Annons

Teleobjektiv till Nikon D40 för "nybörjare"

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna-Maria Håkansson

Avslutat medlemskap
Hej på er!

Jag skulle bli så glad för lite tips gällande köp av teleobjektiv.

Jag har precis köpt min första digitala systemkamera. Det blev en Nikon D40.

Nu är jag på jakt efter ett bra prisvärt teleobjektiv. Jag har en budget på ca 2000:- går det att hitta ett hyfsat tele för det?
Kanske ett begagnat i gott skick som passar en amatör.

Hur vet man om man har "motor" som alla pratar om? För det måste ju passa just min kamera.
Vad ska man tänka på vid köp?

Har hört talas om Tamaron. Vad tror ni om det?

Kom jätte gärna med tips!

/Amatör i objektiv-djungeln
 
2000 ger inte mycket för pengarna.

Men när det gäller Nikon så har optiken ordet AF-S om det är en motor i.
Sigma heter HSM, Tamron vet jag inte.

En bra hemsida för syftet att leta optik är Scandinavian Photos. Välj optik Nikon och telezoom så ser du vad som finns.
 
till din budget skulle jag förslå ett Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=162278
går säkert att få tag på under 2000 beg
till en D40 ska du ha AF-S objektiv om du köper nikon
det innebär att det finns inbyggd focus motor i objektivet
sigmas heter hsm
och tamron inget speciellt man måste hålla reda på om det är tillräckligt nytt för att ha det. så om du köper beg tamron måste du tänka på det. Jag skulle i alla fall rekommendera nikon 55-200 vr i första hand.
 
Grattis till kameran, Anna-Maria!

Din kamera har ingen inbygd autofokusmotor så vill du ha det får du köpa objektiv med inbyggd fokusmotor (AF-S, AF-I). Är en Canon användare själv så jag är inte riktigt insatt men tror att rätt många Nikons egna objektiv har inbyggd fokusmotor. Förut var det så att tredjeparttillverkare (Sigma, Tamron & Tokina) inte hade så många objektiv med fokusmotor men jag antar att det ser annorlunda ut idag. Kan vara värt att kolla upp dock.

I övrigt är det väl att se till vilka användningsområden du kommer att ha för ditt framtida objektiv. (Fasta) teleobjektiv finns mig veterligen inte för Nikon i den priskategorin du tänkt dig. Däremot finns det en uppsjö av superzoomar (ca 18-200) vilket kan vara bra om du inte fick någon lins då du köpte kameran, eller en telezoom (ca 70-200) om du behöver mer "räckvidd" än standardobjektivet som brukar följa med.

Kan vara värt att kolla andrahandsmarknaden, annars tror jag Tamron AF 18-200/3,5-6,3 XR Di II kan vara ett bra objektiv för den peng du tänkt dig.
 
Bländare 6,3... Inget jag vill ha. Det blir ju natta i sökaren.

Eftersom budgeten är 2000 så då får man kanske göra vissa avkall, visst finns det ljusstarkare gluggar men då överskrider man budget flera gånger om. Dessutom, skulle 6,3 vara "natta"? ;) Måhända om du fotar i väldigt dunkla inomhusmiljöer...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.