ANNONS
Annons

Telezoom till Pentax k-7

Produkter
(logga in för att koppla)

Purusam

Aktiv medlem
Hej

Jag funderar på att köpa detta objektiv APO 120-400mm F4.5-5.6 DG HSM till min pentax k-7

Men jag är orolig över att alla funktioner som objektivet har inte fungerar.

OS - Optical Stabilizer Function
HSM - Hyper-Sonic Motor
CONV - APO Teleconverter EX
D - Distance Information Function

Nån som vet vad som funkar och inte funkar på min k-7:a?

Finns det något annat riktigt bra telezoom till pentax k-7 kring 8000 kr ?

Hej

Jag funderar på att köpa detta objektiv APO 120-400mm F4.5-5.6 DG HSM till min pentax k-7

Men jag är orolig över att alla funktioner som objektivet har inte fungerar.

HSM - Hyper-Sonic Motor

Nån som vet vad som funkar och inte funkar på min k-7:a?

Finns det något annat riktigt bra telezoom till pentax k-7 kring 8000 kr ?

Jag har 150-500 versionen till min K10. OS finns inte på PK varianten eftersom pentax byggt in bildstabiliseringi i huset. HSM motsvarar SDM (ultraljudsmotor) på Pentax och funkar på min kamera. CONV vet jag inget om och egentligen inte D heller men jag tror man avser en avståndsskala på objektivet som följer av fokusläget.

Jag är nöjd med mitt 150-500 rent optiskt även om 120-400 varianten fått bättre kritik.

Lycka till.

Ang OS så måste man kolla upp det för varje lins. Sigma har börjat med att supporta OS även för Pentax, då får man slå av stabiliseringen på huset. Det ger bl a stabiliserad sökarbild, rätt trevligt på långa telen...

Kolla på Sigmas hemsida om just denna gluggen:
http://www.sigmaphoto.com/shop/120-400mm-f45-56-dg-apo-os-hsm-sigma

Där står vad som gäller för de olika kamera-fattningar, t ex att OS inte fungerar för Pentax och att huset måste supporta SDM för att AF skall fungera (vilket K-7 har) mm

Tack för svaren

Vilken stabilisering är bättre os (den på sigma objektivet)

Eller den inbyggda i k-7:an ?

Min inställning är, att ju längre tele, desto bättre blir det om det sitter i gluggen...
För allt annat än tele är det samma

Den stora fördelen att ha det i huset är att man bara behöver betala för det 1 ggr. I gluggarna får du betala för det för varje objektiv. Dessutom innehåller objektiven mer prylar som kan gå sönder, eftersom t ex Sigmas objektiv inte är vädertätade så... ;)

Hej

Fungerar, men man behöver slå av den i kameran om man vill använda den i objektivet för annars kompenserar de för varandra vilket resulterar i väldigt suddiga bilder.

HSM - Hyper-Sonic Motor

Fungerar.

Mig veterligen så har inte Sigma någon teleförlängare som fungerar med HSM än för Pentax AF.
Så om du ska använda objektivet ihop med Sigmas teleförlängare (extra tillbehör) så är det manuell fokus.

Pentax introducerade detta 1987 och innebär i praktiken att objektivet skickar avståndsinformation till kameran. Anledningen att Sigma talar om funktionen, det är för att Sigma gör ju objektiv för flera tillverkare och de har samma information oavsett kamerafattning. Nikon kom med "D"-funktionen flera år efter Pentax, så för Nikon-fattningen så finns det autofokusobjektiv som saknar D-funktion, men för Pentax så har alla autofokusobjektiv D-funktion.

Den informationen används bland annat av ljusmätningen och exponeringssystemet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar