Annons

Till er som har en Canon 30D eller likn.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
Nej det verkar inte vara så enkelt. Säkert kan någon tekniskt kunnig förklara skillnaden i filstorlek.
Kameran uppskattar att olika många bilder skall få plats när man ändrar ISO. Men vad det beror på vet inte jag. Inte tekniker!
I verkligheten verkar detta inte stämma helt.
Jag tittade igenom mina 900 bilder från Grekland som jag tog med en 20D i Raw.
Minsta filstorlek var 6,3 MBIT, och största 10,3 MBIT.
Båda var tagna med ISO 100.
Den med lägre hade mycker lite detaljer och den med mer hade mycket detaljer, i form av trädkronor.
Förmodligen spelar alltså deteljrikedomen en stor roll.
ISO verkade spela en mindre roll för skillnaden.
 
Senast ändrad:
Flash Gordon skrev:
Hej,
Nej det verkar inte vara så enkelt. Säkert kan någon tekniskt kunnig förklara skillnaden i filstorlek.
Kameran uppskattar att olika många bilder skall få plats när man ändrar ISO. Men vad det beror på vet inte jag. Inte tekniker!
I verkligheten verkar detta inte stämma helt.
Jag tittade igenom mina 900 bilder från Grekland som jag tog med en 20D i Raw.
Minsta filstorlek var 6,3 MBIT, och största 10,3 MBIT.
Båda var tagna med ISO 100.
Den med lägre hade mycker lite detaljer och den med mer hade mycket detaljer, i form av trädkronor.
Förmodligen spelar alltså deteljrikedomen en stor roll.
ISO verkade spela en mindre roll för skillnaden.

Bilder med mindre detaljer och större enfärgade ytor blir alltid till mindre filer. Nu hade du kört på 1so 100. Hade du istället kört påiso 800 hade differensen i exemplen du anger blivit ungefär desamma, men båda filerna hade blivit större sinsemellan. Kanske 8 Mb resp 11 mb.

Båda faktorerna spelar alltså stor roll. Tydligast blir det här i jpeg.
 
Ni får ursäkta mig mina herrar, men jag skulle vilja få tillbaka tråden till ursprungsfrågan (ja jag vet, det är mitt fel att den spårade ur =) ). En fråga som även jag är mycket intresserad av då jag också går och väntar på ett sent paket från tomten. :)

EDIT: Jag vill också passa på att tacka för alla fina svar hittills!

Gentle Giant skrev:
Har beställt en 30D och undrar vad ni har köpt för väska till er kamera samt vilket minneskort. Skulle vara kul att veta vilket ev objektv ni köpt till kameran.

Tackam för alla tips.

Skriv gärna om ni är nöjda med det ni köpte.

Några fler som har 20D/30D som vill dela med sig av vad de har för utrustning?
 
Senast ändrad:
Väskan LowePro Nova 2 AW verkar ju väldigt bra. Allvädersskydd och bra i storleken.

Har ännu inte fattat ev alla dessa svar OM 5 bilder/sek kräver exreme 3 eller om ett ultra räcker.

Har någon tips bra bra stativ? Smidigt att ta med ut i naturen.

Är en extern blixt ett måste tycker ni?
 
Gentle Giant skrev:
Har ännu inte fattat ev alla dessa svar OM 5 bilder/sek kräver exreme 3 eller om ett ultra räcker.

Med 30:an kan du hålla in knappen i c:a två sekunder om du fotar RAW innan du fyllt bufferten, först därefter börjar skrivhastigheten till kortet att vara lite intressant.
Jag har kört både Ultra och Extreme i en 20D och nästan de enda gånger som jag kört i taket på bufferten är när det varit slagsmål i någon handbolls-/ishockeymatch. När bufferten är fylld känns det som om det blir en evighet mellan bilderna oavsett vilket kort du har.
För att vara lite mer konkret i svarandet: Nej, 5 b/s kräver inte Extreme. Om du ofta fyller bufferten bör du snarare fundera på om du inte har klister på avtryckarfingret.



Är en extern blixt ett måste tycker ni?

Nej, det är inte ett måste, men jag föredrar en extern blixt så att jag kan fixa indirekt ljus.
 
Gentle Giant skrev:
Väskan LowePro Nova 2 AW verkar ju väldigt bra. Allvädersskydd och bra i storleken.

Har ännu inte fattat ev alla dessa svar OM 5 bilder/sek kräver exreme 3 eller om ett ultra räcker.

Har någon tips bra bra stativ? Smidigt att ta med ut i naturen.

Är en extern blixt ett måste tycker ni?

Hmm, angående seriebildstagning 5 b/s så är det så att 30D'n har en buffert på x antal bilder som den nyttjar i första hand. Det är först när du överstiger den bufferten som kameran börjar dumpa ut bufferten direkt till kortet, då är det intressant med riktigt snabba minneskort.

Alltså, räknar du med att ta långa serier (jag vet inte hur stor bufferten är) så är det Extreme som gäller.


I manualen står det inget om buffertens storlek.

I min egen erfarenhet så har jag inte märkt någon större skillnad men jag har heller aldrig kört mer än 20 kort i serietagning. Jag har dock alltid kört primärt på Extreme med ett Ultra som backup/extra film så jag kan inte svära på att jag kört 20st i sekvens på Ultrakortet.
 
De tester jag har sett så spelar det i princip ingen roll om man kör Ultra II eller Extreme III till 20/30D. Det är kameran som sätter begränsningen istället.
Fotar man i RAW blir det riktigt slött när man slår i bufferttaket, och 6 bilder går snabbt att ta när kameran tar 5 bilder/s.
 
kamera:
Canon EOS 20D

objektiv:
Canon EF 50mm f/1.8 II
Canon EF 17-40/4,0L IF USM
Canon EF 300mm f/4L IS USM


blixt:
Canon Speedlite 430EX + omnibounce

och allt är tillsammans med manualer, filter, extrabatterier, linsrengörningskit, minneskortshållare, kablar etc. packat i en
Lowepro SlingShot 200 AW

sedan hänger ett Manfrotto Enbensstativ 679B med Manfrotto 484 huvud allt som oftast på utsidan

edit: minneskort
2st TwinMOS Compact Flash Card 1024MB, 140X, Type I, Ultra-X, 16.2/21MB Write/read
1st TwinMOS Compact Flash Card 2048MB, 140X, Type I, Ultra-X, 16.2/21MB Write/read
 
Senast ändrad:
Gentle Giant skrev:
Väskan LowePro Nova 2 AW verkar ju väldigt bra. Allvädersskydd och bra i storleken.

Har ännu inte fattat ev alla dessa svar OM 5 bilder/sek kräver exreme 3 eller om ett ultra räcker.

Har någon tips bra bra stativ? Smidigt att ta med ut i naturen.

Är en extern blixt ett måste tycker ni?

Rob Galbraith på www.robgalbraith.com säger följande om 'burst shooting' i en jämförelse mellan 20D och 30D...

"Burst depth has more depth The 20D's JPEG burst depth hasn't tripped us up. While officially it's 23 frames for Large Fine, in practice it's anywhere from about 20 frames to well over 40, which for a 5 fps camera means a fair bit of shooting time. Switch to RAW or RAW+JPEG, however, and that camera's 6 frame hard limit has meant missed pictures when we've attempted to shoot action on either of these settings. In fact we learned early on with the 20D to just not dial in CR2 when we anticipate any sort of burst shooting. The 30D doesn't contain additional buffer memory, but through some clever reworking of how image data is juggled from the sensor through to the CompactFlash card, the burst depth has been increased to 30 Large Fine JPEG, 11 RAW and 9 RAW+JPEG. As with the 20D, the JPEG burst depth is an approximation, whereas the RAW and RAW+JPEG numbers are hard limits (or at least they represent how a preproduction 30D body behaved in our testing when set to 5 fps).

The jump from 6 to 11 CR2 files in succession should make capturing RAW nearly viable for what we shoot, so this is a most welcome change. But we would have liked to see Canon load up the camera with more RAM still, thereby ensuring a large enough RAW buffer that we wouldn't have to worry about burst depth at all."
 
Lan skrev:
Rob Galbraith på www.robgalbraith.com säger följande om 'burst shooting' i en jämförelse mellan 20D och 30D...

"Burst depth has more depth The 20D's JPEG burst depth hasn't tripped us up. While officially it's 23 frames for Large Fine, in practice it's anywhere from about 20 frames to well over 40, which for a 5 fps camera means a fair bit of shooting time. Switch to RAW or RAW+JPEG, however, and that camera's 6 frame hard limit has meant missed pictures when we've attempted to shoot action on either of these settings. In fact we learned early on with the 20D to just not dial in CR2 when we anticipate any sort of burst shooting. The 30D doesn't contain additional buffer memory, but through some clever reworking of how image data is juggled from the sensor through to the CompactFlash card, the burst depth has been increased to 30 Large Fine JPEG, 11 RAW and 9 RAW+JPEG. As with the 20D, the JPEG burst depth is an approximation, whereas the RAW and RAW+JPEG numbers are hard limits (or at least they represent how a preproduction 30D body behaved in our testing when set to 5 fps).

The jump from 6 to 11 CR2 files in succession should make capturing RAW nearly viable for what we shoot, so this is a most welcome change. But we would have liked to see Canon load up the camera with more RAM still, thereby ensuring a large enough RAW buffer that we wouldn't have to worry about burst depth at all."

Ja! En större buffert i 40D och jag hade blivit mycket lycklig. Vädertätning för att konkurrera på allvar med D200 hade heller inte varit fel.
 
Kamera:
30D

Optik:
17-40 4L
50 1.4
100 2.8 Macro

Stativ:
Manfrotto 055 PROB + 486RC2

Väskor:
Kata R-103
Lowe Pro Slingshot 100AW

Kort:
2GB Extreme III
~2GB blandade mindre kort (128MB-1GB)

Portabel lagring:
Compact Drive PD70X
 
Canon 17-404L
Canon 50/1,4
Canon 85/1,8 (skall köpas snart)
Manfrotto 055 PRO B
Manfrotto 488RC2
LowePro Nova 4 AW
SanDisk Extreme 2Gb
Sandisk Ultra 1 Gb
Canon Speedlite 430EX
 
Slowfinger skrev:
Se till att du får en kartong som innehåller ett serienummer till suveräna råkonverteraren C1 LE från Phase one. Den är bäst och kostar egentligen 99 dollar.

www.phaseone.com/sandisk

Stort tack för det tipset! Du fick mig att gå igenom allt spam som följde med mitt kort, och mycket riktigt - där fanns ett licensnummer till programmet. Om jag ens lagt märke till det utan ditt inlägg, hade det i alla fall dröjt väldigt länge.
 
Gentle Giant skrev:
Går det att få sådana kartonger med serienummer om man beställer en 2gig extreme 3 från nätet?

..idag kom min kamera :)

Jag köpte mitt på nätet, tillsammans med kameran (Inwarehouse) och där fanns som sagt erbjudandet. Verkar vara precis så bra som folk här säger, det lilla jag hunnit kolla.

Grattis till kamerafödseln! Hoppas att du får bra fotoväder i helgen! Här (Skåne) är det bedrövligt, om det inte öser ned eller stormar så gör det bådadera...
 
Gentle Giant skrev:
Går det att få sådana kartonger med serienummer om man beställer en 2gig extreme 3 från nätet?

..idag kom min kamera :)

Grattis!

Det ska finnas serienummer på en lapp i alla kartonger som levereras i Europa sedan i början av december, men jag köpte mitt i Scandinavian Photos butik i Göteborg och då kollade hon för säkerhets skull eftersom det kan finnas kartonger kvar i lager som skickats innan december.

Men om det inte är med något i den kartong du får tror jag att affären kan lösa det, men det bästa är ju om du kan be dom kolla innan dom skickar kortet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.