Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tele.. Dumsnål eller smart?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sedan fick jag ett tips, av signaturen "Rommel", i en annan tråd om bärremmen BlackRapid RS-7 som jag bär felvänd. Från höger axel till vänster höft. Där hänger paketet i objektivets stativfot upp och ned med kameran framåt. Vill jag ta ett kort så greppar jag stativfoten och bara svingar upp kameran till ögat. Helt suveränt och numera tänker jag många gånger inte på att jag bär på ett så tungt paket. Det märks knappast. Tar utan problem med mig en andra kamera med kort objektiv som jag går och fotar med. Det handlar alltid om hur man utrustar sig. Som vi seglare säger - "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder".

Tack för tipset! Den ska jag minsann kolla på! :)
 
Tack för tipset! Den ska jag minsann kolla på! :)
Här är direktlänken:
http://www.blackrapid.com/product/camera-strap/rs-7/

En sådan här följer med:
http://www.blackrapid.com/product/hardware/connectr/

Använder Du sedan "Manfrotto RC2 Quick Release Plates" till Dina stativ så köp till denna så slipper Du plocka bort snabbplattan varje gång Du använder bärremmen. Då är det bara att kroka direkt i plattans fästskruv:
http://www.blackrapid.com/product/hardware/fr-t1/

Här är ett företag som säljer grejorna men det finns fler:
http://www.scandinavianphoto.se/
 
Om man använder Manfrotto RC2 till sitt stativ så har man inte ett särskilt stabilt stativ ... Arcakopmpatibla plattor är ljusår bättre, och så finns det ett svenskt alternativ från Optipod.
 
Måste välja.. En 2011 års modell, inget kvitto men all orginalförpackning+stativring+UV-filter.
Eller en 2008 års modell, kvitto, originalförpackning etc. Inga extrasaker i det köpet.

Båda sägs vara i perfekt skick.. Det är inte för garantin jag tänker ni kvittot utan snarare för en extrakoll att det inte är stulet samt för att underlätta eventuell vidareförsäljning.. Vad säger ni?
 
Jag skulle ta den med kvitto.
Just av den anledningen att vill man sälja den här i Sverige så är det så gott som ett krav idag.
 
Måste välja.. En 2011 års modell, inget kvitto men all orginalförpackning+stativring+UV-filter.
Eller en 2008 års modell, kvitto, originalförpackning etc. Inga extrasaker i det köpet.

Båda sägs vara i perfekt skick.. Det är inte för garantin jag tänker ni kvittot utan snarare för en extrakoll att det inte är stulet samt för att underlätta eventuell vidareförsäljning.. Vad säger ni?

Förutsatt att du verkligen får med allt med den utan kvitto skull jag nog välja den, men du bör kanske se till att få kvitto åtminstone från säljaren? :)
 
För min skull tar jag hellre den utan kvitto, eftersom den är nyare och blir någon hundring bIlligare. Garantin gäller ju inte ändå. Men för vidareförsäljning som sagt. Varför skulle kvittot vara ett krav vid begagnatförsäljning i Sverige? Kvittot tillför ju inte direkt något..?
 
För min skull tar jag hellre den utan kvitto, eftersom den är nyare och blir någon hundring bIlligare. Garantin gäller ju inte ändå. Men för vidareförsäljning som sagt. Varför skulle kvittot vara ett krav vid begagnatförsäljning i Sverige? Kvittot tillför ju inte direkt något..?

I Sverige idag är det du som köpare som ska se till att varan du köper inte är stulen.
Bästa sätet att göra det är ju att se till att man får med original kvittot (eller en kopia) som ska innehålla serienummer på varan. Att "bara" kolla listan på stulet gods på fotosidan räknas knappast som tillräckligt.

Nu kan den iofs ändå vara stulen vid ett bostadsinbrott där tjuven även tagit kvittot men det är ganska osannolikt.
Ett annat fall är där man ryckt kassen när någon precis kommit ur affären och lagt kvittot i samma kasse som varan.

Om det visar sig att varan du köpt är stulen kan Polisen ta den och lämna tillbaka till den rättmätige ägaren dvs den som en gång blev av med den.

Självklart ska man se till att få kvitto på det man köper med uppgift om säljare samt serienummer på varan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.