Annons

THM filer

Produkter
(logga in för att koppla)

janc

Aktiv medlem
Har kört en export från MRW filer till TIFF och då skapas ju lika många THM filer. Är det någon som vet varför man alltid får med dom och om det är något annat program än Minoltas eget som har någon användning av informationen. (Jag brukar hur som helst sorglöst kasta dom men började fundera...)
 
THM-filer

Då jag filmar med min 7Hi får jag en THM-filer när jag gör filmklipp, tillsammans med själva MOV filen. Jag har inte forskat så noga, jag gissar att det står för Thumbnail, verkar användas tex när man vill titta på bilderna i kameran. Man verkar kunna ta bort dom utan problem.

Jag är också intresserad av att få veta lite mer om vad THM-filerna används till.

/Lise-Lott
 
Det är någon typ av jpg fil. Om du byter namn på filen till jpg så kan du kolla på den. Tror bla att kameran använder den för att visa bilden på lcd skärmen.
 
Jag gjorde en sökning i PDF manualen och hittade detta avsnitt:

"...Miniatyrbilderna (thumbnail) (thm)
produceras tillsammans med super-fine-bilder och används bara i kamerans och programmet
DiMAGE Viewer:s arbete..."

Stämmer ju inte riktigt eftersom både MRW, TIFF och MOV bilder har en tillhörande THM fil.

Nåväl - DiMAGE Viewer använder jag bara för konvertering från RAW till TIFF och därmed är frågan ur världen för min del.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.