Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillstånd för att plåta konserter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Som nybliven amatörfotograf tänkte jag finna mig några inriktningar som fotograf, och då tänkte jag mig främst som natur- och konsert-/bandfotograf. Men hur är det egentligen när man plåtar band på konserter? Vissa släpper ju inte en med avancerad kamerautrustning om man inte har tillstånd, men hur fixar man något sådant?

Ta kontakt med arrangören i god tid och förklara vem du är varför du vill fotografera. Allternativet är att fixa akreditering med hjälp av en tidning.

Greven

Jag hörde en vän säga att man kan fixa något sorts tillstånd som gör att man blir "licensierad" bandfotograf och kan på så sätt traska in på konserter och fota för att sedan eventuellt kunna sälja foton till intresserade band/skivbolag. Sant eller falskt? Låter väldigt bra för att vara sant...

Låter väldigt osannolikt.

För mig har det aldrig varit några problem att snacka med arrangören innan konserten och på så sätt få möjlighet att plåta...

Bandets representant/turnearrangör, anledning till att de inte vill att vem som helst skall fota är att de vill kunna ha kontroll på vilka bilder som finns på bandet. I vissa fall är det ganska mycket bullshit men så funkar det.

Jag tycker det är kul att fota små band på klubbspelningar och sånt. Då slipper man tillstånd, ackreditering och skit, bandmedlemmarna blir enbart glada åt att bli fotade osv.

Gustav har rätt.
Små rökiga rockklubbar är livet.. Tyvärr är ljuset oftast helkasst så fotograferandet blir ett lotteri.

MoreThanMeetsTheEye skrev:
Som nybliven amatörfotograf tänkte jag finna mig några inriktningar som fotograf, och då tänkte jag mig främst som natur- och konsert-/bandfotograf. Men hur är det egentligen när man plåtar band på konserter? Vissa släpper ju inte en med avancerad kamerautrustning om man inte har tillstånd, men hur fixar man något sådant?

Ring till stallet nagra dagar i forvag, det brukar ga bra. Ar det en storre spelning ska du ha tillstand fran managern/bandet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar