Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Test av 20D
- Trådstartare hoynala
- Start datum
hansen2
Aktiv medlem
steelneck skrev:
Hur är sökarbilden? Själv har jag en EOS 300D och svär varje gång jag tittar i det lilla mörka "nyckelhålet".
Fingrade på min gamla analoga Minolta X-700 (från 1984 eller 1985) för en stund sedan och sökaren är enorm. Finns det ngn vettig förklaring till varför sökarna är så fjuttiga på våra DSLR:er?
/Johan
raderad12
Aktiv medlem
Själv har jag utöver 300:an en gammal Chinon CM-4 och den har inte ens någon ljusmätare i sökaren, man måste tom. vrida på ögat för att se från vänster till höger i sökaren. Jag tycker det är obegripligt att tillverkarna inte ansträngt sig mer för att fixa en stor o ljus sökarbild (även den analoga 300:an har liten sökarbild i jämförelse). Bildkomposition och skärpedjupskontroll blir mycket trevligare med en stor o ljus sökare. Men det är väl försäljningsavdelningarna som styr, det är lättare att sälja på onödiga finesser till ett givet pris, så krutet läggs där med sämre kameror som följd.hansen2 skrev:
Fingrade på min gamla analoga Minolta X-700 (från 1984 eller 1985) för en stund sedan och sökaren är enorm.
Fotosidan redaktion 2
Aktiv medlem
Mer, mer, mer. Dela med er, hur är 20Dn?!
Jag måste vänta till måndag innan jag kan hämta min. Gud, aldrig har jag velat hoppa över en helg som jag vill just nu (varför kommer aldrig paketen lagom till fredag och helgmys föresten?)
Jag måste vänta till måndag innan jag kan hämta min. Gud, aldrig har jag velat hoppa över en helg som jag vill just nu (varför kommer aldrig paketen lagom till fredag och helgmys föresten?)
lintrik [E.F.S]
Aktiv medlem
Positivt för er som ligger på plats 83 och uppåt på Cyberphotos väntelista, för nu har jag hoppat av min plats!
Tyvärr har jag inte hunnit testa kameran så mycket på grund av att jag måste ladda batteriet.
Andreas: testresultatet du har hittat låter ju lovande.
Tyvärr har jag inte hunnit testa kameran så mycket på grund av att jag måste ladda batteriet.
Andreas: testresultatet du har hittat låter ju lovande.
Bilagor
Jeppe
Aktiv medlem
Hehe.. ganska intressant test i så fall..
Förmodligen ett klart fall av SBS... 20D ger samma upplösning som Mk II, men eftersom Mk II har större pixlar så kommer det dynamiska omfånget alltid vara större hos mk II, man får således bättre kvalité i pixlarna. Men det är förmodligen att klyva hår.
Ur kameran ger 20D en bättre bild möjligen..men rätt behandlad så tror jag nog att mk II drar det längsta strået.. Dessutom är det en ganska oväsentlig jämförelse.. 1D mk II är byggd för nåt helt annat än 20D...
Själv blev mitt första möte med 20D något blandat.. det kändes (jmft. med 10D) som en lite upphottad 300D. 10D:n känndes bättre helt enkelt. Även om det är samma material, så kändes 20D sämre i handen (i min hand alltså). Men sen slutar nog 10D's övertag. 20D är helt enkelt en bättre kamera än 10D på alla sätt (utom möjligen RAW-kapaciteten i buffertminnet).
Men 20D är (precis som Mk II) grymt snabb att skriva till minneskortet, även en "långsam" 4 GB microdrive.
Den lilla fingerurgröpningen som finns på 10D's grepp kommer att vara saknad av de 10D-ägare som flyttar över till 20D.. Löjligt oskönt blev greppet jämfört med 10D.
Sökaren är ett steg upp.. Fokuspunkterna ligger mycket bra placerade.
Imponerande lågt brus.. Helt klart användbar på ISO 1600 och även 3200..
Mark II är ju livsfarlig att testa.. Den väcker ett ha-begär av STORA proportioner.. Precis allt är sjukt bra med den kameran..
Tack till Magnus Fröderberg som hälsade på mig och gav mig tillfälle att testa både en 20D och en mk II.
Jo en sak till.. slutarljudet är HÖGT, jämfört med 10D..
Nedan en bild tagen med 20D, EF 16-35/2.8L, ISO 3200, 100% crop.
Förmodligen ett klart fall av SBS... 20D ger samma upplösning som Mk II, men eftersom Mk II har större pixlar så kommer det dynamiska omfånget alltid vara större hos mk II, man får således bättre kvalité i pixlarna. Men det är förmodligen att klyva hår.
Ur kameran ger 20D en bättre bild möjligen..men rätt behandlad så tror jag nog att mk II drar det längsta strået.. Dessutom är det en ganska oväsentlig jämförelse.. 1D mk II är byggd för nåt helt annat än 20D...
Själv blev mitt första möte med 20D något blandat.. det kändes (jmft. med 10D) som en lite upphottad 300D. 10D:n känndes bättre helt enkelt. Även om det är samma material, så kändes 20D sämre i handen (i min hand alltså). Men sen slutar nog 10D's övertag. 20D är helt enkelt en bättre kamera än 10D på alla sätt (utom möjligen RAW-kapaciteten i buffertminnet).
Men 20D är (precis som Mk II) grymt snabb att skriva till minneskortet, även en "långsam" 4 GB microdrive.
Den lilla fingerurgröpningen som finns på 10D's grepp kommer att vara saknad av de 10D-ägare som flyttar över till 20D.. Löjligt oskönt blev greppet jämfört med 10D.
Sökaren är ett steg upp.. Fokuspunkterna ligger mycket bra placerade.
Imponerande lågt brus.. Helt klart användbar på ISO 1600 och även 3200..
Mark II är ju livsfarlig att testa.. Den väcker ett ha-begär av STORA proportioner.. Precis allt är sjukt bra med den kameran..
Tack till Magnus Fröderberg som hälsade på mig och gav mig tillfälle att testa både en 20D och en mk II.
Jo en sak till.. slutarljudet är HÖGT, jämfört med 10D..
Bilagor
alcedo [E.F.S]
Avslutat medlemskap
Nej, vad f-n Jeppe, du får inte lägga ut sånt där här! Jag har bestämt mig för att inte byta ut min 10D mot en 20D.
Jag behöver inte 20D, jag kan plåta ändå...
Jag behöver inte 20D, jag kan... (o s v)
Jag behöver inte 20D, jag kan plåta ändå...
Jag behöver inte 20D, jag kan... (o s v)
Johan Okker
Aktiv medlem
Jesper:
Rackarns vilken skillnad det var!!
Rackarns vilken skillnad det var!!
Johan Okker
Aktiv medlem
Jesper:
Bara en fråga, det där svarta i 10D bilden? Är det en slagskugga?
Isf, varför finns inte antydan till motsvarande i 20D-bilden?
Damocles
Aktiv medlem
Någon annan borde blivit glad, jag hoppade min #3 plats på cyberphoto idag i.o.m att dom ringde från fotokungen och sa att dom fått in ett säger ett kit. Tur man var #1 där då.
Dom enda nackdelarna som jag överhuvudtaget kan se(om man undantar jämförelse mot 1D mk2) är fingerskåran, bara 6 rawbilder i buffert, och det högljudda slutarljudet.
Instämmer, och jag har inte ens haft någon 10D att bli van vid.Den lilla fingerurgröpningen som finns på 10D's grepp kommer att vara saknad av de 10D-ägare som flyttar över till 20D.. Löjligt oskönt blev greppet jämfört med 10D.
Dom enda nackdelarna som jag överhuvudtaget kan se(om man undantar jämförelse mot 1D mk2) är fingerskåran, bara 6 rawbilder i buffert, och det högljudda slutarljudet.
JalleS
Aktiv medlem
Det är väl bara något som finns bakom den där gula "mojängen". Att den inte syns på 20D-bilden beror på bildvinkel.
Hmm, varför jobbar jag inte istället...
Ett annat tips. Jag ser att priserna på minneskort (Sandisk UltraII) går ner. Nu går det att beställa 1MB UltraII för ungefär 1.100 från Zebra.
--jalle (väntar...)
Hmm, varför jobbar jag inte istället...
Ett annat tips. Jag ser att priserna på minneskort (Sandisk UltraII) går ner. Nu går det att beställa 1MB UltraII för ungefär 1.100 från Zebra.
--jalle (väntar...)
Johan Okker skrev:
Jesper:
Highweiss
Aktiv medlem
JalleS skrev:
Nu går det att beställa 1MB UltraII för ungefär 1.100 från Zebra.
Tja, 1MB är inte så tokigt. Ryms ju en sjättedels RAW-fil på det kortet innan det blir dags att tömma.
;-)
sagan
Avslutat medlemskap
20D WOW!!! precis...!!!
En riktigt användbar bildkvalitet vid ISO 3200...mumma!
Det är inte bara mycket mindre brus, det är dessutom betydligt behagligare att titta på, inte alls lika störande, precis som utlovat.
Jesper, det ser grymt bra ut..skillnaden är t.o.m. större än vad jag trodde efter att läst testerna.Jeppe skrev:
En riktigt användbar bildkvalitet vid ISO 3200...mumma!
Det är inte bara mycket mindre brus, det är dessutom betydligt behagligare att titta på, inte alls lika störande, precis som utlovat.
Senast ändrad:
Nikonfan
Aktiv medlem
Johan Okker skrev:
Jesper:
20D's blixt sitter högre upp, kan vara det som gör att skuggan i den bilden inte blir lika lågt liggande och står ut. Bara en gissning.