Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tidning publicerat utan tillstånd och utan cred

Produkter
(logga in för att koppla)

lali

Avslutat medlemskap
En tidning har publicerat en bild (för 3-4 månader sedan) som jag tagit utan att inhämta mitt personliga tillstånd (bara från personen på bilden) och utan att kreditera mig i bildtext. Vad kan jag göra nu?

Du kan börja med att söka i forumet och läsa igenom alla dom trådar som redan finns om liknande fall.
Tror du kommer att bli förvånad över hur mycket det finns att läsa.

En tidning har publicerat en bild (för 3-4 månader sedan) som jag tagit utan att inhämta mitt personliga tillstånd (bara från personen på bilden) och utan att kreditera mig i bildtext. Vad kan jag göra nu?

Det är inte OK och det är klart att du ska kontakta dem, typ nu! Det handlar inte om pengar utan att få sitt namn publicerat bredvid din bild. Titta bara på raderna längst upp, ovanför 'rubrik'...

*Observera att inlägg måste följa Fotosidans regler. T ex reklam, personangrepp och visande av andras bilder utan tillständ är ej tillåtet*

Det är inte OK och det är klart att du ska kontakta dem, typ nu! Det handlar inte om pengar utan att få sitt namn publicerat bredvid din bild. Titta bara på raderna längst upp, ovanför 'rubrik'...

Kontaktade dem och de hänvisar till personen som avbildats på bilden. Jag svarade att så kollar man inte upp rättigheter, det har de inte svarat på och de har heller inte lagt till mitt namn i samband med bilden. Nu tror jag inte de kommer att svara mer på mina mail.

Om jag skulle fakturera dem, för att poängtera allvarligheten, kan de då få för sig att skicka en faktura till personen som avbildats? Och isåfall på vilka grunder?

Ur rättslig synvinkel kan tidningen hänvisa till precis vad som helst. Det spelar dock ingen större roll: det är deras skyldighet att ha _fotografens_ tillstånd att publicera bilden. (Undantaget är om fotografen lämnat bort rätten att bestämma över bilden, tex genom att lägga in den i en bildbyrås katalog.)

Om tidningen faktiskt _har_ fått "tillstånd" av den avbildade att använda bilden är det inte omöjligt att tidningen i sin tur vänder sig till den som gett dem "tillstånd" för att få tillbaka sina pengar. Och de kan ha laglig grund till det.

Men det låter på dig som om den avbildade personen (tillika den som gav tidningen "tillstånd" att publicera bilden) är någon som står dig nära. Beroende på exakt hur den kopplingen ser ut kan det vara svårt att driva ett ekonomiskt krav mot tidningen, även om du har laglig rätt att göra det.

Kontaktade dem och de hänvisar till personen som avbildats på bilden. Jag svarade att så kollar man inte upp rättigheter, det har de inte svarat på och de har heller inte lagt till mitt namn i samband med bilden. Nu tror jag inte de kommer att svara mer på mina mail.

Om jag skulle fakturera dem, för att poängtera allvarligheten, kan de då få för sig att skicka en faktura till personen som avbildats? Och isåfall på vilka grunder?

Visst kan dem hänvisa till vad som helst men i slutet så är det din bild. Har dem hänvisat till personen som avbildas så kan du be han eller hon skicka en faktura till tidning...(stackars alla modefotografer som inte skulle kunna tjäna någonting om alla tidningar jobbade så).

Kolla på SFF hemsida, där du kan ladda ner en broschyr som lätt förklara konceptet med upphovsrättslagen (under priser, avtal och vilkor). Skicka en kopia till tidningen...de verkar inte ha läst det än.

Visst kan dem hänvisa till vad som helst men i slutet så är det din bild. Har dem hänvisat till personen som avbildas så kan du be han eller hon skicka en faktura till tidning...(stackars alla modefotografer som inte skulle kunna tjäna någonting om alla tidningar jobbade så).

Kolla på SFF hemsida, där du kan ladda ner en broschyr som lätt förklara konceptet med upphovsrättslagen (under priser, avtal och vilkor). Skicka en kopia till tidningen...de verkar inte ha läst det än.

Personen på bilden vill helt inte bli inblandad.

Jag har mailat igen nu och skrivit att om de inte publicerar mitt namn vid bilden omgående så kommer jag betrakta det som bildstöld. Får se vad som händer nu.

Lycka till! Var försiktig nästa gång och skriva avtal eller nåt...Berätta sedan hur det gick.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar