Chano
Aktiv medlem
Bra bilder kommer främst från dig. Inte vilken kamera du har eller vilket objektiv du har.
Visst…en del t ex fågelfotografer har extrema telen som gör deras bilder enligt många mycket bra. Och bilderna med närheten är skitbra för oss fågelintresserade.
Att den som har tekniken har en fördel i vissa lägen går inte att missta sig på.
Men att ta en riktigt bra bild har inget att göra med vilken kamera eller objektiv man har.
Det har med känsla att göra. Det går även att ta en bild med stort tele med känsla.
Känslan när man ser en bild är avgörande. En svartvit bild från äldre tid eller en ny i färg från nutid spelar ingen roll.
Finns ingen känsla där så glömmer man bilden snabbt.
Hur fort man glömmer en bild är tycker jag ett litet betyg på vad man sett.
De bilder jag kommer ihåg från alla fina bilder som finns på FS är inte tagna med någon oövervinnlig teknik eller annat dyrt tilltag.
Det är oftast enkla och med enkla kameror och enkla eller med inga konstiga objektiv tagna bilder som fastnar på näthinnan..
Närbilder på t ex fåglar som jag verkligen uppskattar fastnar inte på näthinnan någon längre tid. Även om det finns någon telefotograf som fotar fåglar med känsla enligt mig.
Det måste finnas något mer även om jag själv tycker om naturfoto och är intresserad av fåglar.
Krig är en del som jag hänför ett kriterium för fotografi som är liknat med teknikfoto på t ex fåglar.
Du måste vara där och där du är finns massor av bilder av samma slag.
Är du inte där finns inga bilder och det är omöjligt att alls komma i närheten av samma bild.
Tele på fåglar eller krigsbilder är inget för alla.
För de som jobbar med det är det säkert en prestation att ta en bra bild.
Konkurrensen hårdnar. Inget ont sagt om deras foton.
Man måste bara skilja på olika fotografiska utgångspunkter tror jag.
Bor du som mig i en förort (9 mil till närmaste affär.)
Ja ..men ta då bilder på din förort. Ingen annan kommer att kunna ta bättre bilder än dig.
Det är du som känner området och människorna och ingen kan visa det bättre.
Oavsett vilken kamera eller objektiv du har kommer ingen att lyckas bättre än dig.
Du kommer troligen inte att vinna något pris…men man vet aldrig.
Mvh/-Anders
Visst…en del t ex fågelfotografer har extrema telen som gör deras bilder enligt många mycket bra. Och bilderna med närheten är skitbra för oss fågelintresserade.
Att den som har tekniken har en fördel i vissa lägen går inte att missta sig på.
Men att ta en riktigt bra bild har inget att göra med vilken kamera eller objektiv man har.
Det har med känsla att göra. Det går även att ta en bild med stort tele med känsla.
Känslan när man ser en bild är avgörande. En svartvit bild från äldre tid eller en ny i färg från nutid spelar ingen roll.
Finns ingen känsla där så glömmer man bilden snabbt.
Hur fort man glömmer en bild är tycker jag ett litet betyg på vad man sett.
De bilder jag kommer ihåg från alla fina bilder som finns på FS är inte tagna med någon oövervinnlig teknik eller annat dyrt tilltag.
Det är oftast enkla och med enkla kameror och enkla eller med inga konstiga objektiv tagna bilder som fastnar på näthinnan..
Närbilder på t ex fåglar som jag verkligen uppskattar fastnar inte på näthinnan någon längre tid. Även om det finns någon telefotograf som fotar fåglar med känsla enligt mig.
Det måste finnas något mer även om jag själv tycker om naturfoto och är intresserad av fåglar.
Krig är en del som jag hänför ett kriterium för fotografi som är liknat med teknikfoto på t ex fåglar.
Du måste vara där och där du är finns massor av bilder av samma slag.
Är du inte där finns inga bilder och det är omöjligt att alls komma i närheten av samma bild.
Tele på fåglar eller krigsbilder är inget för alla.
För de som jobbar med det är det säkert en prestation att ta en bra bild.
Konkurrensen hårdnar. Inget ont sagt om deras foton.
Man måste bara skilja på olika fotografiska utgångspunkter tror jag.
Bor du som mig i en förort (9 mil till närmaste affär.)
Ja ..men ta då bilder på din förort. Ingen annan kommer att kunna ta bättre bilder än dig.
Det är du som känner området och människorna och ingen kan visa det bättre.
Oavsett vilken kamera eller objektiv du har kommer ingen att lyckas bättre än dig.
Du kommer troligen inte att vinna något pris…men man vet aldrig.
Mvh/-Anders