Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Textur som följer motivet

Produkter
(logga in för att koppla)

Ponnytok

Aktiv medlem
Hej på er.
Såg en bild för ett tag sedan här på FS på ett öga där det var pålagt en textur med ormskinn runt ögat. Den var så snyggt gjord då texturen verkligen följde skinnet och inte "låg ovanpå". Det stod även under precis hur det var gjort, men nu kan jag inte hitta bilden.

Någon som vet vilken bild jag talar om eller har tips hur man gör för att få den att följa "själva fotot". Jag ska nämligen "lacka om min bil" i PS och vill att det ska se verkligt ut. (ska inte bara byta färg, då kan jag använda andra verktyg utan jag har en textur på en strand och ett hav jag vill använda).

Jag har PS CS3 extended.

/Charlotte
 
Hej svejs.
Ja, jag tror det... Jag testade nu att lägga på texturen och sedan välja "overlay" och jag tror jag fick det som jag ville. Ska fila lite till på den.

Finns det något läge någonstans som heter "wrap", jag har för mig det?

/Charlotte
 
Jodå, markera lagret med strukturen/bilden du vill ändra i lager paletten, markera sedan bilden med ctrl+t. Högerklicka sedan och välj wrap/tänj. Jag kör svensk men det borde vara samma.
 
hm, hittar inte wrap (tänj). högerklickar jag på bilden eller i lagerpaletten?.

Om jag högerklickar på bilden har jag bara två val " background eller select similar layers"

högerklickar jag på lagerpaletten får jag många alternativ men inget wrap eller liknande
/Ch
 
Hej igen.
Nu gjorde jag om det och fick då flera alternativ, vet inte vad som hände förut,

Det finns inget alternativ som heter Wrap tyvärr. Det finns warp men det är ju inte samma sak. har testat alla där men hittar inte rätt.
 
passar på att slänga in en annan fråga också när jag sitter med detta.
Jag har ju lagt på texturen nu och suddat bort allt som inte ska vara textur på och fått till det rätt bra. Men nu funderar jag på om jag kanske skulle ha en annan textur... suck.

Måste jag lägga på en ny och sudda allt igen eller kan jag använda detta lagres som finns och byta textur och att den följer det som är nu?
Hoppas ni fattar vad jag menar.

/charlotte


"EDIT" hittade det själv med create clipping mask. PS är fantastiskt... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.