Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Till alla som ägt både canon o nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
När det gäller blixt o ljusmätningen så tycker jag det verkar som Nikon brukar vara strået bättre i olika tester, men jag tror inte det skiljer speciellt mkt. det gäller nog bara att lära sej sin utrustning.
 
Intressant och se hur ett "febrigt allvar" försöker döljas med lite halvhjärtat ironi i många av svaren....för prylarna är ju en stor del av vår identitet...eller hur ;-)

"Amatörpsykologen"

/Matti
 
matti skrev:
Intressant och se hur ett "febrigt allvar" försöker döljas med lite halvhjärtat ironi i många av svaren....för prylarna är ju en stor del av vår identitet...eller hur ;-)
Ja, tyvärr. Det är väl ofta så att när man har målat in sig i ett hörn genom att köpa på sig många och dyra kameraprylar av ett visst märke så tar det emot att erkänna att det kan finnas bättre grejer hos andra tillverkare. Man vill ju inte erkänna att man gjort dumma köp. Men det var kanske inte så dumt när man köpte grejerna? Det kanske är så enkelt att konkurrenterna har hunnit i kapp sen dess?

En önskedröm vore en standardiserad objektivfattning och ett standardiserat blixtsignalsystem så att man kunde blanda mera mellan olika tillverkare. Man kan notera hur bra det har fungerat med en standard på PC-marknaden.

Vad gäller valet mellan Nikon och Canon så kanske det inte är så självklart att just dessa två är de enda alternativen längre.
 
PMD skrev:
Det är väl ofta så att när man har målat in sig i ett hörn genom att köpa på sig många och dyra kameraprylar av ett visst märke så tar det emot att erkänna att det kan finnas bättre grejer hos andra tillverkare. Man vill ju inte erkänna att man gjort dumma köp.

Det där tror jag mycket på, men jag tror också att man vänjer sig vid handhavandet och därför tycker att egna systemet är bättre ju mer man lär sig handskas med det.
Själv valde jag mellan 350D och D70. Ett år senare fick jag hålla i den jag inte valde. Den hade inte alls samma känsla även om jag vet med mig att det bara är en vanesak.

Det har varit ganska många diskussioner om vilket som är mest lättanvänt av Nokia/Ericsson, Mac/Windows, Kamera1/Kamera2 osv. Alla håller på sitt, men inget av lägren verkar överträffa det andra i produktivitet.
 
PMD skrev:
Ja, tyvärr. Det är väl ofta så att när man har målat in sig i ett hörn genom att köpa på sig många och dyra kameraprylar av ett visst märke så tar det emot att erkänna att det kan finnas bättre grejer hos andra tillverkare. Man vill ju inte erkänna att man gjort dumma köp.

Så kan det nog vara, men i den här tråden så skulle ju dom som ägt båda systemen svara, så här är det väl ingen som målat in sig i ett hörn, vi har ju provat båda systemen och valt efter det.

kent.
 
Hej Kent!

Och om jag förstår det rätt så valde du nikon sen?? Får man undra vad det var som gjorde det? Jag tyckte om de tre knapparna vid LCD displaye där man ställde in ISO/drive och AE osv...hur kändes det är byta till nikon är deras ergonomi bättre där??
 
Jag har båda systemen. Startade med Nikon och kompletterade med Canon. Ryktet om det ena märkets överlägsenhet är överdrivet.

Det handlar framför allt om individuella modeller och mindre om märket som helhet. Möjligen kan jag känna att Nikon bryr sig lite mer om ergonomi, men jag måste säga att skillnaden är hårfin mellan de modeller jag äger. Vissa saker är bättre på Nikon, men andra är bättre på Canon.

De andra märkena kan jag för lite för att kunna uttala mig om.

Jag tror att man blir nöjd vad man än väljer idag. Man lär sig sin kamera och att arbeta utifrån dess utformning.

Flaggviftande för det egna märket är naturligt. Man håller på "sitt" lag och vill delvis rättfärdiga sina investeringar. Jag har själv ägnat mig åt det ibland.
 
Stellann skrev:
Hej Kent!

Och om jag förstår det rätt så valde du nikon sen?? Får man undra vad det var som gjorde det? Jag tyckte om de tre knapparna vid LCD displaye där man ställde in ISO/drive och AE osv...hur kändes det är byta till nikon är deras ergonomi bättre där??

Där ser man, jag gillade inte dom där knapparna alls på min gamla 20D :)

Sen böket att behöva gå in i menyerna för att ändra vissa saker tex spegeluppfällningen, det var inte roligt alls.

Jag har en D2Hs idag och den kameran sitter som gjuten i min hand, samt att alla funktioner sitter lätt åtkommliga, den stora knappen för ändring av fokuspunkt gillar jag skarpt jämfört med den lilla svåråtkomliga knappen på 20D.

På min kamera sitter det en extra display under den stora LCD'n där man kan ändra iso mm, sen har man flera val på vilket dom flesta knapparna skall fungera, väldigt bra då alla inte tycker likadant.

Naturligtvis är allt det här en smaksak, men för mig var det en stor skillnad som gör fotograferingen snabbare och enklare.

kent.
 
Glömde tala om varför jag bytte :)

Jag behövde en snabbare kamera med bättre autofokus, kollade först på en 1DMK2n, men den besten vägde bly och hade i mitt tycke lika dålig ergonomi som 20D.

Då jag fick väldigt bra betalt för mina Canon prylar så var inte bytet av system någon större kostnad.

Valet stog då mellan D2X och D2Hs, och eftersom jag inte skriver ut större en typ A4 så sparade jag drygt 10 tusen på att köpa D2Hs, för dom pengarna köpte jag ett 80-200/f2.8 istället.

Bildkvalitets mässigt ser jag ingen skillnad på en A4 från 20D eller D2Hs, Nikon kameran ger desutom mer färdiga bilder direkt från kameran, dvs mindre efterarbete, sen är det en fröjd att hantera dom mindre filerna från Nikonen i datorn.

kent.
 
Låter bra det, Nu har jag lite o tänka på men jag ska vänta till photokina o sen bestämma mig..skulle vara kul o se vad Zeiss-obkeitven kostar också när dom kommer för att se om det är lönt att ha sony...
 
Stellann skrev:
Låter bra det, Nu har jag lite o tänka på men jag ska vänta till photokina o sen bestämma mig..skulle vara kul o se vad Zeiss-obkeitven kostar också när dom kommer för att se om det är lönt att ha sony...

Zeiss gör ju objektiv till Nikon också, manuella förstås, men med makalös kvalitet.

kent.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.