Ronnyk
Medlem
Skulle vilja ha lite tips och åsikter om nästa inköp, en bättre zoom till kameran. Har kollat på ett flertal alternativ men så länge man inte har oändligt med pengar är det ju svårt att få allt, och helt omöjligt att få ett objektiv som är bäst på allt....
Har idag en Canon EF 70-200/4,0 L USM, presterar bra men jag vill ha mer! Och ja det jag vill ha är så stor bländare som möjligt eller bildstabilisator (för så snabba slutartider som möjligt ), stort zoomomfång, snabb AF och hög skärpa. Objektivet kommer i huvudsak användas till kort på barnen när dessa leker, spelar fotboll, på resor, en och annan konsert, skidbacken osv, men i stort är det mycket rörelse och inte alltid optimala ljusförhållanden. Bokeh är inte högt upp på priolistan. Däremot vädertätning uppskattas.
Dom jag har kollat på är:
1.Canon EF 100-400/4,5-5,6L IS USM
Fördel: bäst zoomomfång, bildstabilisator
Nackdel: Stor? liten bländare
2.Canon EF 70-300/4-5,6 L IS USM
Fördel: Vädertätat, bildstabilisator, lätt
Nackdel: Liten bländare
3. Sigma EX 120-300/2,8 APO DG OS HSM
Fördel: bildstabilisator, stor bländare
Nackdel: Tungt, (på gränsen till för dyrt)
4.Canon EF 70-200/2,8 L USM
Fördel: stor bländare
nackdel: inte mer zoom än jag har idag, ingen bildstabilisator
Eller finns det fler alternativ som jag inte kollat på som kanske kan vara intressanta? extender osv känns inte jätteaktuellt då vad jag läst att detta sker på kostnad av skärpa.
Tack på förhand!
Har idag en Canon EF 70-200/4,0 L USM, presterar bra men jag vill ha mer! Och ja det jag vill ha är så stor bländare som möjligt eller bildstabilisator (för så snabba slutartider som möjligt ), stort zoomomfång, snabb AF och hög skärpa. Objektivet kommer i huvudsak användas till kort på barnen när dessa leker, spelar fotboll, på resor, en och annan konsert, skidbacken osv, men i stort är det mycket rörelse och inte alltid optimala ljusförhållanden. Bokeh är inte högt upp på priolistan. Däremot vädertätning uppskattas.
Dom jag har kollat på är:
1.Canon EF 100-400/4,5-5,6L IS USM
Fördel: bäst zoomomfång, bildstabilisator
Nackdel: Stor? liten bländare
2.Canon EF 70-300/4-5,6 L IS USM
Fördel: Vädertätat, bildstabilisator, lätt
Nackdel: Liten bländare
3. Sigma EX 120-300/2,8 APO DG OS HSM
Fördel: bildstabilisator, stor bländare
Nackdel: Tungt, (på gränsen till för dyrt)
4.Canon EF 70-200/2,8 L USM
Fördel: stor bländare
nackdel: inte mer zoom än jag har idag, ingen bildstabilisator
Eller finns det fler alternativ som jag inte kollat på som kanske kan vara intressanta? extender osv känns inte jätteaktuellt då vad jag läst att detta sker på kostnad av skärpa.
Tack på förhand!