Annons

Tele "effekt" genom beskärning?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Vet inte om detta är rätt forum, men...

När man fotorgaferar med ett långt tele får man som bekant en "tele-effekt", d.v.s. ett ihoptryckt perspektiv. Min undran är nu om man kan återskapa samma effekt genom att helt enkelt beskära en bild?

Antag att man har en enklare kamera med begränsad zoom och helt enkelt inte kan få den långa brännvidd man vill ha. Kan man då istället ta bilden med sin maximala brännvidd och sedan beskära bilden till önskat format? Får man då samma perspektivkänsla som om man hade tagit bilden med ett teleobjektiv med rätt brännvidd från början?

Rent teoretiskt så antar jag att man borde få samma resultat oavsett vilket av de två sätten man använder. Men känslomässigt så tycker jag ändå att det blir två olika resultat.

Någon som kan bringa reda i detta?
 
RobertOlsson skrev:
När man fotorgaferar med ett långt tele får man som bekant en "tele-effekt", d.v.s. ett ihoptryckt perspektiv. Min undran är nu om man kan återskapa samma effekt genom att helt enkelt beskära en bild?
Ja. Det är exakt samma sak.

Den enda skillnaden är att beskärningsmetoden ger större skärpedjup.
 
Jag tror inte det är samma sak, men jag har svårt att förklara varför. Kan det ha något med bildvinkeln att göra kanske. Å andra sidan ska vi kanske lita på att vår värd har rätt. ;) Blir det inte så att det blir mera bakgrund på hans bild tagen med "otillräcklig" zoom?
 
Daniel Ahlin skrev:
Borde det inte bli olika perspektiv beroende på att man står närmare än vad man hade gjort med ett tele?
Jag förutsätter att Robert står på samma ställe. Gick han närmare skulle han ju inte beskära.

Naturligtvis förutsätter det ofärändrade perspektivet en oförändrad kameraposition.
 
Pedagogikakuten rycker ut.

Powershooter skrev:
Jag tror inte det är samma sak, men jag har svårt att förklara varför...

Här ett montage av två bilder, den ena tagen med 55 mm och den andra med 300 mm från samma plats. Bilderna är förstås beskurna. Du får gissa vilken som är vilken.
Någon skillnad i perspektiv är det dock inte.
 

Bilagor

  • perspektiv.jpg
    perspektiv.jpg
    46.6 KB · Visningar: 594
Naturligtvis står jag på samma plats i båda fallen.

Bildexemplen ser ju onekligen väldigt identiska ut :)

Får väl helt enkelt ge mig ut och testa själv.

Dock ska jag kanske förtydliga mig: tele-effekten jag pratar om är alltså när man har detaljer i bilden både i förgrund och bakgrund som trycks ihop p.g.a. teleobjektivet. Men det kanske är som ni säger - det blir ingen skillnad.
 
Robert, beträffande förgrund/bakgrund kan du ju notera att avståndet mellan den vita båten till vänster och den röda kyrkan till höger är över 1 km.

Ett förtydligande i övrigt:
perspektiv handlar ENBART om avståndet till motivet. Telelobjektiv trycker inte ihop någonting, det ger bara ett smalt synfält (alltså "skär ut en liten bit ur ditt ögas synfältstårta"), du kan precis lika gärna titta genom en dassrulle.
 
Senast ändrad:
rubank skrev:
perspektiv handlar ENBART om avståndet till motivet.
Nja, effekten av detta är större i kanterna än i mitten. Därför är effekten mer tydlig ju kortare brännvidd man använder. Så ok, korrekt med missvisande.
 
Re: Re: Tele "effekt" genom beskärning?

jimh skrev:
Den enda skillnaden är att beskärningsmetoden ger större skärpedjup.

Skärpedjup är ju till viss del ett subjektivt begrepp.

Skärpedjupet är den oskärpa som du kan acceptera (eller inte märker) och därför kallar skarp.
I och med att den beskurna bilden väl kommer att förstoras kommer även den oskärpa som man kan acceptera som skarp att minska. Alltså får man inte bättre skärpedjup utan samma.
 
Nej, effekten av den kortare brännvidden är större än effekten av den mindre oskärpecirkeln (dvs. hur stor en idealisk punkt får bli på bildmediet för att uppfattas som skarp).

Effekten är densamma när man jämför ett objektivs bildvinkel (eller egentligen bildfält) på en fullformats 35mm kamera mot en DSLR i APS-C format (~1,5x "brännviddsförlängning").
Noggranna tester visar, att t.ex. ett 200mm på bländare 2,8 på en sådan DSLR motsvarar ett 300 mm på bl. 4 på fullformat, ifråga om såväl bildfält som skärpedjup.
Detta naturligtvis under förusättning att vi pratar om förstoring/utskrift till samma format betraktade på samma avstånd, vilket alltså betyder att den mindre bildsensorn åsätts en mindre godtagbar oskärpecirkel eftersom dess bild förstoras mer.
 
En av anledningen till att man inte går runt med ett vidvinkelobjektiv på kameran för att sedan beskära bilden så att man får önskad brännvidd är om jag förstått det rätt att man förlorar i upplösning eftersom färre pixlar/korn registrerar bilden.

Sen är väl en annan anledning till att man använder teleobjektiv helt enkelt att det blir lättare att komponera bilden om det man ser i sökaren motsvarar det utsnittet som man tänker använda sig av.
 
Re: Pedagogikakuten rycker ut.

rubank skrev:
Här ett montage av två bilder, den ena tagen med 55 mm och den andra med 300 mm från samma plats. Bilderna är förstås beskurna. Du får gissa vilken som är vilken.
Någon skillnad i perspektiv är det dock inte.

Jag gissar på att den översta är tagen med 300mm och den nedersta med 55mm. Har jag rätt ?
 
Reine,
du har rätt. Det är iofs inte oöverkomligt svårt att se, men det är ändå bra gjort med tanke på att jag lagt en hel del oskärpa på 300-ingen för att inte göra det allför uppenbart.
 
Titta på segling i OD. När man ser det från sidan ser det ut som båtarna är nära varandra men när man ser den uppifrån ser man att avtsåndet är mycket stort.

När man gör detta pespektiv test skall man ha ett motiv där föremål finns över hela djupet och inte bara på avstånd då denna etekt är svårare att se. Tunnlar och lönga gator är bra test område. Även at zooma-ut samtidigt som man rör en kamera mot motivet är en bra test för att se perspektiv förändringen.
 
*suck*
OK, här kommer en bild som visar även ett flygfoto över det område som visas på ovanstående bilder.
Jag har också lagt referenser till olika objekt, och en ytterligare förmiskad variant av ovanstående för att visa var respektive objekt befinner sig.

För att klämma in allt på dessa usla 400x400 pixlar tvingades jag dessutom förvanska det hela kraftigt: flygfotot är i själva verket ännu mycket längre, och referensbilden är vanställd.
 

Bilagor

  • sth01.jpg
    sth01.jpg
    39.6 KB · Visningar: 162
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.