Annons

Till alla som ägt både canon o nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Stellann

Aktiv medlem
Jag tänkte mig att man kune köra ett litet rollspel här. Ni som ägt nikon eller både canon och nikon, är försäljare. Jag kommer in i eran butik och har nyss sålt av min canon och är inte uppbunden till systemet mer än med ett objektiv, 50 mm...

Jag vill ha en ny kamera, men vet inte vad jag ska välja, nikon eller canon. Kan ni som försäljare övertyga mig om varför jag ska välja en nikon över en canon.

Hade blivit kul om ni använda er av oväntade argument istället för, bildkvalitet, brus, ersättare till D80..Till exempel hanteringen, andrahandsvärdet..ja, ordet är fritt! =)
 
Hur långt är ett snöre?

Du får nog ge lite mer info om din budget, vad du fotar mest, var du fotar (utomhus/inomhus) osv innan mitt säljsnack kan börja. :)
 
Jag har både Nikon och Canon men i min butik skulle jag bara sälja Nikon system och Fuji kompakter.

Rent försäljningstekniskt är det en dröm att sälja Nikon kameror.

Bara att låta kunden hålla i en så uppstår kärlek.

(Vill man vara trovärdig kan man inte fippla med AIK och Djugården på samma gång)
 
Gillar du ett fult, opraktiskt, gammalmodigt och trist operativsystem, som Windows 3.11?
Då ska du ha en Canon.


Eller föredrar du ett modernt och snyggt os, som OS X?
Nikon.



;-)
 
Bessergris som jag är så måste jag inflika med att Windows 3.11 inte var eller är ett opertivsystem ;)

Så nu ahr ajg fått vara brorduktig idag igen! :))
 
- Jasså, lille pöjk Du skall köpa en kamera?
Inte du, nä du har ingen koll på kameror alls, säger du, ja men visst din pappa skall köpa en kamera, det var andra bullar, då så, skicka över din pappa, när han får tid, från sitt arbete.
Hälsa, att Sony har en helgrymm kamera på "G", jag skall berätta mera teknik för din pappa när han tittar in.
- Vad modellen heter?
- Jo, Sony A100!
- Bättre än Canon och Nikon?
- Nä, lika bra!
- Men din pappa kan väl fotografera?
- Då så, det är viktigare, än vilken kamera han köper!
 
Kalle_B skrev:
Bessergris som jag är så måste jag inflika med att Windows 3.11 inte var eller är ett opertivsystem ;)

Så nu ahr ajg fått vara brorduktig idag igen! :))

Offtopic, men därom tvista de lärde. Win 3.1x kör visserligen (liksom 95, 98 och ME) ovanpå DOS, men har egen minneshantering, egen och direkt access till hårdvara (inkl. i många fall egna drivers), egna format för executeables och egna API:er och bibliotek. Med andra ord uppför sig och är Win 3.1x i allt väsentligt som ett operativsystem och betraktas därmed av de flesta också som ett, men det är som så mycket annat en definitionsfråga.

Ungefär som den ständiga frågan "är Perl ett programmeringsspråk eller ett scriptspråk?"
 
Senast ändrad:
Kul att ni skall köpa ny kamera, jag brukar ställa några tesfrågor så jag vet vilken modell jag kan rekommendera.

Vill ni att kameran har lågt pris och många funktioner?

Är det önskvärt med en bra sökare?

Värdesätter ni hög byggkvalitet?

Vore det bra med bildstabilisering i kamerahuset?

Känns 7.000 kr bättre för ett 14/2.8 än 20.000 kr?

Vill du ha tillgång till världens bästa af-gluggar i systemet?

Tyvärr har ni nog hamnat i fel affär vi säljer dessvärre bara Canon & Nikon ;)
.
 
Senast ändrad:
Ja, för bra byggkvalité och stor sökare är ju inget som Nikon lyckats med...

Tror jag ska slänga min D200. Den blev precis obrukbar nu när det finns en 6 MP Pentax-kamera som kan ta 2.8 bilder per sekund upp till 3 bilder. Och med en blixtsynktid på 1/180 s.

Vänta lite nu, låter inte det där som min D100 som kom för fyra år sedan?
Nä, just det, det var nåt med anti-skak också. Pust, tur annars hade jag trott att tiden stått stilla...

:-D
 
Hehe men din D200 kostar ju inte 5.000 kr heller :)

Men du fick ganska många fler bilder per sekund iaf och så har du lite fel uppgifter om Pentaxens seribildsperstanda.

Den modell som konkurerar med din kamera är annars K10D.
 
Har du familj och kör en Volvo, kanske har du villa i förorten ?

Då tycker jag du skall titta närmare på den här Canon kameran.

Är du singel och prylgalen, kanske gillar du att sticka ut från mängden ?

Titta då närmare på den här skönheten från Nikon.

kent.
 
hehe, fint o se så många bra försäljare här på fotosidan! Kul att läsa inläggen också!

Någon undrade lite min budget och användsningsområden. Min budget ligger någonstans vid D80+bra optik och D200+ typ 18-50 2.8 sigma och en SB800DX...någonstans där. Modebilder, naturbilder och vimmelbilder är det som gäller.

Vem vinner matchen blixtsystem och mätsystemet till blixten, för det värdesätter jag.
 
Nikon har ju alltid haft det bästa blixtsystemet,även om det kan vara små skillnader mella de olika årgångarna.De 2 intrssantaste annars tycker jag är Canon 30D el.Nikon D200.man får gå mycket på känslan tycker jag.Även om jag anv.Canon så blir jag lite frestad ibland när jag håller i en Nikon.Canons dyraste modeller har oxå den härliga robusta känslan som även de lite billigare Nikons har.tex.D200 o även lite tidigare modeller.Jag har känt på rätt många modeller under mina 20år i butik.
 
Varför inte en variant på när Homer Simpson köper PC:

Homer: How about that one!?
Camera Salesman: Mmhmm... That's a Canon. Only suckers buy Canon. You're not a sucker, are you sir?
Homer: Heavens, no!
Camera Salesman: Oh good, because if you were I'd have to ask you to leave the store.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.