ANNONS
Annons

Tidningen "Brud & Bröllop"

Produkter
(logga in för att koppla)
Dimage7d skrev:
m betalar lite så är det ju så, Marknaden styr trots allt hur tråkigt det än kan kännas.

Och om marknaden inte vill betala så är det ju upp till tex fotografen att välja om man vil ställa upp eller göra som jag och nobba alla bröllop...

Bröllop är som jag ser det mycket strul, jobb och ansvar för för lite pengar...
dvs inte värt besväret, bättre med lediga sommalördagar och fota andra jobb i stället...

/b

wsaar skrev:

Nåja, det är möjligt att du har rätt, men min idé kom från en före detta kollega som flera år efter sitt bröllop, och efter en klättring från fattig till högavlönad, upplevde just det här problemet, och från de ganska desperata människor som ibland skriver här i förtvivlan över dåliga bilder.
de som hör av sig till mig vet uppenbarligen om att jag gör retusch av sådant slag.
varför dom tror att jag ska jobba gratis vet jag dock inte.

Åter till trådstartarens inlägg om tidningsartikeln.

Jag har nu dubbelkollat det jag tyckte mig komma ihåg redan från början när jag såg tråden, och det var precis som jag hade för mig (jag tjuvkikade också lite i tidningen förra veckan :)).

Som angetts stod det ju för två av de tre paren att kostnaden för fotograf var 0 kr. Jag reagerade också på det när jag bläddrade i tidningen och inte blev jag mindre förvånad när det faktiskt fanns bra bilder med från deras bröllop (trots kostnaden på 0 kr). En sådan sak är ju kanske inte så vanlig utan fotografbudget. Dessutom kände jag direkt igen två av de tre parens bilder från en fotografs hemsida, och det är en fotograf som definitivt tillhör klicken kända bröllopsfotografer.

Vilken deal fotografen har haft med tidningen/brudparen lägger jag mig i, men det ser onekligen konstigt ut när man bredvid bra bilder från en yrkesfotograf skriver att kostnaden är 0 kr. För en ouppmärksam läsare som inte noterar fotografens namn kan ju det ge intrycket av att det går lika bra att låta någon obetald släkting eller så ta bilder med det resultat som syns i tidningen.

(Fotografens namn anges endast på artikelns första sida, inte vid varje brudpar.)

Popcorn skrev:
Åter till trådstartarens inlägg om tidningsartikeln.

Jag har nu dubbelkollat det jag tyckte mig komma ihåg redan från början när jag såg tråden, och det var precis som jag hade för mig (jag tjuvkikade också lite i tidningen förra veckan :)).

Som angetts stod det ju för två av de tre paren att kostnaden för fotograf var 0 kr. Jag reagerade också på det när jag bläddrade i tidningen och inte blev jag mindre förvånad när det faktiskt fanns bra bilder med från deras bröllop (trots kostnaden på 0 kr). En sådan sak är ju kanske inte så vanlig utan fotografbudget. Dessutom kände jag direkt igen två av de tre parens bilder från en fotografs hemsida, och det är en fotograf som definitivt tillhör klicken kända bröllopsfotografer.

Vilken deal fotografen har haft med tidningen/brudparen lägger jag mig i, men det ser onekligen konstigt ut när man bredvid bra bilder från en yrkesfotograf skriver att kostnaden är 0 kr. För en ouppmärksam läsare som inte noterar fotografens namn kan ju det ge intrycket av att det går lika bra att låta någon obetald släkting eller så ta bilder med det resultat som syns i tidningen.

(Fotografens namn anges endast på artikelns första sida, inte vid varje brudpar.)

Nej precis. Jag tycker alltihop är oproffsigt av Amelia.
Kollade för skojs skull i en annan tidning idag, Bröllopsguiden. Längst bak fanns en budgetchecklista för en själv att bocka av o fylla i. Där listade de under foto allt från egen fotografering med 5 rullar film (500:) till yrkesfotografen. DET såg genast mer genomtänkt och bättre ut. Inga rekommendationer, bara fler alternativ.

//Liza

I "vanliga" Amelia nr.7 finns flera sidor bröllopsextra. "Bröllop för alla: Lyx, mellan, budget" Kanske samma som du såg i Brud & Bröllop Liza?

Totala budgeten för lyx där foto bräknas till 30.000:- är 345.500:-, för mellanklass där fotokostnaden beräknas till 0:- skulle hela kalaset kosta 81.800:- och budgetbröllopet skulle totalt kosta 2.990:- med lokalhyra som enda utgift.

lottawe skrev:
I "vanliga" Amelia nr.7 finns flera sidor bröllopsextra. "Bröllop för alla: Lyx, mellan, budget" Kanske samma som du såg i Brud & Bröllop Liza?

Totala budgeten för lyx där foto bräknas till 30.000:- är 345.500:-, för mellanklass där fotokostnaden beräknas till 0:- skulle hela kalaset kosta 81.800:- och budgetbröllopet skulle totalt kosta 2.990:- med lokalhyra som enda utgift.

Ja det låter så. Jag retar mig ännu på det där, hade nästan förträngt det :D

//Liza

Nu tog jag mig tid att läsa lite mer, eller skumma iaf. Artikeln och tabellerna visar tre olika pars bröllop. Jag tolkar det som att sidorna är menade som inspiration och att dessa par valts som exempel för att de valt så olika. Alla tre paren ger ett varsitt råd.

Lyxparet (345.500:) rekommenderar de som ska gifgta sig att hyra in en bröllopsplanerare.
Mellanklassbröllopsparet (81.800:) har ett råd som starkt får mig att mistänka att de fått tag i en "gratisfotograf" (men det framgår inte.) Deras råd är nämligen att utnyttja sitt nätverk. "Kanske ditt jobb anlitar ett tryckeri som kan ge dig ett schyst pris på inbjudnings- och tackkort och kanske dina föräldrars granne är en hejare på att baka smultronstårtor"
Budgetparet (2.990:) råder till tanken att fundera på om det yttre eller inre är viktigast.

I förra numret av Amelia var det en del om annat foto förresten. Det fanns tips om digitalkameror för under 2000:-, tips om vart man framkallar sina digitala bilder, fotobok, några intervjuer, varav en med Mattias Klum som ger råd att inspireras av vardagen och tips för bättre bilder. Kanske alla klarar att fixa sina egna bilder med de kamerorna och labben nu och t.o.m göra en bok om bröllopet?;) Fast det var konsumentinriktat och säkert bra läsning för vanliga familjer, (ej fotografer och tekniknördar alltså) tror jag.

Senast ändrad:
Det är bara att konstatera att jag fortsätter som amatör.
All fotografering i Sverige ska tydligen vara mer eller mindre gratis.
Jag kan kanske plåta ett bröllop svart för 10.000:-.

Oscar skrev:

...
Ovanstående är för mig en sjävklarhet.. Om en firma hyr in mig för att skriva ett program åt dom så äger ju firman koden efter detta, även om någon klåpare kan justera och ändra i koden vilket skulle göra att jag hamnade i dålig dager.
...

Njae. Jag håller inte med om detta. Om en firma kontaktar min firma för att utveckla ett program åt dem så är det ju en förhandlingssak om de ska ha tillgång till källkoden eller ej. I de företag jag arbetat för så har det endast i undantagsfall lämnats ut källkod - det är slutprodukten som man säljer. De flesta frågar aldrig efter det.

Men helt rätt som du säger - jag är inte förvånad att folk frågar efter råfiler. Fast i motsats till programutvecklingskunden så ser de nog själva en större nytta med dessa än vad de sistnämnda ser med källkoden.

Bofoto skrev:
All fotografering i Sverige ska tydligen vara mer eller mindre gratis.
Ja, men egentligen är det inte konstigt att det är svårt att ta betalt. Konstigare är att vissa fortfarade får ihop levebrödet som fotografer med sina prisdumpningar..

I en småhåla som den jag bor i inkl. fotograferna i närliggande kommuner så är priserna för bröllopsporträtt nu så låga som 1095:- inkluderat 9st 13x18 i album. Detta ombeds man bemöta i ett. Men för min del får det hellre va. (barnvakten tar ju t.o.m mer betalt..)

Konkurrens är ju ok, men man kan ju undra hur det är ställt och vart denna branschen är på väg när de etablerade ateljefotograferna dumpar priserna så här.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar