Annons

testa kikare innan köp?

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag köpte min handkikare så valde jag mellan några styckena som jag fick prova utomhus utanför butiken...
Butiken heter ASTRO Sweden och räknas nog som en av de större i Sverige. Finns i Skara... Västra Götaland.
 
Köpte inte du en Nikon Monark Erland, mins inte om det var 5:an eller 7:an 8X42. Var inte den rätt så bra.
Jo, jag köpte en Monarch 5 8x30 som present för ett par år sedan. Testade alternativ en timme eller två hos Gunnar Olsson och den var bäst i klassen imho.
Men min egen kikare är en 20 år gammal Swaro EL.
 
Polska AllBinos.com (engelsk sida finns) testar många kikare och man kan jämföra Covidsäkert :) där

Utmärkt länk med många tester. Han var mycket ledsen när han fick skicka tillbaka Swarovski NL PURE WB 12 X 42, och gå tillbaka till sina vanliga kikare.
 
Ja då får man tänka några varv till, tex batteritiden, antalet batterier, en del vill ha 4AA andra 2AA, -10 grader på någon kikare minskar batteri kapaciteten till blott en timme, några kikare kan väga som två FF-kameror, många av dom har mindre diameter och högre förstoring, blir snäva bildvinklar vid 1000 meter och sämre ljusstyrka, mycket batteri på 10 år blir det, laddare så klart hemmavid och en jupio med på resan.
Jag har, som sagt, ägt en Canonkikare med IBIS i 22 år och jag lovar dig, batteritiden är inget problem. Två vanliga AA, som räcker i evigheter. På 22 år har vi säker bytt batterier 5-10 gånger.
OM nu batterierna skulle ge upp, så har du en vanlig kikare, utan IBIS.
Ibisen aktiveras genom en knapp på toppen och den fungerar bara så länge den hålls ner, alltså ofta bara några sekunder.
Jag rekommenderar starkt att den som går i kikartankar, borde testa Canons bildstabiliserade kikare.
 
Jag har, som sagt, ägt en Canonkikare med IBIS i 22 år och jag lovar dig, batteritiden är inget problem. Två vanliga AA, som räcker i evigheter. På 22 år har vi säker bytt batterier 5-10 gånger.
OM nu batterierna skulle ge upp, så har du en vanlig kikare, utan IBIS.
Ibisen aktiveras genom en knapp på toppen och den fungerar bara så länge den hålls ner, alltså ofta bara några sekunder.
Jag rekommenderar starkt att den som går i kikartankar, borde testa Canons bildstabiliserade kikare.
 

Läser på om Monarken, och den är verkligen lätt, 7:an vägde in på 440 gram, och synvinkeln på denna med bara 30mm är imponerande, provade du aldrig 7:an när du var där, den ser ut att ha ytterligare lite bättre påkostade behandlade glas.

Man undrar sedan om synvinkeln kan upplevas för stor också med sämre koncentration om man söker på en mindre fågel, mina gamla kikare har inte så mycket av den varan, tittade en en gång i en Kowa ( gammal modell )- med en extra stor synvinkel vid ett fågeltorn, och det gjorde att det tog en stund att söka av området den fångade. sedan undra man hur stor är synvinkeln på kortare avstånd än 1000 meter, man tittar inte så ofta på det stora avståndet, ser man bredare på 100 meter tex, har inte tänkt så mycket på det tidigare.
 
Synvinkeln är nog densamma oavsett på vilket avstånd man betraktar ett objekt.
 
Läser på om Monarken, och den är verkligen lätt, 7:an vägde in på 440 gram, och synvinkeln på denna med bara 30mm är imponerande, provade du aldrig 7:an när du var där, den ser ut att ha ytterligare lite bättre påkostade behandlade glas.

Man undrar sedan om synvinkeln kan upplevas för stor också med sämre koncentration om man söker på en mindre fågel, mina gamla kikare har inte så mycket av den varan, tittade en en gång i en Kowa ( gammal modell )- med en extra stor synvinkel vid ett fågeltorn, och det gjorde att det tog en stund att söka av området den fångade. sedan undra man hur stor är synvinkeln på kortare avstånd än 1000 meter, man tittar inte så ofta på det stora avståndet, ser man bredare på 100 meter tex, har inte tänkt så mycket på det tidigare.
, Uttrycker mig lite bakvänt fel här om Kowa-kikaren, vidvinkeln var så stor så man såg så många fåglar på samma gång i en enda blick liksom, så svårare att koncentrera sig på en fågel, förmodligen bra att söka av området med, var fågeln still kunde man ta till tubkikaren för att syna närmare.
 
Jag har, som sagt, ägt en Canonkikare med IBIS i 22 år och jag lovar dig, batteritiden är inget problem. Två vanliga AA, som räcker i evigheter. På 22 år har vi säker bytt batterier 5-10 gånger.
OM nu batterierna skulle ge upp, så har du en vanlig kikare, utan IBIS.
Ibisen aktiveras genom en knapp på toppen och den fungerar bara så länge den hålls ner, alltså ofta bara några sekunder.
Jag rekommenderar starkt att den som går i kikartankar, borde testa Canons bildstabiliserade kikare.

Tack bra att veta, En Canon Kikare där uppgav man 9 timmar med oavbruten kikande får man förmoda då så klart, en modell hade röd ring, tydligen L-glas, men den blev CA: 4 ggr dyrare än monarken 8 X 30, den var intressant med 10 X 42 och 6,5 grader synvinkel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.