Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Testbilder från Nikon D700

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Det var ju inte 1,3 utan 1,2, så det är lite skillnad. Om du stoppar in siffror för jämna bländartal och jämna bländarsteg så ser du att det stämmer. Här för f/2:

2/(roten ur 2)^1 = f/1,4
2/(roten ur 2)^2 = f/1,0

Samma sak uppåt, men då får man multiplicera istället:

2*(roten ur 2)^1 = f/2,8
2*(roten ur 2)^2 = f/4

För f/1,8 och 1,17 steg (som är skillnaden mellan sensorformaten om man vill ha samma bildvinkel) får vi som sagt:

1,8/(roten ur 2)^1,17 = f/1,2

F/1,2 är ett halvt bländarsteg ljusstarkare än f/1,4, vilket man inte kanske tänker på. Och det är mer än ett halvt steg från f/1,4 till f/1,8.

Skillnaden är 1 - 1 1/3 bländarsteg för samma skärpedjup, ca 1 1/3 EV-steg i brus på högre ISO-tal samt 1,5 gånger brännvidden för samma bildvinkel.

För samma bildvinkel, skärpedjup och bildkvalitet (bortsett från objektivens inverkan), fotograferat från samma position, får vi (här räknat på 1 1/3 stegs skillnad)

FX: 105 mm, f4,5 (f4/f4,2/f4,5), ISO 1250

DX: 70 mm, f2.8, ISO 3200
 
Ursäkta frågan, men det här var nytt för mig - Menar ni att det inte blir samma skärpedjup mellan FX och DX om man har samma bildvinkel och bländare?
 
mjelle skrev:
Ursäkta frågan, men det här var nytt för mig - Menar ni att det inte blir samma skärpedjup mellan FX och DX om man har samma bildvinkel och bländare?

Det blir exakt samma....

Men om man komponerar om och kompencerar "brännviddsförlängningen" så skiljer det sig.

DX är ingenting annat än ett utsnitt av en FX-bild.
50mm, f/2.8, 5meters avstånd ger exakt samma skärpedjup på både D700 och D300.
 
mjelle skrev:
Ursäkta frågan, men det här var nytt för mig - Menar ni att det inte blir samma skärpedjup mellan FX och DX om man har samma bildvinkel och bländare?

Ta en godtycklig brännvidd, säg 50 mm.

Om du har samma *bildvinkel* och bländare får du _längre_ skärpedjup på en DX-sensor. Om du har samma *avstånd* och samma bländare får du samma skärpedjup, men _olika bildvinkel_.

Det är det Daniel menar.
 
Okej, jag fattar.

Gäller samma sak för mellanformat? Att ett 80mm på 2,8 har ungefär samma skärpedjup som 50 på 1,8?
 
Senast ändrad:
Gäller för all optik. Sen har det med förstoringsgraden att göra också, vilket gör att man får mer "släpp" med stora format (MF, SF) än med småbild.
 
Släpp förstår jag inte. Med förstoringsgrad menar du samma sak som skala, eller hur mycket man förstorar negativet?


För att återknyta lite mer till tråden; Finns det någonstans några bildexempel som jämför samma motiv mellan D300 och D700?
 
Senast ändrad:
Hej.

Nu har jag kommit hem från en veckas semester på Mallorca, och passade såklart på att fota med min nya D700! 17 bilder finns uppladdade i fullformat för intresserade.

http://foto.polarbeard.com/

Om ni kör tex. Firefox, tryck på F11-tangenten så får ni fullskärm och välj sedan bildspel på min sida, så utnyttjar ni er fulla skärms upplösning. Det går att ladda ner bilderna i fullupplösning på höger sida om bilden.

Kommentera gärna. Jag såg tyvärr att jag glömt bort att vara nitisk med att putsa linsen ....men jag skyller på värmen > 40 grader C! i skuggan ... =)

Skälj tycker jag att bilden på blommorna blev väldigt fin.

/ Håkan
 
Ledsen, men tog nu bort alla bilder i dess högupplösta form, men jag kommer att ladda upp dem straxt med en vattenstämpel. / Håkan



hakan_a skrev:
Hej.

Nu har jag kommit hem från en veckas semester på Mallorca, och passade såklart på att fota med min nya D700! 17 bilder finns uppladdade i fullformat för intresserade.

http://foto.polarbeard.com/

Om ni kör tex. Firefox, tryck på F11-tangenten så får ni fullskärm och välj sedan bildspel på min sida, så utnyttjar ni er fulla skärms upplösning. Det går att ladda ner bilderna i fullupplösning på höger sida om bilden.

Kommentera gärna. Jag såg tyvärr att jag glömt bort att vara nitisk med att putsa linsen ....men jag skyller på värmen > 40 grader C! i skuggan ... =)

Skälj tycker jag att bilden på blommorna blev väldigt fin.

/ Håkan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.