Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test av 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, min 300D klarar npg inte 1800 bilder på ett batteri...! Sanningen ligger nog kring en tredjedel av det, alltså kring 600 bilder.

Men... å andra sidan - hur mycket batteri drar kameran när den står på? När man far omkring i menyerna? Fokuserar??? Kanske testarna här laddat ett fullt batteri och sen lagt en tegelsten på avtryckaren och låtit kameran stå och knäppa så mycket den orkar och hinner... Kan det stämma då!?
 
Highweiss skrev:
Jo, min 300D klarar npg inte 1800 bilder på ett batteri...! Sanningen ligger nog kring en tredjedel av det, alltså kring 600 bilder.

Men... å andra sidan - hur mycket batteri drar kameran när den står på? När man far omkring i menyerna? Fokuserar??? Kanske testarna här laddat ett fullt batteri och sen lagt en tegelsten på avtryckaren och låtit kameran stå och knäppa så mycket den orkar och hinner... Kan det stämma då!?

Tror de satt den att mata utan att spara ner, dvs bara slutaren jobbar typ. Borde dra mindre batteri än när man kör med cfkort.
 
Re: Re: Re: Re: Undvika moiré genom RAW?

irrbloss skrev:
Bilden är fotad i låg upplösning (varför använder du inte large?). Det verkar som 20D använder en halvdålig algoritm för att förminska bilder internt. Hade du fotat i jpeg large eller raw (som ju alltid är "large") så är jag övertygad om att du inte fått den där effekten.

Ja, jag är ledsen. Jag tänkte helt fel. Ska fota några bilder i "Large" och kolla...

Att jag jämt ska klanta till det...
 
Manual?

Har fortfarande inte fått svar på om det hänger med en svensk manual i PDF-format på nån av CD-skivorna.

Skulle gärna vilja ha tag på en så jag hinner läsa igenom den innan jag får kameran.
 
Re: Manual?

ph0tech skrev:
Har fortfarande inte fått svar på om det hänger med en svensk manual i PDF-format på nån av CD-skivorna.

Skulle gärna vilja ha tag på en så jag hinner läsa igenom den innan jag får kameran.
Det följer varken med svensk eller engelsk manual på CD-skivorna. Däremot en svensk pappersmanual.
 
Min absolut första bild med 20D

Powershooter skrev:
Janne, jag har bestämt mig för att lägga upp den absolut första bilden jag tar med min 20D, bara jag får hem den först så. ;)
Kan bli en macrobild.

Som sagt, här kommer min absolut första. ISO400. Inge vidare med skuggor från blixten, men dock den första.


File Name
IMG_0001.JPG
Camera Model Name
Canon EOS 20D
Shooting Date/Time
2004-09-22 19:58:51
Shooting Mode
Macro( Close Up )
Photo Effect Mode
Off
Tv( Shutter Speed )
1/60
Av( Aperture Value )
4.0
Metering Mode
Evaluative
Exposure Compensation
0
ISO Speed
400
Lens
90.0mm
Focal Length
90.0mm
Image Size
2336x3504
Image Quality
Fine
Flash
On
Flash Type
Built-In Flash
Flash Exposure Compensation
0
Red-eye Reduction
Off
Shutter curtain sync
1st-curtain sync
White Balance
Auto
AF Mode
Single AF
Parameters
Tone Curve Standard
Sharpness level 0
Color tone Normal
Color Space
sRGB
Noise reduction
Off
File Size
2496KB
Custom Function
C.Fn:00-0
C.Fn:01-0
C.Fn:02-0
C.Fn:03-0
C.Fn:04-0
C.Fn:05-0
C.Fn:06-0
C.Fn:07-0
C.Fn:08-0
C.Fn:09-0
C.Fn:10-0
C.Fn:11-0
C.Fn:12-0
C.Fn:13-0
C.Fn:14-0
C.Fn:15-0
C.Fn:16-0
C.Fn:17-0
Drive Mode
Single-frame shooting
Owner's Name
unknown
Camera Body No.
330114061
 

Bilagor

  • img_0001.jpg
    img_0001.jpg
    43.8 KB · Visningar: 448
PRecis varit å "provkört"

Tjenare!

Precis hemkommen ifrån en hockey matche med min 20d. Jäklar vad snabb kameran är.

Bilder på g snart
 
Re: 20D - testbild

freddes skrev:
Här är en fettbild, tagen med min nya 20D

Rockar fett! Jag har väl aldrig sett falukorvsfett återgivet med sådan kraft och pondus. Se kontrasten i högdagrarna och på det magnifika sätt som färgerna återges. Supersize me! 20D - Den fetaste kameran någonsin.
 
Re: Re: Hänger sig

irrbloss skrev:
objektiv med IS när kameran hängt sig

Upplysningsvis hade jag tidigare en EOS 3 som gärna hängde sig tillsammans med ett 28-135 IS, spegeln fastnade i uppfällt läge. Snabbaste sättet att "reboota" vad att lossa linsen, då ramlade spegeln ner. Hände inte med något annat objektiv på det huset.
 
Re: Har lagt ut en testbild

irrbloss skrev:
En RAW-bild som jag "framkallat" med EOSviewer (använde BW-läget och grönfilter): http://transylvania.upcore.net/IMG_0165.JPG

Sigma 70-200/2.8 ISO 200.

Jag måste säga att taket på ladan såg inge vidare ut...
Det ser ut som om det är korrugerat både horisontellt och vertikalt...
Jag gillar möjligheten att plåta i svartvitt dock. Borde ge mer info än i färg eftersom man slipper interpolera färger och kan gå enbart efter ljusnivå per pixel.
MVH/Micke
Edit:
Skulle va intressant att se hur en bild framkallad med CS resp C1 DSLR ser ut. Men dessa kanske inte köper 20D's raw bilder ännu?
 
Min hängde sig i går kväll när jag bytte från min Tamron 28-75 till Canon 18-55. Jag fick ta ut batteriet, sedan funkade det bra.

När jag bytte från Canon 18-55 till Cannon 50 så hängde den sig inte.

Obs: Jag stänger alltid av kameran mellan objektivbyterna.

Kanske beror buggen på att kameran alltid är på i standbyläge och när man byter optik så blir det "kortslutning" eller motsvarande.

Ett "standbyläge" skulle då förklara den korta uppstartstiden och dessutom förklara varför det går att låsa upp hängningen om man tar bort batteriet = helt strömlösa kretsar.
 
academic skrev:
Ett "standbyläge" skulle då förklara den korta uppstartstiden och dessutom förklara varför det går att låsa upp hängningen om man tar bort batteriet = helt strömlösa kretsar.

Att skrivdioden blinkar när man trycker i ett CF-kort - trots att kameran är avstängd - tyder på samma sak. Dvs att kameran är i standby trots att man har stängt av den.
 
Re: Re: 20D - testbild

in2kma skrev:
Rockar fett! Jag har väl aldrig sett falukorvsfett återgivet med sådan kraft och pondus. Se kontrasten i högdagrarna och på det magnifika sätt som färgerna återges. Supersize me! 20D - Den fetaste kameran någonsin.

Hehe, jag vill undersstryka det faktum att jag är vegetarian sedan 17 år tillbaka och fettet i stekpannan kom från delikata sojakorvar... Annars var det rätt!
 
Ny testbild!

Mina förra två testbilder var tagna med finaste JPEG-kvalitet och storlek "small". På ena bilden kunde man upptäcka viss moiré. Om jag hade tagit den bilden med finaste kvalitet storlek "Large" hade nog moirén undvikits.

Idag har jag tagit några till testbilder, nu med storlek "Large" och finaste JPEG-kvalitet.
Bilden är plockad direkt ur kameran. Ingen efterredigering har alltså skett.

Under själva bilden finns Exif-data.

Bilden är på drygt 3MB.

Kolla in testbilden: http://www.fredrikarvidsson.com/html-sidor/bagarmossen.htm

Jag kommer om någon eller några dagar att plocka ned bilden från min server, för att spara på bandbredd. Så om du om några dagar klickar på länken och upptäcker att den är bruten, så beror det alltså på att bilden är nedplockad.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: 20D - testbild

freddes skrev:
fettet i stekpannan kom från delikata sojakorvar

Hmm, vågar du släppa in CSI för att verifiera dina uppgifter. Jag kunde så gott som svurit på att de knapriga små bitarna som fettglänsande låg och mös där i pannan var rester av en nyss stekt Scan Falukorv, inte Deli - vanlig.
 
Batterigreppet

Har nu äntligen köpt ett batterigrepp till 20D. Tycker känslan i det är mycket bättre än BG-ED3 (D30/D60/10D). Känns nästan som ett måste dessutom, eftersom Canon krympt 20D jämfört mot 10D. Ska nog aldrig ta av batterigreppet, för det blev en väldigt stor skillnad i känsla nu mot tidigare. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.