Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Till er som tar "blåljusbilder" mm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Som i ALLA yrkeskategorier så finns det dödskallar. Det gör ju inte att man skall dra ALLA fotografer över en kam. De allra flesta yrkesarbetande fotografer idag, sköter sig exemplariskt på en olycksplats.

Det absolut största problemet som räddningstjänst och polis har vid en brandplats,olycksplats, det är "nyfikna" människor som trots att polisen vinkar förbi dom, måste stanna och fråga vad som hänt.

Vilken reaktion på mitt inlägg? Ville bara visa att räddningstjänsten är mån om att få arbeta ostört och då är kanske de nya påfunden något som dom välkomnar? Min arbetskamrat tillhör våra frivilligkårer som förut varit fasta deltidskårer och de har många erfarna medarbetare (bl.a min arbetskamrat som tillhört räddningstjänsten i över 15 år) som är mer proffessionella än många heltidsanställda yrkesmän.

Nils, läs ovan. Av ditt inlägg, kan man tolka som att ALLA fotografer skiter i allt. Vilket i sin tur, är så långt ifrån verkligheten man kan komma.

De flesta yrkesarbetande fotografer har moral och etik.

Jag vill bara instämma med Peters inlägg... det är också min uppfattning att de flesta yrkesfotografer har moral och etik. Självklart finns det fotografer och journalister som gör övertramp men de är långt ifrån i majoritet. När jag varit ute på olycksplatser så är min uppfattning att det är nyfikna privatpersoner som brukar vara det största problemet för räddningstjänst-, polis- och ambulanspersonal.

Men där så håller de på att testar "push to talk" och liknande lösningar. Även dessa är mycket svåra att avlyssna. [/B]

Push to Talk är de som används idag, och kommer användas inom Rakelsystemet. Push To Talk knappen är den du trycker för att sända...

tritub skrev:
Push to Talk är de som används idag, och kommer användas inom Rakelsystemet. Push To Talk knappen är den du trycker för att sända...

POC, push-to-talk eller direktanrop som vissa mobiltelefontillverkare kallar det är en komradioliknande lösning över en paketförmedlad transport, i detta fall grps via 2g eller 3g.

POC finns inte att köpa som tjänst för gemene man i Sverige idag men det finns fungerande i alla mobiloperatörers nät sedan något år tillbaka.

;)

Jepp det är PTT (Push To Talk) som jag menade, alltså en användning av GPRS nätet. Telia och Ericsson jobbar på en sån lösning åt Securitas.

Skälet till att det behövs nya tekniska lösningar är att Post- Och Telestyrelsen återkallar frekvenser i framförallt Stockholm från årskiftet.

Walle skrev:
Igår behövde jag ingen scanner, då de låg precis bakom mig. Blinkade höger och flyttade på mig, döm om min förvåning när dom också "flyttade på sig" :D

950 svenska riksdaler kostade det att köra med körförbud och oläsbara skyltar både frammifrån och bakifrån. :D

Tog du fram kameran och tog några blåljusbilder eller var det inte läge för detta?

// Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar