Annons

Tidning tog en av våra produktbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

signaz1337

Avslutat medlemskap
Hej!

Vi driver en webbutik där vi säljer kläder och skor. Vi såg att en stor svensk tidning hade tagit en av våra produktbilder på nätet och skrivit en liten text om det och sedan hänvisat till en annan webbutik.

Jag är inte alls bra på sånt men hur ska jag gå till väga? Jag har emailat personen som hade hand om just denna spalten i tidningen och ville ha ett direkt nummer så att vi kunde prata om det.

Men enligt lag, vad har jag för rättigheter? Vad kan jag kräva?

Det finns inte så mycket att prata om, det de har gjort är fel, helt enkelt. Förslagsvis läser du på i SFF:s prisguide:
http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_prisg_2012_web_k5.pdf
under Arkivbilder och kollar i deras tariffer. Jag skulle dessutom lägga på minst 100% för olovligt användande och dessutom 100% för utebliven, eller snarare felaktig, bildbyline.

Inte helt ovanligt att tidningar gör så här och chansar på att komma undan med det. Jag har råkat ut för det och fått betalt utan knot. De vet vad de gör och vad som är rätt och fel.

mvh// Håkan

det vet vi inte... de kan ha frågat fotografen. Det framgår inte om det är TS som tagit bilderna. Han skriver bara att det är samma bild som på hans webb.
/m

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar