Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teleobjektiv och D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

teinvall

Medlem
Ska köpa teleobjektiv och kan inte bestämma miig om jag ska ha Nikon eller Sigma.

Objektiven jag väljer mellan är Sigma 70-200 eller Nikon 80-200 AF-D tvårings varianten som fortfarande tillverkas. Objektiven ligger i samma prisklass, samma vikt o ungefär samma längd. Sigmat har bättre närgräns men det finns ju bättre objektiv till närbildsfoto en dessa två så den biten spelar ingen roll.

Det jag har funderat över och som jag inte kan hitta några trådar om är hur autofokusen fungerar. Sigmat har inbyggd motor precis som Nikons AF-S (tyngre och dyrare än AF-D) medan AF-D objektivet använder husets af-motor. Arbetar objektivet långsammare på D70s jämfört med om jag haft en D200?

Nästa fråga är hur det blir med en telekonverter. Har jag förstått övriga trådar rätt att alla funktioner bibehålls om jag kör med Kenko eller Soligors konverters eftersom Nikons bara fungerar med AF-S?

Tacksam för svar
 
Vad sägs om att köpa ett begagnat AFS80-200/2,8D.
Då fungerar Nikons telekonverter och autofokusen är än snabbare än Sigmas HSM. Se bara till att objektivet har stativfästet kvar.
/Erik
 
Problemet är att jag hittar bara begagnade 80-200 med skjutzoom. Har inte sett något 80-200 afs. Annars är de nog de bästa alternativet.
 
Tänk på att 80-200/f2.8 inte fungerar optimalt på D70, det står om det i din manual också, jag tror att kameran inte kan fokusera på närgränsen vid 200mm (rätta mig om jag har fel).

Inget jätteproblem, men så du inte åker på en oväntad överraskning.

/kent.
 
Det här med fokuseringen vid närgränsen, gäller det bara vid autofokus elelr jag kan inte få fokus vid manuell fokusering heller?

Är det någon som kör detta objektivet på sin D70s? Hur är det med drivningen av autofokusen är den seg? Vinner man mycket på att ha AF-S eller det är inget man märker som nybörjare?
 
citerar: "Om objektivet 80-200 f2.8S zoomas in med fokuseringen inställd på kortaste läget, kan det hända att bilden i sökaren inte är i fokus trots att i fokus indikatorn visas. Fokusera manuellt..."

Vafan innebär det ovanstående?

1. Att jag fokuserar på ett objekt på närgränsen vid 80mm och sedan zoomar in till 200mm, kameran ibland lyckas inte justera fokus. Antar att 80-200 inte är konstruerad så att fokus behålls även om man börjar leka med zoomringen.

2. Att kameran ibland inte lyckas hitta fokus på närgränsen vid 200mm, oavsett fokus-linsernas utgångsläge (mellan närgräns och oändligt) då den ska börja leta efter fokus.

Gäller detta bara vid 200mm, eller redan vid typ 180? Annars kan man bara modifiera gluggen så att den enbart går till 180.
 
Hej!

Jag kör en AF-S 80-200/2.8 som ofta hamnar på min D70. Ett underbart objektiv -- och det gäller tydligen alla generationerna av 80-200, det har väl funnits två versioner bara av skjutzoomen (oklar över skillnaden mellan dem), plus den AF-versionen som fortfarande säljs ny och så AF-S-versionen som de lade ner när 70-200 VR dök upp.

Skillnaden i fokuseringshastighet och -precision mellan de tvåringsversionerna (AF och AF-S) ska vara minimal enligt de som kört bägge. Skjutzoomsversionerna fokuserar lite långsammare, men är i gengäld enklare att fokusera manuellt. En kompis fotar mycket sport med sin skjutzoom på en D200 och det fungerar utmärkt.

Enda orsaken att jag skaffade AF-S-versionen (och inte vanliga AF-versionen) var möjligheten att kunna köra det med TC-17 eller TC-20. Jag köpte min begagnad, eller rättare sagt, mycket begagnad. Men glasen är fina och den tar härliga bilder trots att den uppenbarligen haft ett hårt liv.

Problemet med närgräns på 200 mm hade jag aldrig hört talas om och jag har ärligt talat aldrig noterat det i praktiken heller -- och jag fotar ofta på nära håll.

Ett tips: 80-200 med mellanringar är ett ruggigt trevlig makroobjektiv, bra ljusstyrka och zoomen gör det mycket enklare när man kravlar runt på marken ... :)
 
Enligt manualen så verkar de här med närgräns o fokus gälla afs versionen.

Hur mycket bättre är Nikons konvertrar jämfört med Kenko t.ex? Spelar de någon större roll?

De lär nog bli en 80-200 afd hur som helst. AF-hastigheten borde nog räcka till min inte allt för vana kamerahantering.
 
teinvall skrev:
Enligt manualen så verkar de här med närgräns o fokus gälla afs versionen.

Ok, jag får helt enkelt testa någon gång :)

Hur mycket bättre är Nikons konvertrar jämfört med Kenko t.ex? Spelar de någon större roll?

TC-14E har ett grundmurat rykte att vara fantastiskt bra, däremot har jag fått en känsla av att skillnaden mellan de nya Kenko Pro och TC-20E inte är så speciellt stor.

I mitt fall handlade det om att jag redan hade TC-17E. Nu häromdagen kompletterade jag dessutom med en begagnad TC-20E :)

De lär nog bli en 80-200 afd hur som helst. AF-hastigheten borde nog räcka till min inte allt för vana kamerahantering.

Skillnaden i fokushastighet mellan AF-D och AF-S lär som sagt vara helt försumbar (jag läste många inlägg på bland annat Dpreview om de här gluggarna innan jag skaffade min). Sedan är AF-S faktiskt tystare, men det är väl bara om du ska smyga på extremt blyga fåglar det betyder något. Så behöver du inte AF-S för just telekonvertrarna så är AF-D optiskt lika bra och ofta lite billigare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.