ANNONS
Annons

Thom Hogan´s tankar om "D200"

Produkter
(logga in för att koppla)
tror det blir en bra kamera. Hoppas bara att den har en hygglig buffer, folk har klagat lite på D100's buffer vet jag.

Själv kör jag med D1 och har inte testat D100 så jag vet inte.
 
sagan skrev:
En D200 lär ju få åtminstone lika bra buffert som D70, troligen bättre.

Har D70 större buffert än D100?
Antar att det är så.

Vet att D100 är äldre, men har den några fördelar gentemot D70 utöver att det finns ett vriktigt vertikalgrepp som tillbehör?
 
schaki skrev:
Har D70 större buffert än D100?
Antar att det är så.
D70 har 4 i raw och 12 i jpg, D100 har 3 i raw och 6 i jpg.

Den största skillnaden är dock att D70 skriver mycket snabbare till minneskortet.

schaki skrev:
Vet att D100 är äldre, men har den några fördelar gentemot D70 utöver att det finns ett vriktigt vertikalgrepp som tillbehör?
D100 är kraftigare byggd och har spegeluppfällning, den har även högre ISO-tal och bättre sökare.
 
dpreview är tuvärr inte riktigt så hållbara som man vid första anblick kan tro, börjar man leta hittar man fler och fler småfel men även större fel.

När dom testar minneskort och jämför har jag fortfarande sett att dom använder en kortläsare som klarar mindre än hälften av majoriteten av dagens.
 
Jag tror...

...att uppföljaren till D100 kommer att:

* heta D80
* ha en 8-mp Nikon-utvecklad LBCAST-sensor
* använda sig av samma hus som D100 (vilket ju från början är ett F80-hus)
* ha en buffert som ger 5 fps i ca 20 jpg- och ca 7 RAW-filer
* ha bättre autofokus än D100 (dock inte CAM2000 som D2H/X)
* prismässigt hamna strax över Canon 20D.

Men det är såklart bara vad jag TROR. Får se när PMA börjar om jag har rätt eller inte (OM det nu kommer en uppföljare till D100 då).

Så varför inte ett F6-hus? Helt enkelt därför att D80 (eller D90/D200 eller vad den nu kommer att heta) är en semi-proffsmodell (eller "amatör+" beroende på hur man ser det).

Om man jämför Nikons digitala systemkameror med de analoga blir mönstret tydligt:

D70 liknar F75
D100 liknar F80
D2H/X liknar F5 (eller F100/F6 med vertikalgrepp)

Alltså: efterföljaren till D100 kommer nog ligga i samma segment som sin föregångare, så därför blir det ett F80-hus (möjligtvis med vissa modifieringar).

Det jag däremot tror kommer är en uppdatering av D2H (tänk 8mp) och en D50 (som liknar F55/F65). Men det har ju Thom Hogan redan skrivit om för länge sen... :)
 
Om nikon väljer att sätta in en LBCAST-sensor hoppas jag att de utvecklat den ordentligt för om brusnivåerna är lika dåliga som i D2h kommer det inte bli roligt att plåta med den...Jag hoppas att nikon sätter in en Sony-tillverkad CCD vilket kan ge kameran 1/500:s synktid -vore konstigt om de låter sin absoluta budgetmodell vara den enda kameran med den tiden...
Vad gäller pixeltal hoppas jag att de inte försöker överstiga 8MP, såvida de inte gör nåt à la Canon och försöker krympa utrymmet mellan pixlarna eller så.
Bufferten lär väl hamna runt 20 bilder i jpg med 5bps...raw är lite svårt att gissa, men 10 bilders buffert vore ju trevligt i alla fall:D
Huset kommer väl tyvärr att bli ett plasthus igen, förklarligt men trist
 
Nikons R&D Director antydde i en intervju att LBCAST-sensorn skulle användas i en framtida produkt. Kolla in en översättning av texten här:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=10512130

Men jag håller med om att det vore bra med D70:s synktid på 1/500 (läste nånstans att man i praktiken kan synka på ännu kortare tider än så om man har blixtar som kan ladda upp snabbare).

Det hela handlar nog om det finns andra (bildmässiga) fördelar med LBCAST eller CMOS som gör att man väljer bort CCD:s fördel med synktiden.
 
AndersGbg skrev:
Men jag håller med om att det vore bra med D70:s synktid på 1/500 (läste nånstans att man i praktiken kan synka på ännu kortare tider än så om man har blixtar som kan ladda upp snabbare).

Har inte kortaste synktiden med slutarens ridåhastighet att göra?
Dvs, en snabbare ridå klarar att hålla hela bildytan öppen vid kortare slutartider.
En långsammare ridå ger istället en spalt som rör sig över bildytan vid korta slutartider.
Dvs, att andra ridå börjar röra sig innan första ridån öppnat helt.

Det du menar är kanske när blixten körs i högfrekvent stroboscope mode? Då ska man kunna använda blixt även vid kortare slutartider eftersom ljuset i princip är konstant under hela tiden som slutar-spalten rör sig över bildytan.

Edit: http://photonotes.org/articles/eos-flash/#fp
 
Senast ändrad:
D70 har (som jag förstår det) en kombination av mekanisk och elektronisk slutare som möjliggör snabbare synktider.
Den mekaniska slutaren används bara upp till runt i kring 1/180 (vilket är samma synktid som min D100 har) sen tar den elektroniska över.

Man kan tycka att det är lite ironiskt att min Coolpix 5200 (som har elektronisk slutare) har bättre synktid än min D100. Det är väl bara att acceptera antar jag.
 
Att D70 har 1/500 i synktid beror på att den använder CCD:n som slutare (har jag fått för mig i alla fall). Det blir med andra ord en elekronisk slutare och den mekaniska är öppen längre än 1/500, detta är också varför t.ex. D2h har 1/250, eftersom LBCAST inte kan användas som elektronisk slutare...eller har jag förstått saken fel?
 
Ok, så det beror även på sensortyp.
Vilka sensortyper är det som har denna möjlighet?
Canon verkar ju inte ha det på sina CMOS-sensorer, eller är jag helt ute och trampar hoj?
 
Nej, det stämmer.
Vilket gör att D70 (som kostar 10 000:) har bättre x-sync än 1Ds MkII (som kostar sju gånger så mycket).

Fast nu finns det ju några andra faktorer som påverkar den prisskillnaden...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.