joel olofsson
Aktiv medlem
Nikons 80-400 då? den ska väl vara hyfsad.
Vad vet ni om den?
Vad vet ni om den?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Då fins altså följande alternativ:
1. 300f4 med en 1,4x konverter
2. sigma 120-400
3 tokina 80-400
4. nikon 80-400
5. begangnat 70-200 med 2x konverter
Jag vill gärna ha synpunkter på alla objektiv jag nämt här. Vilken kombinaton e bäst?
Personligen skulle jag inte gått på en lösning med konverter för att nå 400mm.
Skärpan kan bli mer eller mindre påverkad, AF-hastigheten kommer bli påverkad (speciellt i 2x fallet).
300 4,0 af-s med konverter ger nog snabbare af än de andra alternativen. Bildkvaliten med 1,4 konverter blir också bra. Sen så får du ju ett macrotele plus en väldigt snabb 300 mm utan konverter. Räkna inte bort den än.då tänker vi bort den. de andra då?
300 4,0 af-s med konverter ger nog snabbare af än de andra alternativen. Bildkvaliten med 1,4 konverter blir också bra. Sen så får du ju ett macrotele plus en väldigt snabb 300 mm utan konverter. Räkna inte bort den än.
Tror på Nikons glugg med vr. Den har gott rykte rent optiskt, plus att den är väldigt välbyggd. Seg af dock. Men jag tror att seg af kan till viss del påverkas med manuell override, dvs att man hjälper af med nanuell grovfokusering och låter af sköta det sista.Nikons 80-400 mot Tokina 80-400 och sigma 120-400
Vilke vinner där?
Tror på Nikons glugg med vr. Den har gott rykte rent optiskt, plus att den är väldigt välbyggd. Seg af dock. Men jag tror att seg af kan till viss del påverkas med manuell override, dvs att man hjälper af med nanuell grovfokusering och låter af sköta det sista.
Stora tunga linspaket som skall förflyttas. Men den går väl också att ställa in för typ 5-10 m till oändligt och då är den rappareVad innebär egentligen definitionen seg? E den lika seg som kit-zoomen?
Stora tunga linspaket som skall förflyttas. Men den går väl också att ställa in för typ 5-10 m till oändligt och då är den rappare
Nej jag menar e fokusen lika seg på 80-400 som på kitzoomen?
Vet inte, men min gissning är att flr det anvöndningsområde kitzoomen har så är den snabbare än 80-400.
Det tror jag. Men den är nog krångligare för den har väl ingen M/A funktion som Nikons 80-400. Men visst går det. Förr tog man fågelbilder utan af. Mycket hänger på en själv. Alla de gluggar du funderar över är budgetalternativ som innebär kompromisser. Bäst prestanda får du med 300 4,0 af-s och konverter. Skarpt och förhållandevis snabbt.Jasså e den så långsam!?
Klarar tokina 80-400 att fotografera fåglar utan vr?
Nikons 80-400 mot Tokina 80-400 och sigma 120-400
Vilke vinner där?
Har sigma, tokina eller tamron något billigare alternativ (kanske med vr?) än nikons 300f4 som går att använda med konverter?