Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Eller så sväljer du stoltheten och konverterar ;) 70-200 med förlängare är jag spontant skeptisk till om det är 400 mm du är ute efter, telezoomar brukar inte vara skarpast i teleläget. Nu har jag ju själv Canon, så jag vet inte hur Nikons autofokus fungerar, men en 2x-förlängare stjäl ju två bländarsteg, vilket inte brukar vara bra för autofokusen.

Annars kan du ju alltid köpa ett Canonobjektiv och en adapter… ;)

/Jonas

Nej, det går inte att få oändlighetsfokus med Nikkorobjektiv på Canonkameror p g a att Nikon har längre registeravstånd än Canon.

Däremot finns ju möjligheten att byta till Canon om fågelfoto på en tajtare budget är avgörande. Ett beg 40D hus för max 3000:- är i så fall att överväga.

Det där med Canonobjektiv och adapter var inte helt seriöst menat. Då fungerar det bättre åt andra hållet med adapter.

om vi börjar från början igen... Tokina 80-400 (ller kanske rent av nikons???) E de en bra glugg?
Har sigma eller tamron några prisvärda alternativ?

Om du funderar på att satsa lite mer seriöst på fågelfotografering, och ändå håller på att uppgradera all utrustning, har du funderat på att gå över till Canon? De har trots allt ett större utbud av teleobjektiv.

Kan någon förklara varför Canons tele objektiv är så förbaskat dyra om man jämför mot Nikon..???

Cyberphoto. 2012-02-24

Canon EF 70-200/2,8L IS II USM 19 490
Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR II 17 990.-

Canon EF 300/2,8 L IS II USM 66 890:-
Nikon AF-S 300/2,8G IF-ED VR II 44 890:-

Canon EF 400/2,8 L IS II USM 105 590:-
Nikon AF-S 400/2,8G ED VR 78 700:-

Canon EF 500/4L IS II USM 95 890:-
Nikon AF-S 500/4,0 ED VR 69 990:-

Canon EF 600/4L IS II USM 122 990:-
Nikon AF-S 600/4,0G IF ED VR 82 990:-

Och till trådskaparen så skulle vag rekommendera Nikon AF-S 300/4D IF-ED
som är en helt underbar glugg. med underbar skärpa.

Exempel.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2580711&target=_blank

Japp den gluggen är riktigt bra. Bara vr som saknas. Skulle vara perfekt med vr på den, med tanke på de förhållandevis nätta formatet.

Som jag ser det finns följande alternativ:
1. Nikon 300f/4 med en 1,4 konv (klarar man sig utan vr på 420mm och 5,6?)
2. Tokina 80-400
3. Sigma 120-400
4. Gå över till Canon och skaffa en 60D m 400f/5,6
5 Något annat (som vad då?)

Klara sig är en definitionsfråga, det har tagits bra bilder med långa teleobjektiv även innan bildstabilisering dök upp. Men det är klart, det ger ju några steg extra utrymme när ljuset är dåligt. Dock ska det ju sägas att Canons 400 f/5,6 också saknar bildstabilisering.

Jag känner inte till de zoomar du nämner, men är spontant skeptisk till zoomar med väldigt stort omfång. Känns som att de kompromissar alldeles för mycket. Även om Canon har ett par stora zoomar (28-300 och 100-400) som sägs vara bra, men de kostar å andra sidan en hel del.

Nja... Det känns lite långt borta

Är visserligen Nikonist men har tidigare haft gedigen Canon-utrustning. Tycker nästan du skall överväga att gå över till Canon och satsa på deras 400 5,6. den är både skarp, välbyggd o framför allt snabb i af. En riktig juvel för de som inte vill punga ut med allt de äger o har. Har själv haft en sådan och tyckte den var väldigt imponerande. Vissa Canon-hus fixar att mäta af med bl 8 med mittpunkten. Troligen de dyrare husen men det ger ju framtida möjligheter till konverter. Tror bara det är nya Nikon D4 som på fiendesidan kan matcha det.

1. Nikon 300f/4 med en 1,4 konv (klarar man sig utan vr på 420mm och 5,6?)
Jadå, men det krävs gott om ljus eller ett stabilt stativ! Men visst, det är inte snack om att det objektivet skulle vara dubbelt så bra med VR...

Ett annat alternativ är att fota utan konverter när det blir sämre ljus och beskära istället, då vinner man ju ett bländarsteg och det man vinner i skakningsoskärpa kompenserar för det man tappar när man beskär. Dessutom förlorar man en del i AF-hastighet med konverter, det är nästan det jag tycker sämst om med konvertern.

Men hur som helst, ett rejält stativ är nästan ett grundkrav när man har ett sånt här objektiv. Även om det ofta går att handhålla får man ytterligare en dimension i det hela med ett bra stativ. Har du något stativ nu?

Jadå, men det krävs gott om ljus eller ett stabilt stativ! Men visst, det är inte snack om att det objektivet skulle vara dubbelt så bra med VR...

Ett annat alternativ är att fota utan konverter när det blir sämre ljus och beskära istället, då vinner man ju ett bländarsteg och det man vinner i skakningsoskärpa kompenserar för det man tappar när man beskär. Dessutom förlorar man en del i AF-hastighet med konverter, det är nästan det jag tycker sämst om med konvertern.

Men hur som helst, ett rejält stativ är nästan ett grundkrav när man har ett sånt här objektiv. Även om det ofta går att handhålla får man ytterligare en dimension i det hela med ett bra stativ. Har du något stativ nu?

Ett gammalt dåligt alluminium stativ men jag ska köpa ett nytt i vilketfall

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar