Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
TFT skärm !
- Trådstartare Lichten
- Start datum
Jonas Hellström
Aktiv medlem
Samsung
Själv har jag en Samsung 172W. Vet inte vad den kommer inte ihåg vad den kostar men den e kanonbra...
Själv har jag en Samsung 172W. Vet inte vad den kommer inte ihåg vad den kostar men den e kanonbra...
Olivlunden
Aktiv medlem
Kan rekommendera dig Eizo L557 som blev bäst i test i näst(?) senaste numret av Mikrodatorn. Den här skärmen är toppen, har bara goda ord att säga.. Bra både för bildbehandling, videoredigering och spel. Inga problem med några responstider. Jag köpte den på komplett.se för 5500:- Kolla mer på
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=37468&t=&l=&AvdID=1&CatID=&GrpID=&s=sr och http://www.eizo.se
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=37468&t=&l=&AvdID=1&CatID=&GrpID=&s=sr och http://www.eizo.se
Samsung lär vara bra, deras 172T rekommenderas av många.Lichten skrev:
Hej !
Har blivit tvungen att skaffa en ny skärm nu och pga av platsbrist blir det en TFT skärm..
Mellan 17"-19" prislappen får inte överstiga 6000...
Någon som har ett bra alternativ med bra färgåtergivning.. !
Nu i december kommer en ny, 172X med väldigt smal ram och snabbare responstid, 16ms. I bildbehandling spelar responstiden mindre roll, men när man t.ex scrollar text och har rörlig grafik kan det vara bra med en lite snabbare skärm. 172X har både analog och digital ingång. Jag ska nog slå till på två stycken senare.
olofforsberg
Aktiv medlem
Lichten skrev:
Någon som vet något bra program eller inställningar för att få bilden perfekt ?
Exponeringsmätaren i kameran! Månadens tips i förra eller förr-förra CAP&Design.
canibull
Medlem
Är du noga med färgerna ska du hitta (forska efter) en LCD som arbetar i 24bit, de flesta skärmar idag arbetar i 18bit vilket innebär att de kan visa 262,144 färger.
En 18bit's skärm visar dock i slutändan 16,2 milj färger jämfört med 16,7 milj pixel för en ren 24bit's skärm. Detta är möjligt genom sk dithering, vilket innebär att skärmen visar färgerna som fattas genom att alternera mellan de närmsta likadana färgerna och lurar på så sätt ögat.
Med en 18bit's skärm går mao färger förlorade, kort sagt man kan endast visa 253 färger per RGB segment.
Vanliga skärmar är inte ute ur leken ännu
En 18bit's skärm visar dock i slutändan 16,2 milj färger jämfört med 16,7 milj pixel för en ren 24bit's skärm. Detta är möjligt genom sk dithering, vilket innebär att skärmen visar färgerna som fattas genom att alternera mellan de närmsta likadana färgerna och lurar på så sätt ögat.
Med en 18bit's skärm går mao färger förlorade, kort sagt man kan endast visa 253 färger per RGB segment.
Vanliga skärmar är inte ute ur leken ännu
Johan Okker
Aktiv medlem
Hur är det med inställnings kalibreringsmöjligheter på platta skärmar?
Är det alltjämt bara Eizo som har detta på marknaden?
Är det alltjämt bara Eizo som har detta på marknaden?
davidschreiner
Picturo-administratör
Apple?
Hur är Apples skärmar? Läste nånstans att de lämpar sig speciellt bra för bildbehandling och video? Eller är de lika bra som alla andra och bara onödigt dyra? Någon som har erfarenhet?
/David
Hur är Apples skärmar? Läste nånstans att de lämpar sig speciellt bra för bildbehandling och video? Eller är de lika bra som alla andra och bara onödigt dyra? Någon som har erfarenhet?
/David
Johan Okker
Aktiv medlem
Re: Apple?
Använder inte Apple LG-komponenter??
/J
davidschreiner skrev:
/David
/J
Re: Re: Apple?
De är ju väldigt snygga, dock!
Vet inte hur många det är som tillverkar TFT-displayer, men LG och Samsung gör väl egna. Gissningsvis Sony oxå. Apple tillverkar knappast egna. Så vad som gör deras skärmar så fantastiska vet jag inte. En kompis var på teknikmässan i Stockholm tidigare i år och frågade Apple om deras skärmar egentligen är bättre än Sonys. "Nä" sa han. "Varför kostar de mer då?" frågade han. "Tja....Vet inte, faktiskt"Johan Okker skrev:
De är ju väldigt snygga, dock!
peter_wahlström
Aktiv medlem
I samma ögonblick som jag själv tänkte starta tråden så finns den redan där... fantastiskt! =o)
Jag är också ute efter ett komplement till min bärbara dator som är precis värdelös att redigera bilder på...
Jag undrar mest vilken (främst platt) skärm som ni kan rekommendera för att få så ÄRLIGA bildresultat som möjligt... alltså, när jag har redigerat min bild på datorn vill jag inte upptäcka en underexponerad katastrof när jag framkallar den digitala bilden på papper... Tidigare nämnd Samsung 172T (X) - möter den dessa krav? vad säger ni som provat att framkalla digitala bilder på ett labb. Är det likvärdigt med det ni ser på skärmen, eller blir utskriften mörkare?
MVH //Peter
Jag är också ute efter ett komplement till min bärbara dator som är precis värdelös att redigera bilder på...
Jag undrar mest vilken (främst platt) skärm som ni kan rekommendera för att få så ÄRLIGA bildresultat som möjligt... alltså, när jag har redigerat min bild på datorn vill jag inte upptäcka en underexponerad katastrof när jag framkallar den digitala bilden på papper... Tidigare nämnd Samsung 172T (X) - möter den dessa krav? vad säger ni som provat att framkalla digitala bilder på ett labb. Är det likvärdigt med det ni ser på skärmen, eller blir utskriften mörkare?
MVH //Peter
themole
Medlem
Re: Re: Apple?
jo dom kör mycket LG, men även vissa helt okända märken detta blandas friskt i modellerna.. med det inte sagt att dom är sämre för det..
Johan Okker skrev:
/J
jo dom kör mycket LG, men även vissa helt okända märken detta blandas friskt i modellerna.. med det inte sagt att dom är sämre för det..
Senast ändrad:
lotelo
Aktiv medlem
Re: Apple?
Detta som du beskriver läste jag även om min (som inte är en studiodisplay utan inbyggd på en Imac G4.) Den är mycket kontrastrik, skarp som sjutton fast med för små möjligheter att påverka detta. Sanningen är att jag upplever det som ett problem snarare än en tillgång då jag ibland även arbetar med andras bilder. Man ser varendaste litet dammkorn, pixlighet och allt som inte syns på alla andra skärmar. Mina egna bilder gjorde jag i början på tok för kontrastlösa och oskarpa för utskrifter då skärmen "lurade" mig. Har dock lärt mig anpassa detta bättre nu. Ibland ser jag bilder på fotosidan som har 10 kommentarer om hur bra de är, på min skärm kan samma bild vara pixlig och jättedammig. Skärmen är orsak till att jag knappt törs kommentera längre. Man upplever också oftare utfrätthet på bilder med snö e t c även om det finns teckning i kopiorna och på andras skärmar..
Apples skärmar är superskarpa med hög kontrast, men jag ångrar mitt köp. (samtidigt gläds jag åt att jag inte lade pengarna på en studiodisplay, då hade jag förmodligen haft ännu större problem)
Jag har kollat studidisplayen och den är jätteskarp.davidschreiner skrev:
/David
Detta som du beskriver läste jag även om min (som inte är en studiodisplay utan inbyggd på en Imac G4.) Den är mycket kontrastrik, skarp som sjutton fast med för små möjligheter att påverka detta. Sanningen är att jag upplever det som ett problem snarare än en tillgång då jag ibland även arbetar med andras bilder. Man ser varendaste litet dammkorn, pixlighet och allt som inte syns på alla andra skärmar. Mina egna bilder gjorde jag i början på tok för kontrastlösa och oskarpa för utskrifter då skärmen "lurade" mig. Har dock lärt mig anpassa detta bättre nu. Ibland ser jag bilder på fotosidan som har 10 kommentarer om hur bra de är, på min skärm kan samma bild vara pixlig och jättedammig. Skärmen är orsak till att jag knappt törs kommentera längre. Man upplever också oftare utfrätthet på bilder med snö e t c även om det finns teckning i kopiorna och på andras skärmar..
Apples skärmar är superskarpa med hög kontrast, men jag ångrar mitt köp. (samtidigt gläds jag åt att jag inte lade pengarna på en studiodisplay, då hade jag förmodligen haft ännu större problem)
Senast ändrad:
Lotus
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Apple?
Dell har tidigare mest haft Samsung paneler, men deras senaste modeller använder LG.Philips nya supersnabba (16ms) paneler med äkta 24bit färghantering. Här är ett test på deras nya supergrymma 20,1" LCD: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1918
Apple använder huvudsakligen TFT-paneler från LG.Philips LCD (50/50 bolag) i sina skärmar. När det gäller Sony så tillverkar de nästan inga egna paneler utan använder en blandning av LG.Philips och Samsung i sina skärmar, gäller även deras LCD-TV.Calle S skrev:
Vet inte hur många det är som tillverkar TFT-displayer, men LG och Samsung gör väl egna. Gissningsvis Sony oxå. Apple tillverkar knappast egna.
Dell har tidigare mest haft Samsung paneler, men deras senaste modeller använder LG.Philips nya supersnabba (16ms) paneler med äkta 24bit färghantering. Här är ett test på deras nya supergrymma 20,1" LCD: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1918
Senast ändrad:
erikn
Aktiv medlem
Re: Re: TFT skärm !
Jag kan rekommendera 172T, färgåtergivningen är bland det bästa jag sett på en TFT (även om jag faktiskt också läst mycket gott om Apples skärmar).
Calle S skrev:
Samsung lär vara bra, deras 172T rekommenderas av många.
Jag kan rekommendera 172T, färgåtergivningen är bland det bästa jag sett på en TFT (även om jag faktiskt också läst mycket gott om Apples skärmar).
Re: Re: Re: TFT skärm !
Har lånat hem den ett tag, verkar bra. Det blir två stycken Samsung 172x när de kommer till butik i december. En cm bred ram, alla kontakter i foten...ja, jag vill ha snygga skärmar!erikn skrev:
RawBeer [E.F.S]
Aktiv medlem
akta er för döda pixlar bara.......
tycker det är svinigt att dom tar mer betalt för en skärm som dessutom får lov att ha ett visst antal döda pixlar.
plus att man inte kan spela på dem eftersom man får gohst shadows.
en stor 19-21 crt skärm rockar fortfarande.
men om ett år eller så så borde dom väll vara ikapp tycker jag
tycker det är svinigt att dom tar mer betalt för en skärm som dessutom får lov att ha ett visst antal döda pixlar.
plus att man inte kan spela på dem eftersom man får gohst shadows.
en stor 19-21 crt skärm rockar fortfarande.
men om ett år eller så så borde dom väll vara ikapp tycker jag
davidschreiner
Picturo-administratör
LG-komponenter?
Var är LG-komponenter och finns det en nackdel med det om man använder PC?
/David
Johan Okker skrev:
/J
/David
.Z.
Aktiv medlem
Re: LG-komponenter?
LG är en stor kinesisk tillverkare av elektronik, bla skärmar mm. Det finns ingen nackdel med deras produkter men dom anses som en lågpristillverkare, därför så ifrågasätter vissa att (om) Apple använder sig av deras komponenter. Dom var tidigare känd under namnet Goldstar (tror att LG står för Lucky Goldstar?).
Betänk att Samsung för några år sedan sågs som ett tveksamt budgetmärke, idag så är dom accepterade.
Larsa
davidschreiner skrev:
/David
LG är en stor kinesisk tillverkare av elektronik, bla skärmar mm. Det finns ingen nackdel med deras produkter men dom anses som en lågpristillverkare, därför så ifrågasätter vissa att (om) Apple använder sig av deras komponenter. Dom var tidigare känd under namnet Goldstar (tror att LG står för Lucky Goldstar?).
Betänk att Samsung för några år sedan sågs som ett tveksamt budgetmärke, idag så är dom accepterade.
Larsa