** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Telezoom till 5D mk3

Produkter
(logga in för att koppla)

Ronnyk

Medlem
Skulle vilja ha lite tips och åsikter om nästa inköp, en bättre zoom till kameran. Har kollat på ett flertal alternativ men så länge man inte har oändligt med pengar är det ju svårt att få allt, och helt omöjligt att få ett objektiv som är bäst på allt....

Har idag en Canon EF 70-200/4,0 L USM, presterar bra men jag vill ha mer! Och ja det jag vill ha är så stor bländare som möjligt eller bildstabilisator (för så snabba slutartider som möjligt ), stort zoomomfång, snabb AF och hög skärpa. Objektivet kommer i huvudsak användas till kort på barnen när dessa leker, spelar fotboll, på resor, en och annan konsert, skidbacken osv, men i stort är det mycket rörelse och inte alltid optimala ljusförhållanden. Bokeh är inte högt upp på priolistan. Däremot vädertätning uppskattas.

Dom jag har kollat på är:
1.Canon EF 100-400/4,5-5,6L IS USM
Fördel: bäst zoomomfång, bildstabilisator
Nackdel: Stor? liten bländare

2.Canon EF 70-300/4-5,6 L IS USM
Fördel: Vädertätat, bildstabilisator, lätt
Nackdel: Liten bländare

3. Sigma EX 120-300/2,8 APO DG OS HSM
Fördel: bildstabilisator, stor bländare
Nackdel: Tungt, (på gränsen till för dyrt)

4.Canon EF 70-200/2,8 L USM
Fördel: stor bländare
nackdel: inte mer zoom än jag har idag, ingen bildstabilisator

Eller finns det fler alternativ som jag inte kollat på som kanske kan vara intressanta? extender osv känns inte jätteaktuellt då vad jag läst att detta sker på kostnad av skärpa.

Tack på förhand!

Jag har 70-300 L 4-5,6 IS tillsammans med en 5D (den gamla)

Fördelar:
Liten (men inte så lätt, faktiskt tyngre än 70-200L4). Får lätt plats i ryggan vid skidåkning.
Mycket bra bildstabilisering
Mycket bra bildkvalite
Mycket snabb autofucus
Byggd som en pansarvagn!

Nackdelar
liten maxbländare (fast gämfört med 70-200L4 så blir skillnaden minimal (4,5 vid 200mm)

Om du är nöjd med din 70-200L4 så kommer du bli mycket nöjd med 70-300L
Om du priorieterar plats före vikt så blir du ännu mer nöjd.
Vill du ta bilder med mycket kort skärpedjup, välj 70-200L2,8

En recension som jag gillar :)
http://www.canonrumors.com/reviews/ef-70-300-f4-5-6l-is-review/

Har inget att tillägga om zoomar men om du har möjlighet att backa kanske Canons EF 400mm f5.6 L kan vara något. Superskarp, snabb och dessutom billig(förhållandevis).

Jo mycket lutar åt 70-300 L 4-5,6 IS, men ändå ett svårt val, dom andra har ju sina fördelar med.. Var faktiskt inne o kollade lite på fasta objektiv med, då 400:an du nämner men det faller nog lite på att den just är fast. Om ungarna stått still, eller i alla fall hållt sig på ungefär samma
avstånd hade den nog varit en given vinnare. :)

Jo mycket lutar åt 70-300 L 4-5,6 IS, men ändå ett svårt val, dom andra har ju sina fördelar med.. Var faktiskt inne o kollade lite på fasta objektiv med, då 400:an du nämner men det faller nog lite på att den just är fast. Om ungarna stått still, eller i alla fall hållt sig på ungefär samma
avstånd hade den nog varit en given vinnare. :)

Har du provat med Karlssons klister under skorna?

Finns ju två alternativ till:

Canon EF 70-200 2.8L IS II USM - inte bättre omfång än det du har idag, men garanterat det bästa objektiv du hittar med 2.8 i maxbländare. Stabilisator och superskarpt dessutom.

Canon EF 28-300 3.5-5.6L IS USM - stort och ganska tungt. Skjutzoom. Dock skarpt för att ha ett sånt megaomfång. Vädertätat och stabiliserat.

Båda kostar mycket, men är riktigt bra.

Jag har 70-300 L 4-5,6 IS tillsammans med en 5D (den gamla)

Fördelar:
Liten (men inte så lätt, faktiskt tyngre än 70-200L4). Får lätt plats i ryggan vid skidåkning.
Mycket bra bildstabilisering
Mycket bra bildkvalite
Mycket snabb autofucus
Byggd som en pansarvagn!

Nackdelar
liten maxbländare (fast gämfört med 70-200L4 så blir skillnaden minimal (4,5 vid 200mm)

Om du är nöjd med din 70-200L4 så kommer du bli mycket nöjd med 70-300L
Om du priorieterar plats före vikt så blir du ännu mer nöjd.
Vill du ta bilder med mycket kort skärpedjup, välj 70-200L2,8

En recension som jag gillar :)
http://www.canonrumors.com/reviews/ef-70-300-f4-5-6l-is-review/

Kan bara instämma.....behöver man inte ljusstyrkan(eller mer tele) så är 70-300 L 4-5,6 IS klockren.
Kompakt,välbyggd,snabb AF,bra IS,hyfsat lätt och riktigt skarp för att vara en zoom i det omfånget.

Mest "bang for the buck" är utan tvekan Sigma EX 120-300/2,8 APO DG OS HSM...grymt mycket/bra objektiv för pengarna...enda nackdelen är storleken och vikten.

Och dålig närgräns....

Inte så svårt att leva med för det priset, men visst, 3.5m kan säkert störa några.

EDIT: Ett litet tillägg om någon undrar vad detta innebär i praktiken, ett barns huvud fyller sökaren i höjdled vid ladskapsorientering från närgränsen.

Får fundera över det där med klister under skorna.. :p men just för fasta gluggar ser det tufft ut då mångsidighet är nästan A och O. Men uppskattar förslaget, helst skulle man nog ha en sisådär 4-5 kameror med olika fasta gluggar hängande runt halsen.

Mycket lutar ju åt 70-300 L 4-5,6 IS, nackdelen är la om jag fattat rätt att denna har något sämre skärpa än dom övriga L objektiven i denna prisklass, men att den ger så mycket mer på övriga områden.

Canon EF 28-300 3.5-5.6L IS USM hade jag HELT missat, var sååå nära att beställa ett på en gång tills att jag såg prislappen, är ju mer eller mindre helt optimalt för mig. Och där faller la denna med tyvärr Canon EF 70-200 2.8L IS II USM då jag försökt sätta maxpris vid 20, men visst begagnat marknaden kanske kan erbjuda nåt när det är dags.

Har inte tagit så många bilder med 70-300 men det exemplaret jag lånade är skarpt och förtjänar helt klart den röda ringen. Den bakvända zoomen känns ovan men man vänjer sig säkert.

Jag köpte 70-200 2.8 IS II och tycker verkligen du ska gå upp 2000kr till och köpa detta.
Jag ÄLSKAR verkligen objektivet och kör det idag med 60D (Ska uppgadera till 5DmarkIII så fort den gått ner lite)

På din kamera blir det ju lite annorlunda då du inte får lika mycket tele.

Dock kanske en 1.4 extender kan hjälpa till lite på traven?

Canon EF 28-300 3.5-5.6L IS USM hade jag HELT missat, var sååå nära att beställa ett på en gång tills att jag såg prislappen, är ju mer eller mindre helt optimalt för mig. Och där faller la denna med tyvärr Canon EF 70-200 2.8L IS II USM då jag försökt sätta maxpris vid 20, men visst begagnat marknaden kanske kan erbjuda nåt när det är dags.

Glöm inte Canons cashback som ger 1800kr tillbaka på 70-200 2.8L IS II USM

http://www.canon.se/pengartillbaka/?WT.mc_id=142EFLens982Goo_010312&WT.srch=1

Blir 20190kr inkl. frakt efter cashbacken är dragen (från Fotokungen).

sant Canons cashback har jag ju inte räknat med. då sparar man ju några slantar. Men det är sista månaden för den va. Ska ta en koll, hade dock inte tänkt köpa förrens nästa månad men får se om det går o omfördela pengarna lite.. :p Men lutar väll nu åt 70-200 2.8L IS II USM eller70-300 L 4-5,6 IS , vilken ju också blir något billigare med cashbacken. Tack för råden/tipsen! Får se om man kan fösöka komma iväg och titta lite närmre på dom i veckan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar