Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Då fins altså följande alternativ:
1. 300f4 med en 1,4x konverter
2. sigma 120-400
3 tokina 80-400
4. nikon 80-400
5. begangnat 70-200 med 2x konverter
Jag vill gärna ha synpunkter på alla objektiv jag nämt här. Vilken kombinaton e bäst?
 
Då fins altså följande alternativ:
1. 300f4 med en 1,4x konverter
2. sigma 120-400
3 tokina 80-400
4. nikon 80-400
5. begangnat 70-200 med 2x konverter
Jag vill gärna ha synpunkter på alla objektiv jag nämt här. Vilken kombinaton e bäst?

Personligen skulle jag inte gått på en lösning med konverter för att nå 400mm.
Skärpan kan bli mer eller mindre påverkad, AF-hastigheten kommer bli påverkad (speciellt i 2x fallet).
 
Nikons 80-400 mot Tokina 80-400 och sigma 120-400
Vilke vinner där?
Tror på Nikons glugg med vr. Den har gott rykte rent optiskt, plus att den är väldigt välbyggd. Seg af dock. Men jag tror att seg af kan till viss del påverkas med manuell override, dvs att man hjälper af med nanuell grovfokusering och låter af sköta det sista.
 
Jasså e den så långsam!?
Klarar tokina 80-400 att fotografera fåglar utan vr?
Det tror jag. Men den är nog krångligare för den har väl ingen M/A funktion som Nikons 80-400. Men visst går det. Förr tog man fågelbilder utan af. Mycket hänger på en själv. Alla de gluggar du funderar över är budgetalternativ som innebär kompromisser. Bäst prestanda får du med 300 4,0 af-s och konverter. Skarpt och förhållandevis snabbt.
 
Nikons 80-400 mot Tokina 80-400 och sigma 120-400
Vilke vinner där?

Baserat på MTF vid den mest intressanta brännvidden, 400mm, vinner Sigma 120-400 i skärpa och AF hastighet. Nikon två med d u bäst byggkvalitet men sämre skärpa vid 400mm och Tokina är en avlägsen trea som d u saknar bildstabilisering och j f med Sigma mycket långsammare AF. Tokinan är skarp fram till 200mm sedan går det utför, inte provat själv men alla testar är klingande överens. Detta inte sagt att Tokinan inte fungerar, men argumentet att köpa den skall vara att man får den väldigt billigt och inte har högre krav vid 300-400mm.
 
Det jag tycker att du ska fråga dig är vad du är ute efter. Är det lång brännvid, att kunna nå 400 mm? Ja då är det 300 + 1,4 teleförlängare som är det bästa (efter Canons 400 f/5,6) enligt mig. Är det att kunna zooma? Ja då är det någon av zoomarna. Att jämföra zoomar med stort omfång med ett fast teleobjektiv är inte riktigt rättvist. Vill du snabbt kunna byta till kortare brännvidd utan att byta objektiv så är det någon av zoomarna du ska ha. Jag har dock aldrig känt att jag haft för lång brännvidd när jag fotograferat fåglar…
 
JAG tror inte konverterlösningen är den bästa, min röst (eftersom TS vill fortsätta med Nikon) faller på sigma 120-400 (av de kombinationer TS nämnt).
 
Har sigma, tokina eller tamron något billigare alternativ (kanske med vr?) än nikons 300f4 som går att använda med konverter?

Nej, inte något fast objektiv som är bättre och definitivt inget med stabilisering. Sigma har en 100-300/4 som är nästan lika bra som det fasta på vissa sätt. Sedan finns ju Sigma 300/2,8 och 500/4,5 men de är långt över din budget plus att de saknar stabilisering.

Jag tror för övrigt tvärt emot att konverterlösningen med 300/4 + 1,4X är överlägsen de andra lösningarna med zoomar utom just för zoomningen då. Skärpemässigt kan jag knappt avgöra om en bild är tagen med eller utan konvertern. Dessutom kan man ju sätta på konverters till 510 och 600 mm och även om AF i princip självdör då så går det iallafall att få helt OK bilder, det kan man ju inte säga om zoomarna.
 
Om det är 400mm som är det du är ute efter primärt är nog ett byte till Canon och 400/5.6 det bästa tips du kan få. Om du ändå ska byta kamerahus dvs.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.