Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tidernas Vackraste Kamera
- Trådstartare JanOlofHärnström
- Start datum
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Lyllo!
Här kan alla njuta av en härlig site
http://www.cameraquest.com/classics.htm
Här står nästan allt om gamla fina kameror, hur man hanterar dem och hittar tillbehör mm.
Här kan alla njuta av en härlig site
http://www.cameraquest.com/classics.htm
Här står nästan allt om gamla fina kameror, hur man hanterar dem och hittar tillbehör mm.
.Z.
Aktiv medlem
Jan skrev:
Här kommer en kandidat
Kanske inte så vacker men den intressantaste utrustning jag ägt.
Kodak Retina IIIS, jag hade till denna 5 objektiv från 35-135mm från Rodenstock & Schneider.
Kodakens största problem var dess oerhört komplicerade (tillkrånglade) konstruktion, den var inte direkt pålitlig om man så säger. Om ni undrar var frammatnings armen finns så sitter den på undersidan av kameran, smidigt, näää...
Kodak tillverkade dessa i Tyskland för att höja kvaliten samt konkurrera med Leica, hur det gick med det i längden vet vi ju...
Min stackars IIIs (årsmodell -61) lämnade in för nåt år sedan när slutaren lade av & betecknades som oreparerbar.
Här finns mer om IIIS & optik.
http://www.cameraquest.com/ret3s.htm
Larsa
Bilagor
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Re: Re: Tidernas Vackraste Kamera
"Bruksvacker" kanske man kan säga, helt klart är att objektivet är snyggt.
larsaz skrev:
Kanske inte så vacker men den intressantaste utrustning jag ägt.
"Bruksvacker" kanske man kan säga, helt klart är att objektivet är snyggt.
Graal
Avslutat medlemskap
Senast ändrad:
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Photax i Nybro har många fina kameror i sin butik.
Bl.a. nya mekaniska Phoenix SLR som är mycket snygga. Finns att beskåda om man surfar på ovanstående länk.
Bl.a. nya mekaniska Phoenix SLR som är mycket snygga. Finns att beskåda om man surfar på ovanstående länk.
kreatören
Aktiv medlem
Canon Demi
Jag har plockat fram den här lilla halvformatsskönheten från kameraskåpet, mycket elegant design som håller fortfarande fast den är från 60-talet. Och den skulle säkert platsa på en 10 i topp lista. Den första Demi modellen med 28mm f/2.8 optik kom i februari 1963 (jag köpte den här i maj). Den kom sen ut i lite olika varianter tex DemiS med bättre optik 30mm f/1.7 (1964). Sista modellen Demi EE28 kom i april 1967.
Jag har plockat fram den här lilla halvformatsskönheten från kameraskåpet, mycket elegant design som håller fortfarande fast den är från 60-talet. Och den skulle säkert platsa på en 10 i topp lista. Den första Demi modellen med 28mm f/2.8 optik kom i februari 1963 (jag köpte den här i maj). Den kom sen ut i lite olika varianter tex DemiS med bättre optik 30mm f/1.7 (1964). Sista modellen Demi EE28 kom i april 1967.
Bilagor
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
ariadne
Aktiv medlem