Skott skrev:
Jag har nyligen köpt ett Voigtländerobjektiv från 1879 i mässing, dock utan insticksbländare. Jag har tänkt att göra nya bländarhål i en mässingsplatta och undrar då:
1) Bör plattan med hålet i vara tjock eller tunn för bästa resultat?
2) Hur räknar man ut hur stora hålen bör vara. Brännvidden är ca. 500 mm och jag skulle vilja tillverka en bländare 8 och en 64. Hur räknar jag ut hålstorleken?
Jag har ingen direkt koll, men jag ger mig på en spontan funderare ändå:
1): Den borde rimligtvis vara tunn. Om den är tjock så kommer objektivet troligen vinjettera en aaaning mer, eftersom det "skymmer" mer av hålet ju snedare strålarna faller genom öppningen, det vill säga att ljusstyrkan avtar mer i kanten än med en tunn platta.
2): Räknat på enklaste möjliga vis så bör det vara 500/8 = 62,5mm respektive 500/64 = 7,8mm, men det lär ju inte stämma om frontlinsen är mindre än själva bländaröppningen i fallet med f/8.
Har för mig att Lennart Vad-han-nu-heter-i-efternamn (aka "pupillen"?) har järnkoll på det där, och han brukar nämna frontlinsens mått har jag för mig.
Det kommer säkert expertsvar förr eller senare, men om du verkligen kan få bländare 8 med så lång brännvidd vete katten? Det måste väl också bero på objektivets konstruktion antar jag.
Säkert är nog att bländarplattan bör vara mattsvart, så då kanske det är läge att fundera på hur du ska få mässingen oblank under tiden
Kan du inte langa upp en bild? Det vore kul att se pjäsen
Edit: Det slog mig just att du kanske menade
50mm? Låter mer normal brännvidd, hehe:-D Nåväl, då blir det 50/8 och 50/64 istället.
Edit2: Fast med tanke på grunkans ålder så är väl filmformatet brottarstort, så det är väl 500mm ändå;-)
*tänker lite långsamt såhär dags*