Annons

Testade 400d idag...och D80...

Produkter
(logga in för att koppla)
Lieden.se skrev:
Fast det vore väl en ganska ojämn jämförelse? D50 är flera år gammal, och har bara 6 MP.
Hur många pixlar den har är i alla fall för mig totalt irrelevant. Det är ju inga proffskameror vi talar om, och hur många behöver egentligen 10 megapixel i en hobbykamera?
Jag väljer lätt hellre ergonomi framför upplösning, alla gånger. Dessutom är 400D ungefär 1400:- dyrare.

paul innergård skrev:
En smula konstigt att beträffande kameror i mellanklassen så har Nikon så att säga ett extra segment, som Canon saknar. Canon har egentligen ingen motsvarighet till D80, som jag ser det.
30D skulle jag säga är mer jämförbar med D80.
 
Makten skrev:
Hur många pixlar den har är i alla fall för mig totalt irrelevant. Det är ju inga proffskameror vi talar om, och hur många behöver egentligen 10 megapixel i en hobbykamera?

Nåja, det är i alla fall en stor skillnad på 6 eller 10 MP. Alla jag känner som äger en digital spegelreflex försöker verkligen göra mesta möjliga av sina bilder, och där spelar 4 MP verkligen en roll.
 
Lieden.se skrev:
Nåja, det är i alla fall en stor skillnad på 6 eller 10 MP. Alla jag känner som äger en digital spegelreflex försöker verkligen göra mesta möjliga av sina bilder, och där spelar 4 MP verkligen en roll.
Alla jag känner skiter fullständigt i det;-)
Visst är det skillnad, men inte är den jättestor. Det här motsvarar utskriftstorleksskillnaden vid samma upplösning. Sen gäller det ju att ha gluggar som gör sensorn rättvisa också, annars kan man lika gärna interpolera upp den mindre bilden.
 

Bilagor

  • 400.jpg
    400.jpg
    32.3 KB · Visningar: 254
Lowrider skrev:
Jag tror inte Nikon o Canon valt bort det i huset BARA för att tjäna extra på objektiven.

Jag tror knappast att alternativet att "flytta filmvaggan" var särskilt lockande då de valde teknik för sin bildstabilisering. Det är så klart inte konstigt att de försvarar den väg de tog för länge sedan.

Dock tror jag att stabilisering i huset är en given finess framöver. Kolla in det här sköna testet som en killa på dprewiev gjort med sin K100D:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=19647176

Jag tycker i alla fall att det ska bli kul att med ett nytt hus få bildstabilisering på alla mina redan köpta objektiv.

/Jimmy
 
Lieden.se skrev:
Vad tänker du på då? Som jag ser det är den väldigt lik 400D, åtminstonde vad gäller teknisk data.
Du har delvis rätt, men Canon har sin 400D och sen är nästa steg 30D. Nikon säljer i nuläget D50, D70s, D80 och D200, först därefter kommer proffssegmentet. Visserligen har Canon fortfarande sin 350D till försäljning men den är på utgående.
 
Det verkar även som om alla 10MP-kameror som på senare tid har lanserats har ett ganska krafigt AA-filter framför sensorn, vilket gör att skärpeskillnaden mellan exempelvis D50 (som har ett mycket restriktivt AA-filter) och 400D i praktiken blir mycket mindre. D70 har ett ännu svagare AA-filter vilket gör att bilderna inte behöver skärpas alls så mycket som till exempel bilder från D80 eller 400D. Det spelar ju liksom ingen roll hur många pixlar huset har, om det sitter något framför sensorn som "luddar" till bilderna. Dock blir det nästan ingen moiré i bilderna, vilket kan inträffa med kameror som har "veka" AA-filter.
 
Torda skrev:
Det verkar även som om alla 10MP-kameror som på senare tid har lanserats har ett ganska krafigt AA-filter framför sensorn, vilket gör att skärpeskillnaden mellan exempelvis D50 (som har ett mycket restriktivt AA-filter) och 400D i praktiken blir mycket mindre. D70 har ett ännu svagare AA-filter vilket gör att bilderna inte behöver skärpas alls så mycket som till exempel bilder från D80 eller 400D. Det spelar ju liksom ingen roll hur många pixlar huset har, om det sitter något framför sensorn som "luddar" till bilderna. Dock blir det nästan ingen moiré i bilderna, vilket kan inträffa med kameror som har "veka" AA-filter.
D70s led ganska så kraftigt av det, min D200 är mycket bättre i det avseendet.
 
Det beror nog på vad man fotar. Själv har jag kanske tagit runt 15000 bilder med de D70 jag haft och jag har kanske sett moiré som störande inslag på kanske 10-20 bilder. Personligen skulle jag absolut ha föredragit om till exempel D200 och D80 hade haft ett svagare AA-filer, men jag gillar som sagt skarpa bilder och har som sagt inte lidit av moiré-problem med D70. Därför sålde jag min D200 och kör nu med D2X och D70.
 
Jag håller fullständig med och jag försrtår inte än idag varför jag sålde min D2H, som hade 4 rakbladsvassa megapipixlar med ett suveränt användargranssnitt.
 
Lieden.se skrev:
Vilken härlig värld de lever i! Har inte behövt köpa ny digitalkamera sedan 1999, då en kamera med 3 MP var ett absolut pixelmonster ;-)
Hehe, jag skulle faktiskt hellre välja 6 megapixel än 10 om de i övrigt var identiska. Varför använda massa onödigt lagringsutrymme och söla ner behandlingsprocessen när man ändå inte skriver ut stora format (vilket jag inte gör)?

Förresten upplever jag ganska ofta att moiré är ett problem med min D50, så det är inte bara dumheter med ett kraftigt AA-filter. Det syns inte bara på textilier och sånt, utan kan mycket väl inverka om man har ett staket eller något annat med regelbundna linjer på långt håll med i bilden.
 
paul innergård skrev:
Canon har sin 400D och sen är nästa steg 30D. Nikon säljer i nuläget D50, D70s, D80 och D200, först därefter kommer proffssegmentet. Visserligen har Canon fortfarande sin 350D till försäljning men den är på utgående.
Men det känns som D50 och D70 hör hemma på museum, med sina 6 MP. Tillhör alltså "museumssegmentet", och där har du förståss rätt, något sådant segment har inte Canon ;-)
 
Lieden.se skrev:
Men det känns som D50 och D70 hör hemma på museum, med sina 6 MP. Tillhör alltså "museumssegmentet", och där har du förståss rätt, något sådant segment har inte Canon ;-)
Nu överdrev du väl lite ändå. Det jag menade var nog att Canon enbart förfogar över en instegsmodell, medan Nikon i det här fallet har flera något så när billiga modeller. Man kan tycka att D70s är något föråldrad idag, men den utgör ändå ett hyggligt alternativ för den som vill ha en skapligt robust och billig kamera.
 
[Förresten upplever jag ganska ofta att moiré är ett problem med min D50, så det är inte bara dumheter med ett kraftigt AA-filter. Det syns inte bara på textilier och sånt, utan kan mycket väl inverka om man har ett staket eller något annat med regelbundna linjer på långt håll med i bilden. [/B]

Det är väl lite olika hur vi upplever bilden. Jag föredrar maximal skärpa på bekostnad av någon promille bilder som uppvisar moiré, framför luddighet, men utan moiré.
 
paul innergård skrev:
Nu överdrev du väl lite ändå. Det jag menade var nog att Canon enbart förfogar över en instegsmodell, medan Nikon i det här fallet har flera något så när billiga modeller. Man kan tycka att D70s är något föråldrad idag, men den utgör ändå ett hyggligt alternativ för den som vill ha en skapligt robust och billig kamera.
Visst har du rätt, jag var kanske spydig i överkant. Elgiganten etc har fortfarande kvar D50 i sina prospekt. Fast hur många som faktiskt köper en spegelreflex med 6 Mp idag vet jag inte.
 
Lieden.se skrev:
Visst har du rätt, jag var kanske spydig i överkant. Elgiganten etc har fortfarande kvar D50 i sina prospekt. Fast hur många som faktiskt köper en spegelreflex med 6 Mp idag vet jag inte.
Pentax K 100D, K 110D. De har enligt insatta medlemmar på fotosidan, gjort succe i Japan. Det är små, välbyggda och billiga kameror med modern teknik. Visst kan 6 mp kännas fattigt när möjligheten till 10 mp finns. Men för många så räcker 6 mp gott och väl.
 
Makten skrev:
Din vänskapskrets är troligen ganska kräsen. Som sagt; vem behöver egentligen mer om vi ser till hobbyfotografer? Mycket få, skulle jag säga.

6mp räcker såklart till dom allra flesta. Precis som en bil som har maxfart på 110 km/h räcker för alla. Men det säljs ändå inte en enda sån bilmodell i Sverige idag...
Frågan är om man inte ska göra som tyskarna och begrännsa toppfarten till 250 km/h så dom satsar på säkerhet och annat väsentligt...

/André
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.