ANNONS
Annons

Thom Hogan´s tankar om "D200"

Produkter
(logga in för att koppla)
Sen börjar man ju undra var denna oheliga fascination på flash-sync kommer ifrån. Hos vissa har den gått så långt att dom höjer D70 till skyarna över alla proffskameror, enbart på grund av 1/500. Jag tror ni kan gissa vem utan problem ;)

Jag undrar ju hur alla stackars proffs har klarat sig i alla tider utan det.

Visst är det en bra feature, men inget gigantiskt avgörande.

Och ja, det finns en definitiv skillnad i var och hur förstärkningen görs på CMOS-sensorer jämfört mot CCD-sensorer. LBCAST är ju av typen JFET-sensor, JFET i sin tur är baserat på CMOS.
 
Jag är också konstig, kan faktiskt inte påminna mig en enda gång att jag har använt över 1/125 faktiskt.

Men visst, vid upplättningsblixt så är det en höjdare, men nu har det varit vinter så det är det minsta problemet jag har haft hittils.
 
När vi är inne på sensorer, så har jag läst på Nikons tekniksidor att orsaken till att man har CMOS i D2X är att CMOS ger möjligheten att läsa ur 4 kanaler samtidigt ur sensorn. Det behövs om man skall ha en snabb kamera på 12 MP. Detta är även möjligt med LBCAST, men D2X hade inte tid att vänta på att en sådan LBCAST-sensor togs fram.

Så jag tror Nikon kommer igen med LBCAST framöver.
 
Arleklint skrev:
Detta är även möjligt med LBCAST, men D2X hade inte tid att vänta på att en sådan LBCAST-sensor togs fram.
Det är nog snarare nikon som inte hade tid att vänta, än D2X :D

För övrigt är det rätt ologiskt att (om) det skulle ta längre tid med en LBCAST-sensor, då (stor) CMOS-senor är något helt nytt för sony/nikon och LBCAST-sensor har funnits nått år nu.
 
Ologiskt?? Hur då?

Interview with Nikon R&D Director Tomino Naoki at Photokina 2004:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?>forum=1021&message=10512130
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?>forum=1021&message=10512149

"R: So why not use the next generation LBCAST? What kind of performance is the reason choosing Sony's sensor for D2X?

TN: D2X increases a lot of pixels, and for 12mp high speed shooting requirement we need to find a fast readout sensor. Sony has such multi-channel readout technology to meet our high speed performance sensor requirement.

R: In principal LBCAST uses similar technology as CMOS, therefore isn't it possible to obtain such result with CMOS multi-channel technology? Is there a difficulty in developing multi-channel readout technology in LBCAST?

TN: That's not the case. It's possible to develop the multi-channel readout technology for LBCAST similar to the CMOS sensor used in D2X. Actually we are working on this with LBCAST and such product is already done. However, the D2X can't wait for the (LBCAST) product so the Sony product was chosen."
 
ok, jag är väl den ende som inte är konstig då ;)
seriöst, vid porträtt med upplättningsblixt vid stark sol, där man kanske vill ha stor bländare, är det väl trevligt med snabb synk? Jag har saknat det, men försökt fixa det med ND-filter. Finns det andra metoder?


Damocles skrev:
Jag är också konstig, kan faktiskt inte påminna mig en enda gång att jag har använt över 1/125 faktiskt.

Men visst, vid upplättningsblixt så är det en höjdare, men nu har det varit vinter så det är det minsta problemet jag har haft hittils.
 
Man kan använda slowsynk på rätt många nya kameror om man inte behöver maxeffekten på blixten
 
Mina förhoppningar om D200

Mina önskningar:
iso 100

Fler knappar eller andra/programmerbara (tex af-s/af-c är viktigare än kvalitets knappen. Alla kör väl RAW?). Alternativt möjligheten att spara program som på Minoltas dslr. Åtminstonde en chans att programmera två knapps-nollställningen.

Bättre / större sökare.

Bättre Autofocus (någon som vet någon bra site om alla CAM modellerna?)

Saker som:
8Mpixel och liknande är inte alls lika viktigt. Jag har kannon utskrifter på 50x75 med min D70.Kanske behövs det av marknadsmässiga skäl.
Något större buffert än D70 vore bra, 4 bilder är inte så mycket.

/victor
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.