Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tiff eller Jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)

The Champ

Aktiv medlem
När jag tankar in bilden från min Canon 10D så blir det Jpeg.När jag sedan jobbar med den i Photoshop kan man sedan spara i diverse format b.l.a. Tiff och då blir filen typ 30 mb.Om jag öppnar dessa två brevid varandra så syns inget större skillnad.Min fråga är alltså.....vilket är bäst om man skall förstora bilden .Skärmen kanske inte tillräckligt bra för att se skillnad.Och om jag skickar in vilket är då bäst.Skall även test att skriva ut delar dessa två format .Oj det blev mycket .....
Min skrivare är en Canon I865

Förstörande format...

Det enklaste/rakaste svaret på din fråga är att Jpeg alltid förstör bilden något vid varje sparande, Tiff rör inte bildens kvalitet alls, därav de 30 MB:n.

Så länge man vill jobba med bilden så skall man alltså behålla i tiff.På en större utskrift då kanske A3 eller större....kommer det att synas skillnad då....

Du kan ställa in kvaliteten på jpeg-komprimeringen. Ju högre kvalitet desto större bildfil i MB och tvärtom. Sparar du bilden i jpeg-format med låg kvalitet kommer bilden att se ut som om den var gjord med lego nästa gång du öppnar den. Problemet med jpeg-komprimeringen är att den är s.k. "lossy" dvs. den tar bort information i bilden för att göra filstorleken mindre. Varje gång du sparar om en jpeg-fil görs en ny beräkning där programmet raderar information.

Mitt råd är att jobba i tiff-formatet så länge du vill förändra bildinformationen och spara bilden med LZW-komprimering ikryssat. Om du sparar tiff-filen med LZW-komprimering blir bildfilen nämligen mindre utan att bildinformationen förstörs.

Om du ska förstora bilden mycket kommer du att få problem med att pixlarna i din bild blir synliga men det har inte med jpeg-komprimeringen att göra även om det såklart ser ännu sämre ut med en jpeg-komprimerad bild.

okey så det är så det funkar....Skrev just ut 2 utklipp på ett fotopapper i tiff och jpeg men det syns ingen skillnad.
Tack för hjälpen.

The Champ skrev:
Så länge man vill jobba med bilden så skall man alltså behålla i tiff.På en större utskrift då kanske A3 eller större....kommer det att synas skillnad då....

När du väl behandlat din bild och vill skriva ut den, så kan du skicka den i jpeg ställd på hög kvalitet utan problem. Problemet uppstår om du sparar om bilden flera gånger.

Mvh Stefan

Tiff eller Photoshops eget då ,vilket är bäst .Borde vara Tiff eftersom att den filen blir mycket mycket större.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto