Erik Schalin
Aktiv medlem
Nä men kanske det smartaste för framtida behov och mest ekonomiskt.Nu verkar ju TS använda Nikon så då kanske inte canon 400 5.6 är det enklaste valet?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nä men kanske det smartaste för framtida behov och mest ekonomiskt.Nu verkar ju TS använda Nikon så då kanske inte canon 400 5.6 är det enklaste valet?
Eller så sväljer du stoltheten och konverterar 70-200 med förlängare är jag spontant skeptisk till om det är 400 mm du är ute efter, telezoomar brukar inte vara skarpast i teleläget. Nu har jag ju själv Canon, så jag vet inte hur Nikons autofokus fungerar, men en 2x-förlängare stjäl ju två bländarsteg, vilket inte brukar vara bra för autofokusen.
Annars kan du ju alltid köpa ett Canonobjektiv och en adapter…
/Jonas
Nej, det går inte att få oändlighetsfokus med Nikkorobjektiv på Canonkameror p g a att Nikon har längre registeravstånd än Canon.
du menar förstås tvärt om..
Om du funderar på att satsa lite mer seriöst på fågelfotografering, och ändå håller på att uppgradera all utrustning, har du funderat på att gå över till Canon? De har trots allt ett större utbud av teleobjektiv.
Japp den gluggen är riktigt bra. Bara vr som saknas. Skulle vara perfekt med vr på den, med tanke på de förhållandevis nätta formatet.
kan man sätta på en 1,4x konv på den med bra resultat?
Funkar utmärkt. Det är ju en fast optik med bra skärpeegenskaper. Dessutom som bonus har du en närgräns på 1,45 m och med konverter blir det ett väldigt bra macrotele.
Som jag ser det finns följande alternativ:
1. Nikon 300f/4 med en 1,4 konv (klarar man sig utan vr på 420mm och 5,6?)
2. Tokina 80-400
3. Sigma 120-400
4. Gå över till Canon och skaffa en 60D m 400f/5,6
5 Något annat (som vad då?)
Nja... Det känns lite långt borta
Jadå, men det krävs gott om ljus eller ett stabilt stativ! Men visst, det är inte snack om att det objektivet skulle vara dubbelt så bra med VR...1. Nikon 300f/4 med en 1,4 konv (klarar man sig utan vr på 420mm och 5,6?)
Jadå, men det krävs gott om ljus eller ett stabilt stativ! Men visst, det är inte snack om att det objektivet skulle vara dubbelt så bra med VR...
Ett annat alternativ är att fota utan konverter när det blir sämre ljus och beskära istället, då vinner man ju ett bländarsteg och det man vinner i skakningsoskärpa kompenserar för det man tappar när man beskär. Dessutom förlorar man en del i AF-hastighet med konverter, det är nästan det jag tycker sämst om med konvertern.
Men hur som helst, ett rejält stativ är nästan ett grundkrav när man har ett sånt här objektiv. Även om det ofta går att handhålla får man ytterligare en dimension i det hela med ett bra stativ. Har du något stativ nu?