Annons

Teleobjektiv till pentax k10d

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas.Magnusson

Aktiv medlem
Har mer eller mindre bestämt mig för att köpa en Pentax K10D om testerna inte avslöjar något katastrofalt, vilket jag inte tror. Jag har inga prylar alls idag men vill ha flera olika grejer till på en gång. Bland annat en normalzoom, är lite osäker på vilket objektiv jag ska köpa, funderar på den lite dyrare kitgluggen, men såg att sigma hade en lite ljusstarkare glugg i ungefär samma zoomomfång. Vad jag är mer osäker på är dock vilken telezoom jag ska köpa. Det får ju inte bli för jäkla dyr men jag skulle vilja ha en med lite mer räckvidd än 200, samtidigt vore det bra om det inte blev för stort språng mellan normalzoomen och telezoomen... Någon som har några förlag på objektiv?

Är även intresserad av en hygglig blixt, men där antar jag att utbudet är lite mer överskådligt.
 
Bra zoomar

Om du vill ha en telezoom så rekommenderar jag Pentax SMC-FA 80-320 4,5/5,6.Den är inte så ljusstark men är grymt bra.Den har utgått ur sortimentet nyligen men om du har tur har någon handlare nå't ex kvar,eller om du hittar den begagnad.Nypriset var under 2000kr så den är verkligen prisvärd.Annars har du Pentax nya 50-200 zoom som på Samsungs kameror heter Schneider-Kreuznach.Den fick supebra test i Popular photograpy.Bästa kitzoomen de testat.Den utklassade både Canon & Nikon.
Jag tycker du skall hålla dig till originaloptik.Bra pirater i all ära men färgåtergivning och detaljupplösning har alltid varit Pentax styrka.Det medför tyvärr att MTF-värdet,som bara mäter kontrast i idealiskt förhållande,blir lägre och inte märks i svenska tester framförallt.
Hoppas att jag varit till någon hjälp.

Thomas
 
Blixtalternativen är väl främst AF 540 FGZ och AF 360 FGZ. Sigmas DG 500 Super kan man väl tro kommer att fungera med K10D, om inte i direkt så i alla fall inom en snar framtid.
 
Tamron 70-300 f/4-5.6 LD är en klassiker och har ett sanslöst lågt pris, men Pentax egen DA 50-200 f/4-5.6 är optiskt bättre. Pentax släpper en ny 70-300 nästa år, men det hjälper iofs inte dig idag...

200 på APS-C motsvarar 300 på 35mm formatet, och det räcker en bra bit tycker jag...

Hälsar
R
 
Andreas.Magnusson skrev:
Har mer eller mindre bestämt mig för att köpa en Pentax K10D om testerna inte avslöjar något katastrofalt, vilket jag inte tror. Jag har inga prylar alls idag men vill ha flera olika grejer till på en gång. Bland annat en normalzoom, är lite osäker på vilket objektiv jag ska köpa, funderar på den lite dyrare kitgluggen, men såg att sigma hade en lite ljusstarkare glugg i ungefär samma zoomomfång. Vad jag är mer osäker på är dock vilken telezoom jag ska köpa. Det får ju inte bli för jäkla dyr men jag skulle vilja ha en med lite mer räckvidd än 200, samtidigt vore det bra om det inte blev för stort språng mellan normalzoomen och telezoomen... Någon som har några förlag på objektiv?.......

Min rekomendation är ett makro på 70-105mm som har ljusstyrka, makro och skärpa. Ett suveränt komplement uppåt är tex Pentax FA* 200 f2,8 för 13400kr......eller den billigare Tamron 70-300 (utan kamerans klass). Den kommande DA* 60-250 f4 för ?kr, gissar den hammnar under 10.000kr och ett bra komplement till normalzoomen.
Allmänt sett är en vidvinkel, normal(35:a eller zoom), makro 100, 200mm och ett ev 400mm objektiv en bra kombination.
 
Pentax SMC-FA 80-320 4,5/5,6 är en helt OK zoom för det priset. Den är bäast 80-200 och lite mjuk ut till 300:a. Bländar man ner så fungerar det dock bättre. Jag har några bra dior tagna på bländare 8 och 320mm som gett bra resultat.

I övrigt finns det bara ett teleobjektiv jag kan rekommendera och det är Pemtax FA(F) 300/4.5. som är
ett kompakt, smidigt och superskarpt teleobjektiv. Det är skarpt redan på bländare 4.5 och har mycket bra motljusegenskaper och bokeh med.

Tyvärr saknar FA versionen stativfäste och bra manuell fokus, den är precis men känns för lätt.
 
Vilket objektiv är att föredra av:
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Pentax och
Pentax SMC-FA 80-320 4,5/5,6

Ser att sigma fått rätt bra kritik på cyberphoto och det verkar som om pentax inte tillverkar 80-320 objektivet längre?
 
Jamas skrev:

I övrigt finns det bara ett teleobjektiv jag kan rekommendera och det är Pemtax FA(F) 300/4.5. som är
ett kompakt, smidigt och superskarpt teleobjektiv. Det är skarpt redan på bländare 4.5 och har mycket bra motljusegenskaper och bokeh med.

Tyvärr saknar FA versionen stativfäste och bra manuell fokus, den är precis men känns för lätt.

Var finns detta objektiv, jag kan inte se det i Pentax nuvarande sortiment?
 
Om den har utgått, hur gammal är den då? Är den gjord för analoga eller digitala kameror?

Vill gärna ha ett objektiv någonstans mellan 70-300 till pentax k10 som helst inte kostar mer än 4000:-
Får köpa ett värre objektiv vid senare tillfälle, men budgeten är ju dessvärre begränsad.
 
Den verkar ha utgått nyligen. Likasom alla längre teleobjektiv i deras FA-serie.
Objektivet är gjort för 35mm men fungerar klockrent på min Ist DL med. Ypperlig bildkvalité.
 
Andreas.Magnusson skrev:
Om den har utgått, hur gammal är den då? Är den gjord för analoga eller digitala kameror?

Ursprungligen gjord för analoga kameror, men funkar på digitala.

Ett viktigt skäl till att Pentax har lagt ner stora delar av FA serien av objektiv, är att de ej får säljas i EU pga av EU's miljödirektiv om "non-lead" i produkterna. (Detta har bl a drabbat Apple med iSight kameran m m). Nya DA och DA* serien är anpassad efter EU's miljökrav gällande material i elektroniska komponenter och produkter.

Hälsar
R
 
Andreas.Magnusson skrev:
Vilket objektiv är att föredra av:
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Pentax och
Pentax SMC-FA 80-320 4,5/5,6
Ser att sigma fått rätt bra kritik på cyberphoto och det verkar som om pentax inte tillverkar 80-320 objektivet längre?
Sigman.
Tamron 70-300 verkar populär, så kolla upp den.
Av budgetzoomarna finns oxå fina Pentax DA50-200.
 
Roland, du har inte möjligen sett detta objektiv på hyllan någonstans?

Detta med långt tele är mitt stora bekymmer, eftersom jag inte vet när det nya 300-mm kommer ut på marknade. Det verkar ju också vara osäkerhet kring om det är vädertätat eller ej..... :eek:(

Det är ju inte mycket lönt med ett vädertätat hus K10d om inte objektivet är tätat.

Fasen, jag VILL ju ha K10d men objektivfrågan verkar tvinga mig till något jag egentligen redan valt bort... Canon och deras L-objektiv 300/f4 IS USM! Finns det inte bly även i dessa objektiv?

Roland Mabo skrev:
Ursprungligen gjord för analoga kameror, men funkar på digitala.

Ett viktigt skäl till att Pentax har lagt ner stora delar av FA serien av objektiv, är att de ej får säljas i EU pga av EU's miljödirektiv om "non-lead" i produkterna. (Detta har bl a drabbat Apple med iSight kameran m m). Nya DA och DA* serien är anpassad efter EU's miljökrav gällande material i elektroniska komponenter och produkter.

Hälsar
R
 
falke skrev:
Har du några tips på var man kan hitta den begagnad? Vad betalade du och vad kan den tänkas ligga på begagnad? Sorry för alla frågor... ;o)
Om den nya DA300 vet jag inget om, se:
http://www.digital.pentax.co.jp/en/lens/roadmap.pdf
Pentax F/FA300 f4,5 varav F varianten är lite bättre bla stativfäste, kanske kan gå på 5000kr, lättast att hitta den är nog på Ebay, men där kan nog en så popis tele bli dyr.
Pentax FA200 fa2,8 kanske går att köpa på BH photo
http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...&ci=8458&ac=&Submit.x=18&Submit.y=5&Submit=Go
för 900$ + moms och tull...
Å andra sidan har den ljusstyrka som räcker för en 1,4X konverter =280mm med ca bländare 4 eller
PentaxF AF1,7 konverter(bra) =340mm och bl.4,5 med autofokus.
FA200 f2,8eller A200 f2,8(har för mig den är bra) kanske också går att hitta beganade och glöm inte Sigma, Tamron och Tokina beganade 300mm.
 
Ebay

Kikade lite på Ebay-England och hittade denna Sigma 500mm med bländare? kanske 5,6, och inga omdömmen om säljaren. Just nu 5,5£ och slutdatum i morron kväll.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.