Annons

Teleconverter

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotomange

Aktiv medlem
Är det nån som har erfarenhet av Teleconverter 2x på Nikkor 80-200 ED (Med Stativfäste) inte silentmotorn ? Vilken är bäst. Hur bra,dåligt blir det ? Att man förlorar ljus spelar inte nån roll i mitt fall.
Tungt i Ryggsäcken med ett 400/2.8
 
Tungt

Den tunga väskan kompenserar den lätta plånboken om du köper 400mm/2,8.

Skämt åsido...jag har ingen erfarenhet av just nikonobj. + konv. men generellt så ju mer linser och glas mellan filmen och objektet destå sämre. Är det dock till privat bruk och hobbyfotografering, och det inte gäller meterförstoringar så funkar nog vilken 2x konv. som helst.
Och idag är (nästan) alla linser av alla fabrikat behandlade, inkl. konv., för att ge så bra resultat som möjligt...
 
jag är inte så säker på att det finns någon konverter som fungerar till den gluggen, i alla fall inte nikon-orginal. Pirat finns väl kanske men antagligen inte med bibehållen AF
 
Kenko/Tamron PRO 300 ska fungera fullt ut med Nikkor 80-200/2.8 och har fått bra kritik.

Om du vill stanna inom Nikon så passar någon av de manuella konvertrarna, (kolla linsens manual) du förlorar dock både AF och matrismätning. Vill du behålla matrismätning men kan ge upp AF kan du skaffa en Nikon TC20E för AFS och fila bort den lilla stoppklacken som hindrar konvertern från att monteras på icke-AFS-linser (påverkar inte funktionen på något sätt).

/Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.