Annons

Tips: Användbara funktioner i K-7

Produkter
(logga in för att koppla)
Upp och ner

Riktningssensorn i K-7 fattar att kameran är upp och ner, och LR vänder bilden rätt automatiskt. Hatt vända kameran upp och ner med K10 eller K20, men med K-7 funkar det i alla fall.

Live wiev autofocusen är ett av få minustecken på kameran, de borde kunna rotera objektivet betydligt snabbare. Med 18-270 zoomen tar det flera sekunder och ofta missar den. Jämför jag med en flera år gammal Panasonickamera med lika lång zoom som enbart använder live view går det blixtsnabbt på Panasonicen. Dvs tekniken finns. Jag har ringt och klagat en vända och föreslagit att de gör om funktionen med en programvarutuppdatering.

Problemet är att autofokusobjektiven som Pentax använder är gjorda för fasdetekterande autofokus och inte kontrastdekterande som används av liveview.

Med fasdetekterande autofokus, som sitter i den optiska sökaren, så gör systemet en uppskattning av hur mycket den ska behöva vrida fokusringen för att nå fokus, och sen vrider den objektivet dit. När den är i närheten av den uppskattade punkten så stoppar den till och gör en check och en ny uppskattning. Man kan likna det vid en u-båt som först har periskopet uppe och gör en koll, sedan kör ner periskopet för att köra med högsta möjliga hastighet och sen nära beräknad ankomstpunkt så körs periskopet upp för att man ska kunna finjustera kursen och sen körs periskopet ner igen och så hålls det på tills man har nått fram.

Kontrastavkännande autofokus, som LiveView-system använder, fungerar på ett annat sätt och måste fungera på ett annat sätt eftersom det är bildsensorn som används för autofokus istället för separata sensorer i det optiska sökarhuset. LiveView innebär en kontinuerlig fokuskoll med ständiga och snabba mikrojusteringar, som att köra u-båt där periskopet åker upp och ner hela tiden.

Pentax använder två AF-kopplingar till objektiv, det ena är skruvfattad koppling där en skruv "skruvar till" objektivet. AF-motorn i kamerahuset som driver skruven har inte möjlighet till extremt snabba start-stoppar och kontinuerliga mikrojusteringar (som sker så snabbt så att det upplevs som en kontinuerlig rörelse), därför går det långsammare med skruvfattade objektiv.

Det andra systemet är AF-motorer i objektivhusen. Nu konstruerades de ursprungligen för fasdetekterande AF, så även dessa har en begränsning. Huruvida det skulle räcka med en omprogrammering av objektivens programvara, eller om det helt enkelt behövs en omkonstruktion av motorerna, det är oklart. I vilket fall som helst så tror jag inte det är möjligt att programmera om objektiven via kamerorna - till skillnad från Olympus som kan släppa nya programvaror till objektiven som uppdateras via kameran.

Så det är inte så enkelt att lösa som du tror. Det som behövs är nya objektiv som är speciellt framtagna för kontrast AF's krav.

Tittar vi på 4/3-systemet så fungerar inte de äldre objektiven med live-view, utan det är de nyare objektiven som fungerar och i många fall har dessa krävt en uppdatering av sin programvara för att fungera.

Zoomning under videoinspelning:

Om man försöker göra en manuell zoomning blir det ryckigt och går inte att få till bra.

Ett gammalt knep från filmvärlden är att använda tejp som man fäster på objektivet och sen drar av mjukt till ett förmarkerat märke. (huruvida detta låter eller inte spelar ingen roll i filmsammanhang eftersom man kör ju med externa mickar och dessutom ofta lägger på ljudet i efterhand, det som man kör in under inspelningen är till för synken). Nu krävs det dock en assistent som tar hand om detta medan fotografen koncentrerar sig på motivet. :)

Vill bara göra folk uppmärksamma på alla trevliga filter som finns i K-7. Det finns ju en hel del trevligt även i K20, men möjligheterna är helt klart större i K-7. Idag testade jag t.ex att beskära och framkalla en bild från RAW till JPG i kameran. Dessutom finns det möjlighet att kombinera flera filter på en gång. I helgen framkallade jag t.ex. några bilder med hjälp av retrofiltret+bildinställningar. Har haft funderingar på att dra igång en tråd med i kameran skapade maxmodifierade bilder, men det känns inte som jag kan göra det trovärdigt innan jag har åtminstone en att visa själv först.

Vill bara göra folk uppmärksamma på alla trevliga filter som finns i K-7. Det finns ju en hel del trevligt även i K20, men möjligheterna är helt klart större i K-7. Idag testade jag t.ex att beskära och framkalla en bild från RAW till JPG i kameran. Dessutom finns det möjlighet att kombinera flera filter på en gång. I helgen framkallade jag t.ex. några bilder med hjälp av retrofiltret+bildinställningar. Har haft funderingar på att dra igång en tråd med i kameran skapade maxmodifierade bilder, men det känns inte som jag kan göra det trovärdigt innan jag har åtminstone en att visa själv först.

Instämmer. Jag fotar mycket med digitalfilter då jag inte bestitter goda redigeringskunskaper och inte heller har varken tid eller lust att göra det i redigeringsprogram. Digitalfilter är för mig en av höjdarna med K-7an. Den låter mig skapa bilderna direkt i kameran.

Några exempel:

Bilagor

• _IGP0725-1.JPG
    _IGP0725-1.JPG
    22.5 KB · Visningar: 308
  • _IGP1585.JPG
    _IGP1585.JPG
    36.1 KB · Visningar: 306
  • _IMG0206.JPG
    _IMG0206.JPG
    23.1 KB · Visningar: 306
  • _IGP2496.JPG
    _IGP2496.JPG
    20.6 KB · Visningar: 306
  • _IGP1243.JPG
    _IGP1243.JPG
    25.1 KB · Visningar: 308
Jo, i läge LiveView ställer kameran om sig till att fokusera med bildsensorn istället för med den separata AF-sensorn. Detta innebär en långsammare fokusering, men kanske även säkrare.

Detta går att ställa in i kameran. Man kan välja den vanliga AF:en också, fast då fäller kameran ner spegeln och tillfälligt blockerar bilden för live view.

Nu har jag provat lite mer, men det jag kommer fram till är att det inte går att fokusera med "halvtryck" på avtryckaren. Utan bara med AF knappen. Det tycker jag är lite irriterande.

Nu har jag provat lite mer, men det jag kommer fram till är att det inte går att fokusera med "halvtryck" på avtryckaren. Utan bara med AF knappen. Det tycker jag är lite irriterande.

Jag lovar att det hade varit mer irriterande om du ställt in fokusen manuellt i LV och ska ta bilden, trycker ner avtryckaren och den fokuserar om :D

Skakreduktion med M42-objektiv m fl äldre linser

En trevlig detalj på K7 (liksom K20D och kanske fler modeller) är att skakreduceringen kan fås att fungera även med äldre objektiv. Jag har ett 55mm f 2,2 som makrobjektiv med ett gäng enkla mellanringar och bajonettadapter.

Man måste ställa om "Användning av bländarring" (menyn, C6 funktion 3) till läge 2. Annars vill kameran inte använda skakreduktionen alls. Aktivera sen "shake reduction" på grundmenyn (den med röd kamerasymbol) kolumn 4 nertill. Sen kan man ställa in brännvidden manuellt. Kameran påminner om inställd brännvidd varje gång man startar den med den gamla linsen på.

Brännvidden går att ställa in mellan 8 mm och 800 mm. Jag gissar att det för makrobruk blir lagom att addera mellanringslängden till brännvidden.

Man ska nog ställa tillbaka det där med bländarring då man är klar, annars kan kameran fungera annorlunda.

Alla Pentax DSLR med stabilisering kan använda den på alla objektiv oavsett fattning, vilket är en stor anledning till att jag valt Pentax.

Att ställa tillbaka inställningen för att kunna använda bländarring bör inte ha någon större betydelse. Det enda jag kan tänka det påverkar är om man använder objektiv med bländarring och som har "A" positionen, då kommer kameran varna om man ställt in något annat än "A".

Hur funkar det förresten att filma med K7 och gamla manuella objektiv?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar