Annons

Teleobjektiv till Canon 70d

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias116

Ny medlem
Hej!

Jag har en Canon 70d och vill fota framför allt handboll då min dotter spelar just handboll.
Behöver tips på något teleobjektiv som fungerar för foto i inomhusmiljö och en ganska snabb sport.
Budget 7-10.000:-

Jag har fotograferat en del innebandy. Tyckte det lyfte när jag skaffade ett EF85/1.8 som jag använde på en crop-kamera (7d i mitt fall). Zoom har för och nackdelar i de snabba situationer som uppstår. Idag använder jag 70-200/2.8 på fullformat, men är inte lika ofta i hallen.

Jag hejar på i 70-200/2.8 kören. Det är vad jag använder till de olika arter av fotboll som spelas i idrottshall. Visserligen kör jag med större sensor än 70D, men jag använde samma objektiv även då jag hade 7D som huvudkamera.
Valet av brännvidd är personligt. Jag gillar snäva utsnitt. Tajt komposition. Andra vill ha mer luft, och fler spelare inom ramen.
Här är exempel på bilder med det objektivet på 7D. För varje bild finns info om aktuell vald brännvidd.

Kollade runt lite vad som finns på marknaden. Som jag skrev innan så är ju 70-200 ett klassiskt omfång. Men funderade på om man vill ha lite vidare utsnitt, zoom och hög ljusstyrka lite mer anpassat för aps-format. Hittade den här, lite över budget och inte riktigt lika långt på tele sidan…

Satt på en APS-C motsvarar det en 80-160. Sitter man nära planen är även en 70-200 för lång i korta änden när folk kommer nära. Jag brukar ha två kameror vid sådana tillfällen, en med 70-200 och en med en 24-105 eller liknande. På fullformat, då.

Jag kör ibland en liknande uppsättning. Men hinner ju för sjutton inte byta kamera när de kommer springande och plötsligt är för nära. Så just det har jag gett upp. Leker ibland med vidvinkelkameran stående på golvet, snett uppåtlutad. Och fjärrstyrning av avtrycket. Då kan jag bränna av en serie när de springer förbi just där jag sitter.
Ibland blir det ok.
Iland får kameran en snyting.
(16 mm. APS-H)
2024-11-27_07-21-57.jpg2024-11-27_07-23-06.jpg2024-11-27_07-23-14.jpg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar