Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telekonverter Olympus systemkamera

Ruam

Medlem
Intresserad av en konverter till min E-1:a. Den enda jag hittat är Olympus original EC-14, 1,4x. Finns det alternativ? (pirat). Originalet är ju en dyr rackare, cirkus 4 500 kr. /Tomas
 
Vad jag vet finns det ingen annan.
Vet inte dealen mellan Sigma & Olympus men nog borde det finnas utrymme för en konkurrerande produkt med tanke på priset.
Bildkvalitén lär dock inte vara något man kan klaga på!

Kommer också en 2x från Oly "snart" men den innebär ännu fler kompromisser.
 
Sigma?

Tack för ett snabbt svar. Ska följa upp spåret med Sigma, dom gör ju fina gluggar och håller bra pris. /Tomas
 
Alltså, varken Sigma eller nån annan förutom Olympus har konverter till 4/3.

Men hittar du nån så skulle jag bli glatt överraskad :)
 
EC-14 - vilka är alternativen?

Telekonvertern är populär att använda till 50mm/F2 för att få till ett lämpligare porträtt-tele på 70mm/F2.8.

Mest förknippar man nog bruket av extendern tillsammans med teleobjektiven, där man i dagsläget som max kan få till ett 425mm/F4.0. EC-14 fungerar bäst på de ljusstarkare zoomarna och de fasta brännvidderna.

Själv brukar jag ta med EC-14 tillsammans med turistgluggen ZD 11-22mm/F2.8-3.5 för att få lite längre brännvidd vid behov, ~30mm/F5. Det är ett mini-kit som funkar bra ibland.

Mijöskyddad är den också, så en regnskur är inget att oroa sig för heller.

Men visst, den kostar en slant. Det kan den dock vara värd, om alternativet är att behöva släpa på ytterligare ett obektiv.
 
Frågan jag ställer mig är om EC-20 kommer vara något att ha för icke-f/2.0-gluggar. Den snor ju två bländarsteg p g a konstruktionen och bildkvalitén kan nog inte riktigt nå upp till EC-14.
50-200mm/2.8-3.5 skulle t ex bli 100-400mm/5.6-7.
Undrar hur bra AF blir på så små bländare.
 

Bilagor

  • ec-20__tcon_xlolympus_.jpg
    ec-20__tcon_xlolympus_.jpg
    7.2 KB · Visningar: 318
8x zoomomfång med EC-20

henq skrev:
50-200mm/2.8-3.5 skulle t ex bli 100-400mm/5.6-7.
Jag förväntar mig att EC-20 optiskt sett är användbar med full bländaröppning på 4x telezoomen. Hur det blir med AF låter jag vara osagt, men Olympus antyder att AF-känsligheten i E-P1 är förbättrad, så den om någon, bör ha de bästa förutsättningarna till denna kombination.

Om det funkar, så blir det ju en mycket attraktiv kombination, med 8x zoomomfång.
 
Tjenare,

En gammal tråd som ploppar upp :)

Skulle ec-14 passa till tex sigma ex 135/400 4.5-5.6?
Skulle det vara en användbar kombination? Eller blir de två bländarstegen ec-14 tar för mycket?
 
ec-14 stjäl 1 bländarsteg medans ec-20 norpar 2.
Jag tror inte att du kommer att få tillfredställande resultat med någon av dem på din sigma. Det blir omöjligt att stadga utan et stativ som kostar med än objektivet och du blir ändå tvungen att blända ner för att få något så när skarpt och då börjar diffraktionen att slå in.
 
Framför allt så måste den vara skarp vidöppen, så du verligen kan dra nytta av den öppningen. 50-200 är 3.5 vidöppen och knivskarp även med ec-14, sigman är inte skarp förren vid 7.1-8, och att då förlora ytterligare ett steg är nog inte vad man vill.

Vid vilka lägen behöver du 400mm + 1.4?
 
EC-14 test med AF på E-300

Jag provade just EC-14 på E-300'an med kit-gluggen 14-45mm/F3.5-5.6. Det motsvarar 20-63mm/4.9-7.9. Jag har nyligen uppdaterat E-300 med senaste f/w till v1.5. Hur som helst, om det inte är för mörkt, så fungerar autofokus vid f/7.9 förvånansvärt bra på gamla E-300'an.

EC-14 är en mycket bra konverter, men som fiolmattias är inne på, resultatet blir bättre, ju bättre objektiv den matchas med. Jag köpte den för att använda tillsammans med 4x tele-zoomen 50-200mm/F2.8-3.5. Jag har ingen erfarenhet med EC-14 på något Sigma-objektiv.

Sigma-gluggarna som finns till 4/3-bajonetten är dock inte kända för bästa prestanda på full bländaröppning, de behöver något stegs nedbländning, även om AF'en skulle funka vid sagda bländarvärden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.