Annons

Teleconverter VS Mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)

karlstrand

Aktiv medlem
Tjabba.. igen kanske man ska säga! ;p

På måndag äger jag även ett Samsung 50-200.

Då har jag en pentax K100D, 18-55, 50-200 och Pentax-A 35-105/f3.5 (fin skärpa, bra makrofunktion).

Det jag skulle vilja är att både ha en längre telezoom och bättre makro och det får jag med en teleconverter.

Samsung 50-200mm = 100-400mm (150-600mm @ 35mm)
Pentax-A 35-105mm = 70-210mm (105-315mm @ 35mm)

Fördelen med teleconverter är ju att jag får både längre telezoom och makro.
Nackdelen är att kvaliteten försämras liite. Dyrare..


Fördelen med mellanringar är ingen kvalitetsförsämring. Billigare.
Nackdelen är att det inte blir längre telezoom.


Så vad tycker ni jag ska köpa? Teleconverter eller mellanringar?

En fråga till: En teleconverter, får man sämre närgräns med en sådan?
 
Ehh.. en 2x konverter på ett 50-200 (4-5.6?) ger förvisso 100-400, men f/8-11. Dvs. ingen AF och ganska mycket sämre kvalité. För att få hyffsad kvalite så bör man blända ner två steg..och då hamnar vi på f/22...det är mörkt det.

Du får ingen försämring av närgränsen.
 
Blir bäst så, ja. Mellanringar ökar avbildningsskalan och räcker inte det kan du köpa närbildslinser som gör närgränsen kortare.
 
Ett bra alternativ till original mellanringar är kenkos paket med en 12, 20 och 36 mm mellanring. Inte den bästa kvalitetskänslan men den fyller sin enkla funktion. En fördel med mellanringar framför närbildslinser är att de kan användas till alla dina objektiv. Får hoppas att Kenko finns till Pentax också ioförsig.

Kan bli lite väl mörkt på ditt 50-200 i 200 mm läget. Autofokus är i stort sett obrukbar.
 
Allemyr skrev:
Ett bra alternativ till original mellanringar är kenkos paket med en 12, 20 och 36 mm mellanring. Inte den bästa kvalitetskänslan men den fyller sin enkla funktion. En fördel med mellanringar framför närbildslinser är att de kan användas till alla dina objektiv. Får hoppas att Kenko finns till Pentax också ioförsig.

Kan bli lite väl mörkt på ditt 50-200 i 200 mm läget. Autofokus är i stort sett obrukbar.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=kemepe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.