Annons

Teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Macbook

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har köpt min första systemkamera för kanske 3 veckor sedan. Har nu sittit och kollat på en foto kurs. Dem skulle fotografera en springande person och få en frusen bild på den som springer. När jag gick ut och testade och ställde in inställningarna på 1/500 så blev bilden bara svart. Är det så att man ska ha ett teleobjektiv, Kan få upp det till 1/30 men det blir inte bra.

Om det nu är så att man behöver et tele-objektiv vad borde jag köpa? Eller borde jag ens köpa ett nu?
 
Ifall du kör manuellt måste du justera bländaren med (objektivets öppning som bestämmer hur mycket ljus som kommer in på sensorn. Jag skulle rekommendera att du kör på "S" programmet, då justerar du slutartiden och kameran fixar resten.
 
Ifall du kör manuellt måste du justera bländaren med (objektivets öppning som bestämmer hur mycket ljus som kommer in på sensorn. Jag skulle rekommendera att du kör på "S" programmet, då justerar du slutartiden och kameran fixar resten.

Bilderna jag får blir väldigt mörka, Tar bilderna i ett ljust rum. Lite skilnad i 'S' Läget körde i 'm' läget innan. Tack för tipset!!
 
Jag tror att Du måste läsa manualen en gång till - och sedan någon grundläggande enkel fotobok som reder ut följande begrepp åt Dig

• ISO
• Bländare
• Exponeringstid
• EV

och hur de samverkar för att få till tillräckligt mycket ljus för att Du få en användbar bild.

Detta kallas för att "kunna fotografera" - annars är Du hänvisad till att "ta kort", dvs. köra på Auto, och det är synd när Du har resurserna i Din hand. Lär Dig hur den fungerar. Det finns inga genvägar om Du vill lämna Auto.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.