Annons

Telezoom till Nikon D300

Produkter
(logga in för att koppla)
JOLidman skrev:
Bländartalet brukar anges med exempelvis 1:2,8 vilket innebär att den största bländaröppningen på det objektivet är objektivets brännvidd dividerad med 2,8.[1] Observera att stor bländare alltså innebär en låg siffra på bländarinställningen och tvärtom.

Läs mer på Wikipedia:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bländare

Mao är 2.8 ljussvagare på ett 70-200 än vad f2.8 är på ett 18-50 ?
 
JOLidman skrev:
Bländartalet brukar anges med exempelvis 1:2,8 vilket innebär att den största bländaröppningen på det objektivet är objektivets brännvidd dividerad med 2,8.
50/2,8=17,9

200/2,8=71,4

Vad är det för enhet på dessa värden?!
 
Enheten är mm eftersom du dividerar 200mm med 2.8 som är sortlös.

För övrigt, gå till Wikipedia som jag rekommenderade dig, en mycket bra artikel.
 
JOLidman skrev:
Enheten är mm eftersom du dividerar 200mm med 2.8 som är sortlös.

För övrigt, gå till Wikipedia som jag rekommenderade dig, en mycket bra artikel.
'

Jao jag ska läsa den.

Men ltie snabbt: 17,9 är ju väldigt nära 18mm som är sigmats vidaste brännvidd. Och 71,4 är rätt nära 70 vilket är den vidaste brännvidden på 70-200.

Kan någon utveckla lite mer? har läst lite optik i skolan, fysik B så jag tycker man borde förstå detta..
 
Det är hela tiden fråga om ett förhållande mellan brännvidd och ljusöppning.

Ett 70-200/2.8 har en ljusöppning på 25mm vid 70mm brännvidd och en ljusöppning på 71mm vid 200mm brännvidd.

Ett 18-50/2.8 har en ljusöppning på 2.3mm vid 18mm brännvidd och en ljusöppning på 17.9mm vid 50mm brännvidd.

Tilläggas kan att detta behöver du inte kunna för att fotografera men det kan underlätta förståelsen "varför är det på detta viset?"
 
Men du janolov, Hur stort hålet är vid olika brännvidder är ju helt ointressant - det som måste vara intressant är hur mycket ljus som tar sig igenom objektivet och som når fram till sensorn, eller hur?

För olika objektiv släpper väl igenom ljusen genom linserna olika bra, eller?
 
Kommer jag behöva kompensera slutartid eller ISOtal för att få en exakt lika exponerad bild vid tex. F2,8 @ 32mm som jämfört med tex F2,8 @ 200mm? (under förutsättning att ljusförhållanderna är exakt lika)
 
Bländare 2.8 ger exakt samma ljusmängd till till kamerans CCD oavsett vilket objektiv du har på kameran.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.