ANNONS
Annons

Tillfälligt felaktiga slutartider på min Nikon F3

Produkter
(logga in för att koppla)

inro

Ny medlem
Hej allihop!
Min Nikon F3, inte använd på 5-6 år, funkade vad jag kunde se helt OK igår kväll. Döm min förvåning då jag idag skulle sälja den och slutartiderna för en stund låg 25-35% över det normala och dessutom varierade något. När jag sedan körde igenom kameran några varv på snabbare tider började tiderna fungera normalt igen. Vad kan det bero på, någon som vet? Jag hade också försökt använda min motor alldeles innan, utan att lyckas få den att fungera. Något samband?

Om den legat länge kan fettet på slutaren ha stelnat till lite. Dock mjukas det upp och blir som normalt igen efter att slutaren fått jobba lite. Att motorn inte fungerade har jag svårt att se något samband med.

Men varför säljer du en sån underbar kamera? :)

/Erik

Längst in i batterifacket på motorn till F3:an finns två kontakter som ibland kan bli oxiderade av kvarglömda batterier. Det kan vara lite knepigt att komma åt att rengöra, men det finns extra långa "tops" att köpa på vissa Apotek. Doppa topsen i ren alcohol (ej "drickasprit") och tvätta kontakterna. Ett alternativ som oxo brukar funka bra är en blyertspenna med radérgummi på toppen . Gnugga radérgummit mot kontakterna en stund. Det värsta man kan hitta på är att spruta in 5.56 eller motsvarande sörja, det funkar för stunden men blir etter värre nästa gång.
Om motorn är påmonterad så får kameran ström från motorbatterierna. Krånglar då batterierna där så kan resten oxo krångla.

Jag har haft flera F3 och F3P, och detta är det enda som krånglat. Och typiskt när man inte använt prylarna på ett tag. Annars är det en underbar kamera.

Lycka till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar