Annons

Tidernas Vackraste Kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Jan skrev:
Här kommer en kandidat

Kanske inte så vacker men den intressantaste utrustning jag ägt.

Kodak Retina IIIS, jag hade till denna 5 objektiv från 35-135mm från Rodenstock & Schneider.

Kodakens största problem var dess oerhört komplicerade (tillkrånglade) konstruktion, den var inte direkt pålitlig om man så säger. Om ni undrar var frammatnings armen finns så sitter den på undersidan av kameran, smidigt, näää...

Kodak tillverkade dessa i Tyskland för att höja kvaliten samt konkurrera med Leica, hur det gick med det i längden vet vi ju...

Min stackars IIIs (årsmodell -61) lämnade in för nåt år sedan när slutaren lade av & betecknades som oreparerbar.

Här finns mer om IIIS & optik.

http://www.cameraquest.com/ret3s.htm

Larsa

Bilagor

• iiis kopiera.jpg
    iiis kopiera.jpg
    44.2 KB · Visningar: 928
Canon A1 är en het kandidat till titeln den vackraste kameran...tycker jag.

Inga överdrifter som groteska spegelhus eller reglage för lovikavantbärare.

Bara balanserad skönhet.

Kanske en bild på min gamla A1:a köpt på American Foto -79 kan övertyga en och annan.

Bilagor

• imgp0059.jpg
    imgp0059.jpg
    46.2 KB · Visningar: 816
Smaken liksom... är olika.

Påminner lite om en Leica R8/9.

Jag gillar den futuristiska formen.
Den är en optimering av Canons Eos 1 och dess Darth Vader-kepa. (tack Calle S för en underbar liknelse!)

;-)

Inte bara en av världens bästa kameror utan också en av de vackraste:
WIsta45DX.jpg

WiISTA Field 45 DX

Senast ändrad:
Photax i Nybro har många fina kameror i sin butik.
Bl.a. nya mekaniska Phoenix SLR som är mycket snygga. Finns att beskåda om man surfar på ovanstående länk.

Canon Demi

Jag har plockat fram den här lilla halvformatsskönheten från kameraskåpet, mycket elegant design som håller fortfarande fast den är från 60-talet. Och den skulle säkert platsa på en 10 i topp lista. Den första Demi modellen med 28mm f/2.8 optik kom i februari 1963 (jag köpte den här i maj). Den kom sen ut i lite olika varianter tex DemiS med bättre optik 30mm f/1.7 (1964). Sista modellen Demi EE28 kom i april 1967.

Bilagor

• canon demi.jpg
    canon demi.jpg
    22.2 KB · Visningar: 486
Kunde inte låta bli att visa denna.
Många användare tycker att den är bland de bästa mätsökarkamerorna som finns. Men det ska man väl tycka om sin egen kamera!

Bilagor

• cle.jpg
    cle.jpg
    29.3 KB · Visningar: 475
den här tyckte jag var skitsnygg första gången jag såg den. utan tvekan den snyggaste jag sett. nu när jag plockade fram den (bilden alltså) tyckte kanske inte riktigt att den var såååå snygg som jag mindes den.

retina är nog snäppet snyggare.

Bilagor

• sajjs.jpg
    sajjs.jpg
    13.8 KB · Visningar: 469
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar