Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Testade 400d idag...och D80...

Produkter
(logga in för att koppla)

Omnicolor

Aktiv medlem
...på Fotokungen - de hade fått in 400d idag.
Märkte inte särskilt stor skillnad i greppet jämfört med min 350d. Aningen stadigare kanske.
Trodde inte jag skulle gilla nya layouten iochmed att de skppat info-lcd'n, men det var riktigt bra. Stor fin skärm!
Nya autofokusen var kanon också.
Kommer att bli en storsäljare!

Tyvärr testade jag även D80 - och trots att jag är Canon-användare var jag tvungen att erkänna att det är en mer imponerande kamera!
Greppet var bättre, byggvaliten också. Stor skärm PLUS info-LCD uppe på kameran...
Men det som imponerade på mig var sökaren. Oerhört mycket bättre än 400d's sökare. Mycket större och ljusare.

Om inte Canon har introducerat bättre sökare i sina instegs-modeller när min 350d lägger av, så kanske det blir byte till NIkon.......(förlåt)....
 
Har dom redan börjat få in 400D till butikerna i sverige för försäljning?? Jag trodde det skulle dröja ett par veckor till.

Jag tycker att det är bättre att ha en separt info display som på 350D, vad tycker du om 400D skärm? den visar väll det som den gjorde på 350D?

Är det någon som vet om 350D kommer fortsätta att säljas? På cyberphoto står det att 400D inte är en efterföljare till 350D utan en "storebror".
 
Albwah skrev:
Har dom redan börjat få in 400D till butikerna i sverige för försäljning?? Jag trodde det skulle dröja ett par veckor till.

Jag tycker att det är bättre att ha en separt info display som på 350D, vad tycker du om 400D skärm? den visar väll det som den gjorde på 350D?

Är det någon som vet om 350D kommer fortsätta att säljas? På cyberphoto står det att 400D inte är en efterföljare till 350D utan en "storebror".

400d's skärm är mycket större, och bättre.

350d kommer att fortsätta säljas till jul ungefär, 400d är efterföljare, inte "storebror". Cyberfoto har fel.
 
Omnicolor skrev:


350d kommer att fortsätta säljas till jul ungefär, 400d är efterföljare, inte "storebror". Cyberfoto har fel.

Den informationen har de nog fått från Canon, som vid sina möten med åf och press sa att de skulle fortsätta sälja 350D till ett lägre pris.

Stefan
 
Vi fick också in ett antal 400D på jobbet igår faktiskt, verkar vara en riktigt fin kamera vid första anblicken.
Inte jätte stor skillnad från 350D förutom skärmen som är fantastiskt fin och STOR.

Skall testa den mera imorgon när jag har lite mera tid, skall då jämföra den med Nikon D80 som också finns i lager sedan i onsdags förra veckan!

//Mattias
 
Varför det ???
Vad är bättre på pentax förutom då bildstabilicering (vilket jag inte ser anv området för) och vädertätning ??

/johan
 
da_flower skrev:
Varför det ???
Vad är bättre på pentax förutom då bildstabilicering (vilket jag inte ser anv området för) och vädertätning ??

/johan


Du får naturligtvis välja vad du vill, menar bara att det finns andra märken än Canon och Nikon, men det visste du ju förstås redan. Att kamerahuset är något större än både 400D och D80 tilltalar iaf mig. Jag tror nog att objektiven blir billigare ockå med bildstabilicering i huset, men har du ingen användning för det så... Vädertätning är väl ganska sjysst att ha, eller? dessutom till ett billigare pris än D80. jag avvaktar iaf mitt val/köp tills jag sett lite ingående tester av K10D.
 
Albwah skrev:
Är det någon som vet om 350D kommer fortsätta att säljas? På cyberphoto står det att 400D inte är en efterföljare till 350D utan en "storebror".

på canons hongkong sida så står 350d redan som "discontinued"

Så allt är den på väg bort.
 
da_flower skrev:
Varför det ???
Vad är bättre på pentax förutom då bildstabilicering (vilket jag inte ser anv området för) och vädertätning ??

/johan

nää? varför välja en vädertätad kamera som alltid klarar av 3-4 steg längre slutartid, har bättre bildkvalitet, fler bitar raw, proffsigare byggd med bättre sökere när man kan välja en dyrare (!) nikon som saknar detta istället?

Finns det nåt som talar för Nikon D80 istället för Pentax K10d?
 
Är det någon som egentligen sett bildkvaliteten från Pentax K10? Om den är bra så känns den helt klart intressant.
 
erro.se skrev:
Är det någon som egentligen sett bildkvaliteten från Pentax K10? Om den är bra så känns den helt klart intressant.

Nej, det är det väldigt många runt om i världen väntar på, men det som läkt ut verkar väldigt lovande, så är du på "g" att köpa din första dslr råder jag dig att invänta tester av kameran, den slår all konkurens på fingrarna om den är lika bra som lovats.

Den billigare och enklare K100D fick ju betyget "Bäst bland dom billigaste" i senaste nummeret av Kamera&Bild.

kent.
 
ESS skrev:
nää? varför välja en vädertätad kamera som alltid klarar av 3-4 steg längre slutartid, har bättre bildkvalitet, fler bitar raw, proffsigare byggd med bättre sökere när man kan välja en dyrare (!) nikon som saknar detta istället?

Finns det nåt som talar för Nikon D80 istället för Pentax K10d?

Kan ju isf vara för att Nikon o Canon inte behöver rejsa i utvecklingen. Känns lite som K10d är proppad med allt, till ett väldigt lågt pris, brukar ju inte vara synonymt med kvalitée annars...
Jag undrar om bildstabilisering i huset verkligen är så strulfritt längden? Åtminstone inte om kameran får följa med o skummpa i väskan varje dag.
Jag tror inte Nikon o Canon valt bort det i huset BARA för att tjäna extra på objektiven.

Jag är skeptisk men verkligen inte expert, så jag vill gärna bli övertygad om annat. Ska snart uppgradera, annars blir det Nikon igen ;)

/André
 
Zoso skrev:
Nej, det är det väldigt många runt om i världen väntar på, men det som läkt ut verkar väldigt lovande, så är du på "g" att köpa din första dslr råder jag dig att invänta tester av kameran, den slår all konkurens på fingrarna om den är lika bra som lovats.


Hoppas verkligen också att Pentax K10D blir en bra kamera. Nikon och Canon behöver konkurrens och det är bra för oss konsumenter. Men att redan nu utnämna K10D till en bättre kamera än 400D och D80 är lite väl tidigt.
Testade själv K10D lite på Photokina och den känns väldigt fin, men den var seg att processa bilden. Det förbättras säkert tills den börjar säljas, men avvakta lite med hyllandet tills vi sett riktiga tester.
 
Zoso skrev:
...så är du på "g" att köpa din första dslr råder jag dig att invänta tester av kameran, den slår all konkurens på fingrarna om den är lika bra som lovats.

Det är just "på g" som jag är. Har funderat på D80, D200, 30D, 30D's efterträdare... och nu Pentax K10. Eller kanske Fujis S5...?

Det eviga dilemmat - när ska man bestämma sig?
 
ESS skrev:
nää? varför välja en vädertätad kamera som alltid klarar av 3-4 steg längre slutartid, har bättre bildkvalitet, fler bitar raw, proffsigare byggd med bättre sökere när man kan välja en dyrare (!) nikon som saknar detta istället?

Finns det nåt som talar för Nikon D80 istället för Pentax K10d?

Bättre bildkvalitet? Har det kommer upp bilder alltså, det har jag missat. Har du någon länk? Vore kul att se vad den presterar, då den enligt specarna verkar mycket lovande..

Fler bitar raw har den ju dock faktiskt inte.. Den har 22 bitar innan informationen downsamplas till 12 bitar för att lagras som raw. Det som jag personligen tycker ser mest lockande ut med den är dock att den har 9 st korssensorer för AF; det är mycket imponerande och verkar lovande för plåtning i dåligt ljus!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.