Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tidsbeständiga objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

andrho

Medlem
Hej

Har efter några veckors grubbel och beslutsångest äntligen bestämt mig och köpt en Pentax K10. Nästa beslutsprocess blir att välja optik att leva med ett antal år. Om något eller några år släpper väl Pentax en kamera med 36x24mm sensor; hur kommer dagens DA-optik att fungera på en sådan kamera? Det kan väl inte bli bra? Är det kanske bättre att redan nu satsa på optik konstruerad för det formatet även om det känns som overkill just nu?
 
Nej nej nej, köp deras DA optik.

Tror inte pentax kommer släppa 36*24 dessutom, de har ju 645 för istället.
 
papi skrev:
Det är förstås möjligt att Pentax kommer med en FF-kamera men det kommer nog ta lång tid i så fall. Helt säkert är att man kommer köra vidare med aps-c i överskådlig framtid. DA optiken kommer inte fungera speciellt bra på en FF kamera men å andra sidan är det rätt begränsat med FF optik till Pentax nu, några bra tips iaf: 31/1,8 50/1,4 77/1,8 35/2 DFA 50/2,8 macro DFA 100/2,8 macro.
 
Jag är tyvärr övertygad om att det inte kommer någon 24x36 sensor från Pentax. Till exempel har man just tillkännagivit att de tidigare utlovade 200/2.8 och 300/4.0 -- som från början annonserades som fullformatstäckande -- kommer att bli DA-optik och endast teckna ut APS-sensorn.
Så de enda återstående fullformatsobjektiven är limited FA 31, 43 och 77; samt de båda makroobjektiven och några få gluggar till. FA 50/1.4 t.ex.

-- MW
 
Senast ändrad:
Det finns ingen indikation från Pentax om att de tänker satsa på en 35mm fullformat, istället fortsätter de med att utveckla objektiv för APS-C fullformat. Sedan Pentax upphörde med tillverkningen av sina 35mm filmkameror (*ist och MZ-60 var de sista) så har Pentax endast släppt nya objektiv för APS-C formatet samtidigt som många objektiv för 35mm formatet har slutat att tillverkas.

För 35mm format finns idag endast ...
FA 31, FA 43 och FA 77 Limited
FA 35 f/2, FA 50 f/1.4
D FA 50 f/2.8 Macro, D FA 100 f/2.8 Macro
FA J 75-300 f/4-5.8
... kvar i produktion.

Det går även fortfarande att beställa FA* 600 f/5.6 och FA* 200 f/2.8, men deras dagar är räknade då ny DA* optik med telebrännvidder kommer att lanseras under hösten.

Hälsar
R
 
Jisses vad snabba ni är. Jag har knappt kommit hem förrän jag har en hel knippa svar. Och ni tycks vara ganska överens om att 24x36 mm-sensorn är väldigt långt borta vilket underlättar valet av optik. Det finns ju en uppsjö av begagnad Pentaxoptik men varierande funktionalitet till en K10 som man kan botanisera bland. Jag har visserligen fotograferat sedan Minota SRT 101 var populär bland amatörer, men jag har faktiskt aldrig haft Pentax varför jag är ganska blind när det gäller deras objektiv. Vilka objektiv är det som "sticker ut" och som anses vara väldigt bra? Limited-serien har jag förstått skall vara snäppet bättre än standardobjektiven, men även bland standardobjektiven finns det väl ett antal kontruktioner som blivit ovanligt lyckade? (Eller misslyckade?)
 
Jag skulle säga att det kommer marknaden att avgöra. Om det blir ett konsumenttryck efter FF kommer säkert Pentax att haka på, även om man förmodligen inte har några sådana planer i nuläget.

Ser heller ingen motsättning i att ta fram en helt egen line up för aps-c och en "kommande" för FF. Det är väl egentligen de smartaste sättet att utnyttja det båda formatens fördelar.
 
andrho skrev:
Vilka objektiv är det som "sticker ut" och som anses vara väldigt bra? Limited-serien har jag förstått skall vara snäppet bättre än standardobjektiven, men även bland standardobjektiven finns det väl ett antal kontruktioner som blivit ovanligt lyckade? (Eller misslyckade?)
Två länkar för Pentaxisten:

http://stans-photography.info/

Här hittar du omdömen om nära nog alla Pentaxobjektiv med K-fattning

http://www.bdimitrov.de/kmp/

Och här hittar du en genomgång på vad som har tillverkats.

-- MW
 
FF APS-C 645D

Analog kamera eller fullformat(FF) har formatet 24X36mm, och APS-C eller Pentax/ Samsung/ Nikon/ Sonys digitalsystemkameror har ca 15X21mm:s format.
Pentax analoga 645-formatet är ca 5,6X4,3cm och har ett normalobjektiv på 75mm.
Kommande Pentax 645D:s normalobjektiv har 55mm:s brännvidd, det innebär samma storleksminskning som från 135-formatet(24X36)till APS-C, alltså kanske 28X43mm:s mått på sensorn.
Att då lansera ett "fullformat" mellan APS-C och 645 är nog inte ekonomiskt försvarbart för Pentax och kanske också onödigt. Om inte Samsung verkligen vill det i framtiden, men vi kanske får se en Samsung 645:a istället.
Att Canon (och Nikon?) satsar på "FF" är inte så konstigt eftersom dom inte har haft mellanformatkameror och vill ta marknadsandelarna.
Jag är osäker hur det är med sensorer oxå, Sony gör ju "billiga" APS-C sensorer men dom har ju redan satsat på objektiv för APS? så dom kanske inte är intresserade av FF och då känner jag bara till sensorn som sitter i Leica M8 som är på 1,3X, Canons sensorer säljs nog inte till andra.
 
andrho skrev:
Vilka objektiv är det som "sticker ut" och som anses vara väldigt bra? Limited-serien har jag förstått skall vara snäppet bättre än standardobjektiven, men även bland standardobjektiven finns det väl ett antal kontruktioner som blivit ovanligt lyckade? (Eller misslyckade?)

Objektiv med en stjärna i namnet tillhör Pentax professionella serie och de är alla väldigt bra, om guldkorn ska nämnas så vill jag särskilt säga FA* 85 f/1.4.

Talar vi objektiv ur den "vanliga" objektivserien så har ju 50 f/1.4 och 50 f/1.7 objektiven ett gott rykte (jag har själv ett 50 f/1.7 som jag trivs enormt bra med). M, A, F och FA varianterna av dessa är optiskt identiska...

FA 135 f/2.8 tillhör också mina favoriter.

Makroobjektiven är guldkorn...

Gamla FA 70-200 f/4-5.6 tillhörde eliten på sin tid i sin klass.

Jag tycker mycket om mitt FA 28-105 f/3.2-4.5 AL (IF).

FA 20-35 f/4 är en annan höjdare.

Och en snabbguide till Pentax SMC objektiv.
M och K: manuellt fokuserade, saknar elektriska kontakter.
A: manuellt fokus, har elektriska kontakter för bländare, ger samma funktionalitet som autokusobjektiven men utan autofokus
F: första serien autofokusobjektiv
FA: andra serien autofokusobjektiv
FA J: som FA men utan bländarring
D FA: som FA men extra anpassat för digital fotografering.
DA: för APS-C storlek på digitala kameror, ingen bländarring.

Hälsar
R
 
Verkar ju faktiskt som om Pentax med 645D har en kamera motsvarande FF på gång. Sen när den ska ersättas med en kamera som har en större sensor är det ju bara att lansera en 36*24 DSLR som tar över optiken? För de kommer väl att anpassa den nya optiken till den till sensorn? Den optiken borde ju bli motsvarande FF, ungefär? På det sättet får de ju lite tid på sig. Och kan anpassa sig efter marknadens krav.
 
Kanon! Stort tack för alla tips och länkar; jag känner mig mer uppdaterad på en eftermiddag än jag blev på flera år med de gamla analoga kamerorna (före internets tid). Här finns ju rejäla objektivlistor att botanisera i; är det någon som har tips på en lättrånad bank ;)
 
Nicklas Eriksson skrev:
Verkar ju faktiskt som om Pentax med 645D har en kamera motsvarande FF på gång. Sen när den ska ersättas med en kamera som har en större sensor är det ju bara att lansera en 36*24 DSLR som tar över optiken? För de kommer väl att anpassa den nya optiken till den till sensorn?

Vilken optik pratar du om nu? Optiken till 645:an?
Jösses... den optiken är väldigt... stor, minst sagt, betydligt större rent fysiskt än objektiv till 35mm systemet. Sedan så är det gammal teknik i den optiken därför att 645:an fattningen rent tekniskt är - än så länge - föråldrar jämfört med den K fattning som Pentax använder i APS-C serien.

Jag ser ingen fördel med att lansera en 35mm kamera med 645:ans fattning.

Hälsar
R
 
Jag tror verkligen inte att Pentax ser 645D:n som en ersättare för en kamera med fullformatsensor. Det är olika segment.
 
Det är en intressant fråga som ställs från början. Fick samma fundering häromdagen. Det är inte förvånande eftersom canon 5D säljer bra. Den ser man åtminstone något i när man tittar. Nikon kanske kommer inom kort med FF ?
Dvs hur ser marknaden ut om 10år. Om utvecklingen och kvalitén fortsätter i samma tempo för mig så har jag förbrukat ca 3-4 digitalhus men med samma objektiv i väskan. Så frågan är bra, vad ska man sattsa på.

Att pentax släpper sin 645 ska bli trevligt, man kanske skulle köpa på sig lite sådana objektiv nu innan. Den enda motsvarigheten till sensor på marknaden är väl hasselbladarna för en kvarts miljon eller mer.

Någonstans i virrvarret av teknik så ska man trotts allt få inspiration och faktiskt fotografera. Kameran är bara ett instrument (ibland dyrt) och kapital begränsar ibland.
 
Hmmm, så sitter man här med ett splitter nytt K10-hus utan objektiv med kliande fingrar och vart man än vänder sig i Sverige så är de objektiv jag är ute efter "Beställd från leverantör, obekräftad leveranstid.", eller liknande. Trist. Ebay ser ut att vara ganska dyrt med fraktkostnad plus moms, skatt, tull och hanteringsavgifter på Arlanda. Någon som har någon länk till en bra Pentaxsäljare i Hong Kong eller Singapore eller någon annanstans?
 
J.Paul skrev:
Jag tror verkligen inte att Pentax ser 645D:n som en ersättare för en kamera med fullformatsensor. Det är olika segment.

Pentax såg 645N som konkurrent till Canon EOS 1, så om de ser 645D som konkurrent till digitala EOS 1 är det endast naturligt och i enlighet med deras tradition. För Pentax så betyder proffskamera mellanformat. För Canon betyder det 35mm sensor.

Hälsar
R
 
Okej. Men då måste de ha liknande prissättning och kunna användas på samma sätt om de ska konkurrera med varandra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.