Annons

Till er som tar "blåljusbilder" mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

michael persson

Aktiv medlem
Är lite nyfiken på hur ni som tar sk blåljusbilder (olyckor,bränder mm) arbetar.

Har ni med er scanner som ni lyssnar av i bilen?

Skickar ni över bilden/bilderna direkt via laptop?

Kontaktar ni tidningen innan ni mailar eller hur går det till?

Berätta gärna lite allmänt hur ni gör och om det är stor konkurans därute på "fältet",är ni ofta många som dyker upp samtidigt?

Och nu den stora frågan till er som använder scanner till att lyssna av, hur ligger det till med det man hört om att polis mm skall byta till annat system? Kommer man inte kunna jobba på samma sätt då? och hur kommer ni att göra?

Mycket nyfiken på svaren......

micke
 
Många av dina frågor har tagits upp i tidigare trådar, så om du letar lite så hittar du nog svaren..
 
Den dagen då all räddningstjänst använder Rakel och bevakningsföretagen gått över till andra/egna digitala varianter så blir det ingen avlyssning för utomstående.
 
Igår behövde jag ingen scanner, då de låg precis bakom mig. Blinkade höger och flyttade på mig, döm om min förvåning när dom också "flyttade på sig" :D

950 svenska riksdaler kostade det att köra med körförbud och oläsbara skyltar både frammifrån och bakifrån. :D
 
De flesta av oss frilansare inom blåljusområdet är anslutna till olika bildbyråer.

Detta eftersom det är svårt att få tidningar att nappa på att köpa "vanliga" blåljusbilder om man ringer runt själv. Springer man på ett "scoop" så är det ju lättare förstås...

Vi använder precis som tidningarnas fotografer scanner i olika varianter plus att i mitt fall så får jag genom ett gott samarbete med räddningstjänsten deras larm via personsökare.

I mitt område (Västerås) är vi tre fotografer som arbetar på detta sätt och ofta stöter man på varandra när man är ute och jobbar. Till detta kommer ju lokaltidningen, TV4 och SVT samt självklart Expressen/Aftonbladet.

När Rakel kommer så kommer tidningsredaktionerna att få en apparat men den kommer ju bara att fungera då polisen vill eftersom de i nya systemet kan bestämma exakt vilken apparat som skall få höra vad.

Att i dagsläget börja med denna typ av nyhetsbevakning som frilans känns litet illa valt med tanke på ovanstående..

Det generellt viktigaste om du skall in i branschen är att behandla alla med stor respekt, självklart de drabbade , men också räddningstjänst, ambulans och polis eftersom din framgång bygger till stor del på deras välvilja och ett gott samarbete betalar sig alltid.

Det vanligaste jobbet är annars rena bomkörningar där det låter på scannern som att det kan bli något intressant, men som sen utvecklar sig till något totalt ointressant = inga bilder.

Hoppas det gav svar på dina frågor.
 
Det kommer även göra det mycket surt för de som roar sig med organiserade upplopp, och personer som jobbar med värdetransportrån och liknande. Så det finns för och nackdelar med allt.
 
Polisen kommer man ju inte kunna höra längre, men räddningstjänsten är ju kommunal och många kommuner tycker Rakel är för dyrt och kör kvar på det gamla S70 (förmodligen ett bra tag till).

Bränder och sånt är ju inte så hemliga, men att polisen går över till krypterar är ju rätt så logiskt.
 
Polisen har länge kunnat köra HELT krypterat. Ända sedan S80 introducerades i början av 80-talet, men det utnyttjas sällan annat än vid större, planerade, insatser. Alltå en resurs som sällan används. Det finns flera orsaker till varför, men jag går inte in närmare på det.

Det finns många fördelar med att utesluta avlyssning helt, men desto fler nackdelar.

Många av dagens nyheter som återfinns i media såsom dagstidningar, tv, radio - kommer, när RAKEL Spektakel införs, med största sannolikhet att komma från 1 enda källa, nämligen polisen själva. Läsare kan komma att få läsa nyheter som hänt för flera dagar sedan.

Polisen censurerar eller undanhåller redan idag information till media. Man kan själv tänka sig hur insynen eller informationen till allmänheten kommer att se ut i framtiden.

Det är som jag ser det, allmänhetens rätt, att få veta vad som sker i vårat samhälle dagligen. Om ENBART polisen kommer med sådan information i framtiden, då är det riktigt allvarligt.

Många frågar sig, -"men kommer inte polisen att klara upp mer brott när busarna inte kan lyssna ?"

Svaret på den frågan är nej.

Ett flertal poliser som jag känner privat, säger att man dagligen klarar upp mängder med grova brott, detta tack vare att allmänheten lyssnar och ger polisen mycket bra tips som leder till gripande. Exempel på sådana brott är :

- Grovt raffylleri
- Grova rån och stölder
- Misshandel

Alltså, man klarar upp mångt mer brott, än vad som begås. Brott som begås där förövare använder polisradio är ovanligt, och gäller andra grova brott, där man har andra problem än själva lyssnandet på en polisradio. Exempelvis brist på rutiner, säkerhet, insiderjobb etc etc.

Kostnaden initialt för RAKEL, beräknas till ofattbara 4miljarder kronor. Då är inte varje handapparat stationer i bilar inräknade, eller årsavgift inräknad.

- Handapparat till varje polis kostar ca 7-8000:-
- Mobil kostar ungefär lika mycket.
- Terminal på LKC, kostar 14-15000:-

Till detta kommer en licens årligen på ungefär samma pengar - på VARJE rakelmaskin som är i drift!

Vansinnesprojekt som kommer kosta många miljarder av våra skattepengar. Detta hade räckt till mååååånga nya helttidstjänster hos polisen, runt om i sverige. Så kanske dom hunnit med förebyggande åtgärder för att förhindra brott också.
 
Vansinnesprojekt är kanske att ta i, för något har man ju varit tvungen att göra åt dagens situation med att frekvenser och band (tror jag) inte räcker till. (Det var något år sen som jag skrev om det här, så minnet är inte kristallklart.)
Men vad som är upprörande i sammanhanget är ju att ansvariga högst upp inte har lyssnat. Bättre alternativ har ju förts fram, och de problem man pekat på som motivering till att införa Rakel är ju ett storstadsproblem.

När det gäller kostnader så kan man ge dem en annan konkret form. För räddningstjänsten i Gislaved-Gnosjö (cirka 40 000 invånare, 1500 kvkm) kostar Rakel en miljon att införa. Till en räddningstjänst som måste spara...
 
Detta är hellt off topic, men när vi pratar Rakel, hur ser det ut i Norr&dess inland var avståden är långa. ska hela landet byggas ut med repetrar/relästationer så att man kan använda Rakel överallt?

--J--
 
Det är ju också så att Rakel inte kommer att ersätta det gamla radiosystemet direkt utan systemen kommer att gå parallellt under en ganska lång tid.

Dessutom kommer ju t ex räddningstjänstens utlarming via personsökare inte att upphöra p g a detta.

De poliser jag stöter på i tjänsten är ju glada för avlyssningssäkra arbetsredskap och jag har full förståelse för det. Men redan idag används ju mobiltelefonerna för alla känsliga uppgifter så det är ju inte så att allmänheten har fri tillgång till allt som t ex polisen diskuterar.

Ska bli intressant att se hur det utvecklas för oss frilansare för någon Tetraradio lär vi knappast begåvas med...kanske får bli betalda informatörer som i andra länder :).

Blir ju åter de små fotograferna som slås ut pecis som vid införandet av nya pass och körkort....
 
Angående kostnaden för Rakel, det är ju "bara" samma blygsamma mängd skattepengar som trängselskatteförsöket i Stockholm kostar.

Och när man pratar om kostnader så får man inte glömma bort att mycket av den gamla utrustningen ändå måste bytas ut, det finns ju radioapparater som det inte ens finns reservdelar till längre. Och det kostar mer att fixa dem än att köpa ny utrustning. En av fördelarna med Rakel är att samma apparater ska kunna användas i hela landet, idag så måste ju polisen ibland använda flera olika tegelstenar för att prata med olika distrikt eller räddningstjänst eller helt enkelt nöja sig med gsm. Har ni inte sett bilder när man ser någon stackars insatsledare/räddningsledare ha 2-3 olika uråldriga radios hängande på sig och ändå står med mobiltelefonen i handen.

Och det är inte bara polis/räddningstjänst som måste byta utrustning/frekvenser utan även bevakningsbolag och andra. Men där så håller de på att testar "push to talk" och liknande lösningar. Även dessa är mycket svåra att avlyssna.
 
EleyT skrev:
Och det är inte bara polis/räddningstjänst som måste byta utrustning/frekvenser utan även bevakningsbolag och andra. Men där så håller de på att testar "push to talk" och liknande lösningar. Även dessa är mycket svåra att avlyssna.
Jag har förståelse för polisen men vad har bevakningsföretag för behov av ett avlyssningssäkert radiosystem?
 
Det finns en mängd olika saker som bevakningsföretag jobbar med som skulle kunna ha stor nytta utav det, t.ex. värdetransporter, personskydd, larmutryckningar.
 
Jag har en jobbarkompis som arbetar i räddningstjänstens frivilligkår. Det mest vedervärdiga han vet är nyfikna och journalister/fotografer som stör deras räddningsarbete, hindrar utryckningsfordon etc.
 
Graal skrev:
Jag har en jobbarkompis som arbetar i räddningstjänstens frivilligkår. Det mest vedervärdiga han vet är nyfikna och journalister/fotografer som stör deras räddningsarbete, hindrar utryckningsfordon etc.

Vem avskyr inte sådana amatörer?
Personligen håller jag mig alltid på rätt sida avspärrningen, och ser noga till att jag inte stör räddningstjänstens arbete. (Skulle jag fota en konsert så är jag lika noga att inte dra uppmärksamhet till mig.)
Man vet ju att man inte ska bryta avspärrningar eftersom inte andra fotografer gör det, och skulle man göra det så är polis och räddningstjänst kanske inte lika välvilligt inställd till en i fortsättningen, plus att det också kan drabba andra som är där och representerar pressen.

Men jag läser också ditt inlägg på ett annat sätt. Om din bekant är frivilligarbetare så är denne kanske inte riktigt van att professionellt möta professionella fotografer. Ger man intryck att avsky en fotograf redan från början som bara är där för att göra sitt jobb så underlättar det inte samspelet på något sätt.
De som inte är riktigt trygga i sin yrkesroll är väl de som också är mest "spända".
 
Så tråkigt för din arbetskamrat men jag hälsar honom välkommen till verkligheten. Min erfarenhet är att journalister och fotografer i Sverige ändock är försiktiga jämfört med många andra europeiska länder.
 
Vid en dödsolycka jag fotograferade såg jag en fotograf från VLT ståendes på taket på en brandbild och fotografera - då tycker jag man gått väl långt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.