Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teleobjektiv till EOS 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

akahumlan

Ny medlem
Hallå
Jag åker om två veckor iväg på en Jorden Runt-resa med några polare.
Fick igår hem min EOS 1000D som jag tänkte fota med under resan, men funderar på om det inte vore bra med ett teleobjektiv också.
Budgeten är låg då risken att sakerna går sönder är stor, så max 2000 för ett skapligt objektiv är ungefär vad jag letar efter.

Har aldrig fotat seriöst så jag känner att lite hjälp från er med koll vore kanonsnällt.
Tror ni att det behövs ett tele, eller bör jag satsa på ett sånt "superzoom" som går från typ 18 till 200 (Underlättar på sätt och vis då jag inte behöver byta objektiv alls)?
Har inget emot att köpa begagnat bara det fungerar.

Hur är det sen med teleobjektiv om man inte har stativ? Då mitt liv de kommande halvåret kommer att bestå av en ryggsäck så är ett stativ det sista jag släpar runt på. Tror ni att kravet på bra ljus/korta slutartider kommer att bli ett stort problem?

Allmänna tips för fotografering på resande fot mottages även varmt.

Johan

Förutom priset du anger (max 2.000:- ) så har jag aldrig hört en så perfekt beskrivning av en Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS. ;) Den kostar lite mer, 2.875:- i skrivande stund på Cyberphoto ( http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123621) men jag tror du kommer bli grymt nöjd med denna linsen. Med hjälp av IS så blir du lite mindre beroende av ett stativ än om du väljer ett tele utan IS. Optiskt presterar linsen otroligt bra för prislappen, att det är ett modernt objektiv är ju ännu ett plus.

I övrigt kan jag rekommendera att alltid ha minst 2 batterier med dig (ett i kameran och ett extra laddat) samt tillräckligt med minneskort.

Ha kul! :)

Håller med föregående till fullo.
EF-S 55-250/4-5,6 IS USM är nog rätt val för dig.
Betydligt bättre än de billiga 70-300 från sigma och tamron.
Du får stabilisering vilket gör att du kan fota i ganska dåligt ljus.

Max 2000kr skriver du. Jag tror dom brukar ligga kring 2000-2200 begagnade.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto