Krisiun
Aktiv medlem
Är det värt att köpa extra batteri?
Tja, piratbatterierna går loss på ung 200-250kr så det är bland det billigaste köpen. Köper du ett sedan ett batterigrepp kan du klämma in 2 st och kan fota mycket på en laddning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är det värt att köpa extra batteri?
Flash Gordon skrev:
Hej,
Nej det verkar inte vara så enkelt. Säkert kan någon tekniskt kunnig förklara skillnaden i filstorlek.
Kameran uppskattar att olika många bilder skall få plats när man ändrar ISO. Men vad det beror på vet inte jag. Inte tekniker!
I verkligheten verkar detta inte stämma helt.
Jag tittade igenom mina 900 bilder från Grekland som jag tog med en 20D i Raw.
Minsta filstorlek var 6,3 MBIT, och största 10,3 MBIT.
Båda var tagna med ISO 100.
Den med lägre hade mycker lite detaljer och den med mer hade mycket detaljer, i form av trädkronor.
Förmodligen spelar alltså deteljrikedomen en stor roll.
ISO verkade spela en mindre roll för skillnaden.
Gentle Giant skrev:
Har beställt en 30D och undrar vad ni har köpt för väska till er kamera samt vilket minneskort. Skulle vara kul att veta vilket ev objektv ni köpt till kameran.
Tackam för alla tips.
Skriv gärna om ni är nöjda med det ni köpte.
99kr inkl. fraktKrisiun skrev:
Tja, piratbatterierna går loss på ung 200-250kr så det är bland det billigaste köpen. Köper du ett sedan ett batterigrepp kan du klämma in 2 st och kan fota mycket på en laddning.
Gentle Giant skrev:
Har ännu inte fattat ev alla dessa svar OM 5 bilder/sek kräver exreme 3 eller om ett ultra räcker.
Är en extern blixt ett måste tycker ni?
Gentle Giant skrev:
Väskan LowePro Nova 2 AW verkar ju väldigt bra. Allvädersskydd och bra i storleken.
Har ännu inte fattat ev alla dessa svar OM 5 bilder/sek kräver exreme 3 eller om ett ultra räcker.
Har någon tips bra bra stativ? Smidigt att ta med ut i naturen.
Gentle Giant skrev:
Väskan LowePro Nova 2 AW verkar ju väldigt bra. Allvädersskydd och bra i storleken.
Har någon tips bra bra stativ? Smidigt att ta med ut i naturen.
Lan skrev:
Rob Galbraith på www.robgalbraith.com säger följande om 'burst shooting' i en jämförelse mellan 20D och 30D...
"Burst depth has more depth The 20D's JPEG burst depth hasn't tripped us up. While officially it's 23 frames for Large Fine, in practice it's anywhere from about 20 frames to well over 40, which for a 5 fps camera means a fair bit of shooting time. Switch to RAW or RAW+JPEG, however, and that camera's 6 frame hard limit has meant missed pictures when we've attempted to shoot action on either of these settings. In fact we learned early on with the 20D to just not dial in CR2 when we anticipate any sort of burst shooting. The 30D doesn't contain additional buffer memory, but through some clever reworking of how image data is juggled from the sensor through to the CompactFlash card, the burst depth has been increased to 30 Large Fine JPEG, 11 RAW and 9 RAW+JPEG. As with the 20D, the JPEG burst depth is an approximation, whereas the RAW and RAW+JPEG numbers are hard limits (or at least they represent how a preproduction 30D body behaved in our testing when set to 5 fps).
The jump from 6 to 11 CR2 files in succession should make capturing RAW nearly viable for what we shoot, so this is a most welcome change. But we would have liked to see Canon load up the camera with more RAM still, thereby ensuring a large enough RAW buffer that we wouldn't have to worry about burst depth at all."
Gentle Giant skrev:
tackar för alla tips och idéer
Det får nog bli sandisk extreme III 2GB, klart jag skall fota RAW.
Slowfinger skrev:
Se till att du får en kartong som innehåller ett serienummer till suveräna råkonverteraren C1 LE från Phase one. Den är bäst och kostar egentligen 99 dollar.
www.phaseone.com/sandisk
Gentle Giant skrev:
Går det att få sådana kartonger med serienummer om man beställer en 2gig extreme 3 från nätet?
..idag kom min kamera
Gentle Giant skrev:
Går det att få sådana kartonger med serienummer om man beställer en 2gig extreme 3 från nätet?
..idag kom min kamera