön knapp på andra kameror? Därför att de inte har Hyperprogram och alltså inte behöver en.
Så utan att ta kameran från ögat kan man blixtsnabbt ändra mellan P, Av och Tv, och tillbaka. Dessutom kan man enkelt byta ISO om man inte är nöjd med det val AutoISO gör. Otroligt flexibelt och något jag är säker på att jag kommer att fortsätta använda.
Kanske någon som använt hyperprogram längre kan hjälpa mig fylla på med fördelar och kanske någon finess jag missat?