Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillbehör till 7 och 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en Minolta 7 (35mm) och ska köpa en 7D. Är det så att alla tillbehör passar till den digitala kameran också? Behöver alltså inte köpa ny blixt, vertikalgrepp, batterier, objektiv etc?
 
Jag tror du behöver köpa nytt av allt utom objektiven.

Vertikalgrepp, batteri passar nog inte till 7D. TTL blixtfunktionen fungerar annorlunda till digitala systemkameror (utom Pentax), så du får nog köpa en ny blixt också om du vill ha TTL.
 
Vilken blixt har du till din Dynax 7? Om du har 5600HS D eller 3600HS D så passar det på Dynax 7D.

//Larsa
 
Finns det alltså "analoga" blixtar som funkar på en d7?

Jag trodde att digitala systemkameror mätte ljuset på ett helt annat sätt, genom att skicka ut en förblixt snarare än att mäta av reflektionen från filmytan.
 
reisborg skrev:
Finns det alltså "analoga" blixtar som funkar på en d7?

Jag trodde att digitala systemkameror mätte ljuset på ett helt annat sätt, genom att skicka ut en förblixt snarare än att mäta av reflektionen från filmytan.
Är inte rätt man att reda ut detta men de blixtar jag nämnde fungerar fullt ut både på den analoga dynax 7 och 7D.
 
Tack för era svar. Har ej blixt med beteckningen 'D' efter namnet. Kom på att jag tidigare provat en av de större blixtarna till en annan minolta (Digital, ej SLR) och den fungerade vid singelblixtar, men ej i fast-mode eller i wireless trots att kameran hade den funktionen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.