Annons

Telezoom till Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Kerstin4

Ny medlem
Jag fotograferar mest fotboll och har köpt en ny 7D. Nu behöver jag också skaffa ett objektiv till - har tidigare fotograferat med ett Tamron 70-200 men vill ha något bättre - framför allt vill jag få bättre skärpa i bilderna. Helst ska det också fungera inomhus i idrottshallar också, men det kanske är svårt. Har någon tips på vad som är ett bra köp?
Kerstin

Om du trivs med brännviddsomfånget är Canons 70-200 serie populär.

Finns både som f/4 och f/2.8 och även med IS om det behovet finns.

f/2.8 kan vara bra om man vill ha förhållandevis korta slutartider inomhus.

Hej, Canons 70-200-serie är som sagt riktigt bra, välj den som passar behov, önskemål och plånbok bäst (de där tre går ju tyvärr sällan ihop). Den enklaste modellen 70-200 f/4 utan bildstabilisering brukar med jämna mellanrum säljas ny för 5000 och är ett bra köp. För inomhushallar är den dock inget vidare, då skulle du behöva nåt ljusstarkare och inte ens f/2.8 brukar duga i inomhushallar. Många gånger räcker det också med ett kortare tele och jag skulle helt klart rekommendera nån av Canons fasta 85/1.8 eller 100/2 beroende på vilken brännvidd du föredrar. Jag har 85/1.8 och använde den senast idag då jag fotade handboll med exponering 1/500, f/1.8, ISO 1600. (En 2.8-zoom i det ljuset hade tvingat mig till ISO 3200 och 1/400 - det hade också funkat men inte lika bra).

Nu har jag Canons 70-200/2,8 L och är nöjd men jag är ändå förvånad över att Tamron, om det är 70-200/2,8 inte skulle vara skarp. Visst vid 2,8 är nog Canon bättre, men någon enorm skillnad skall det inte vara. Sedan fokuserar ju Canons USM zoomar snabbare. Men är det just skärpa som är problemet eller fokus?

Är det verkligen skärpan så borde du först kolla om din Tamron är frisk innan byte. Decentrerad? Är den enl specarna och du verkligen vill ha något synligt skarpare (Canons alla 70-200 är lite skarpare, men skall inte vara mycket f u IS II:an) blir det nog Canon 70-200/2,8 L USM IS II som tyvärr kostar 20.000:-. Annars blir det fasta brännvidder som 135/2,0 L eller 200/2,8 L på en lite lägre budget. Men stick till en fotoaffär då du testat din glugg mot t ex en bokhylla och sett att den är frisk och jämför med Canon 70-200/2,8 L USM och, om intressant, dessa fasta gluggar som jag nämt.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto